Kjapp og trygg hosting for Wordpress

plassere boks siden av bilde

Neverio

Medlem
Hei

Jeg sitter her med siden og og sliter med å plassere en boks.
Slikt den er nå så havner den nede under bildet på siden min.

Jeg ønsker at den skal være på toppen, på samme linje som bilde starter..

Noen som har noe forslag her?
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Neverio: om vi får se kildekoden (CSS/HTML) din, så er det myyyye lettere å hjelpe deg ;)

Pong: position absolute er fyfy! er ikke brukende til noe nesten :p
 

michaelo

Medlem
Pong: position absolute er fyfy! er ikke brukende til noe nesten :p

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva du mener gjør position: absolute; til fyfy. Det finnes en mengde gode, rettskafne bruksområder for absolute, både for rene layout-spesifikke situasjoner, såvel som mindre design-elementer. Det jeg er enig med er at det må brukes med omhu, og huske å ta hensyn til at brukerene kan finne på å endre tekst-størrelser o.l, så det kan være det må taes høyde for.
 
Sist redigert av en moderator:

Helge

Profesjonell Googlesøker
Jeg mener at position:absolute skal brukes minst mulig.

position:absolute kan bli et problem når kunder har små browservinduer/lav oppløsning og er derfor bedre å unngå om mulig, eller hvertfall bruke det forsiktig.

I et popupvindu der du selv stille høyde/bredde på popupen er det ingen problem å bruke det, men å KUN bruke p:a i et design er fyfy! ;)

Bedre forklart michaelo ?

Når jeg lærte meg CSS så brukte jeg kun p:a, men fant fort ut det ble problemer med det. Og når jeg da skulle begynne å bruke relative etc så forstod jeg ingenting, så måtte rett og slett sette meg ned og lære meg position på ny.
 

michaelo

Medlem
Da er jeg brått litt mer enig med deg :)

Det jeg vil frem til er at alt kan både brukes og misbrukes - det grunner hovedsaklig ut i kunnskapsnivået og viljen til vedkommende som skal bruke (evt misbruke) det. Noen metoder er selvsagt enklere å misbruke enn andre (og p:a kan fort være en av de, men langt fra alltid). F.eks kan man posisjonere et element absolutt i forhold til en container som er av variabel bredde og høyde, og dermed så vil dette elementet også tilpasse seg når skjermstørrelsen varierer.

Det er kun et ekstra verktøy i kassa, men som med både sag og hammer så bør man passe litt på fingra når man bruker de - ikke minst til stakkaren som holder spikern.
 
Topp