Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Plagiering av tekst fra min webside

bergetun

New Member
Kopiering er den ærligste form for smiger sies det, men det får da gå en grense.

Har nettopp funnet ut av en av Bergens største private klinikk regelrett har kopiert store deler av teksten på websiden min, og bruker det i egen markedføring. Hva kan man gjøre med slikt? Hadde teksten vært kopiert av en student til en oppgave, eller til en hobby webside så hadde jeg ikke brydd meg, men dette er jo våres største konkurrent.

Hva kan man gjøre med slikt?
 

Eggan

medlem
Er det snakk om store saker er det kanskje lurt å gå via en advokat.
Om dette blir for dyrt kan du jo alltids starte med å sende dem en streng og formell mail der du gjør dem klar over at du vet hva de driver med og vurderer å gå videre med saken.

Finnes sikkert flere som har bedre erfaring enn meg, men kanskje hjelper tipsene deg noe.

Lykke til i alle fall!
 

picxx

Well-Known Member
hvilke sider er det snakk om?
 

bergetun

New Member
Er det snakk om store saker er det kanskje lurt å gå via en advokat.
Om dette blir for dyrt kan du jo alltids starte med å sende dem en streng og formell mail der du gjør dem klar over at du vet hva de driver med og vurderer å gå videre med saken.

Finnes sikkert flere som har bedre erfaring enn meg, men kanskje hjelper tipsene deg noe.

Lykke til i alle fall!

Takk for svar :)

Noen som vet hvilke lover og regler som er brutt i dette tilfellet?
 

picxx

Well-Known Member
Noen som vet hvilke lover og regler som er brutt i dette tilfellet?

Hvilket tilfelle?
Det er jo akkurat det du har unngått å fortelle oss hele tiden!
 

bergetun

New Member
Hvilket tilfelle?
Det er jo akkurat det du har unngått å fortelle oss hele tiden!


La meg omformulere spørsmålet :) Hvilken lover og regler er det som brytes visst tekst blir kopiert og brukt videre fra VÅR webside, uten samtykke.

Teksten det er snakk om er skrevet fult og holdent av meg personlig.

Du forstår sikkert at jeg ikke er ute etter å drite ut denne bedriften på noe som helst måte, men ønsker råd for hvordan jeg skal gå fram for å få en slutt på kopieringen. Da hadde det vært greit å vite om dere har hatt erfaringer med problemstillingen tidligere, og å vite hvilke lover som brytes når ovennevnte utføres.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
/d: LOV-1961-05-12-2 :d/ Åndsverkloven – åvl. Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven).

Ta kontakt med bedriften og gjør dem oppmerksom på at 1) De fjerner plagiert tekst umiddelbart, hvis de ikke gjør dette vil du 2) Forfølge saken, med de konsekvenser det får for bedriften. Gi dem en frist på 24 timer. Send i tillegg kravet skriftlig per e-post med kopi til din advokat hvis du har.

Ta opp evt. telefonsamtaler, men ikke offentliggjør dem, da du bryter personopplysningsloven.

Skaff deg beviser før du setter i gang, i tilfelle det skulle bli noe krøll seinere. Dette betyr skjermskudd med synlig dato + nedlasting av hele siden som html.

Hvis ingenting skjer sender du et rekommandert brev i posten, eventuelt får din advokat til å sende et slikt brev.

Fører ikke dette fram stevner du dem for Forliksrådet. Du trenger ikke advokat for å gjøre dette, og du kan forsvare deg selv.

Vis til paragrafene 1 (opphavsrettsperson) og 2 (enerett til å råde over verket og fremstille eksemplar), det er de grunnleggende rettighetene dine som er blitt krenket. Du må kunne sannsynliggjøre at du skrev originalteksten og at den eksisterte på nettet ("offenliggjort") før den andre teksten dukket opp. Regner med et internettarkiv kan klare dette. Eller kanskje du har originalteksten på word...
 

hansson

Langveisfarende
Nei, det er ikke nødvendig. Det er bare i USA det er nødvendig (og sikkert noen andre steder). Opphavsretten er nedfelt i norsk lov. Kan sikkert være smart å skrive det i klartekst for de som ikke skjønner at stjeling er forbudt.
 

bergetun

New Member
Siden de er hovedkonkurrenten hans mistenker jeg at han helst vil at de skal fjerne det...


Spot on.

Vi har faktisk vært i kontakt med de og spurt om de kan fjerne teksten, men de nekter selvfølgelig for at de har kopiert. Teksten er forøvrig en eksakt kopi, med skrivefeil og kommafeil ;)

jaja, takk for hjelpen gutter og jenter. Vi gidder ikke stresse mer med dette her, og velger å ta det som smiger denne gangen.
 
Topp