Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Prioritet Norge betaler ikke - hva gjør jeg?

mindcrime

Medlem
Jeg skulle for sånn ca 18 måneder siden leie inn prioritet Norge for å fikse en del ting på facebook for meg, de greide ikke å levere så etter noen måneder sa jeg at nok var nok, de opererte med en leveringstid som var solid overskredet, så jeg var av den oppfattning at kontraktsvilkårene var brutt.

Problemet var at jeg allerede hadde betalt.

Via advokat sendte jeg krav på pengene, men de nektet fortsatt og saken endte i forliksrådet.
Der ble det dom i forliksrådet og vi ble tilkjent mer penger enn vi strengt tatt hadde krav på.
Så prioritet Norge anket saken til tingretten.
Nå begynte ting å koste så mye penger for meg at jeg dumpet advokaten og kjørte saken selv.
Nok en gang vant vi fullstendig og prioritet ble dømt til å betale.

Men så var det det å betale da... de gidder ganske enkelt ikke å betale.
Det er nå en rettskraftig dom på at de skal betale, men det ignorerer de glatt...
De lar altså simpelthen være å betale, jeg vet ikke om de regner med å gå konkurs og på den måten "slippe unna"
Simon Stokvold, som ifølge dem selv fungerer som daglig leder, er så "opptatt" at han ikke kan svare på e-post.... (Ronny Iversen står som daglig leder på brreg.no og advokaten deres skriver også under edel av e-postene de sender med "daglig leder" så hvem som har ansvaret er tydeligvis ganske flytende)


Så hva gjør jeg da?
Å leie inn advokat igjen er jo de enkleste løsningen og få ham til å sende en utleggsbegjæring via namsmannen... men det tar enda mer tid.
Namsmannen er liksom ikke kjent for å jobbe fort..

Noen som har noen bedre løsninger eller erfaring med slike tilfeller?
Jeg TRODDE liksom at når man var dømt i tingretten så måtte man betale, men tydeligvis ikke.
Jeg kunne godt tenkt meg å ha blitt ferdig med denne saken, men det er vist ikke så enkelt....

Noen artige ting jeg har oppdaget underveis:
- Ved å nekte å betale kan du trenere en sak vanvittig lenge, det er masse frister og ved å svare på alle henvendelser i siste liten kan du utsette betalingen leeenge.
- Ved å la være å besvare e-poster fra motpartens advokat, kan du påføre de en del ekstra utgifter, siden advokater bare sender samme e-posten en gang til som "purring"
- Du kan også trenere den enda noen måneder ved å sende anke til lagmannsretten, men la være å betale rettsgebyret (saken vil da bli avvist, men det tar ytterligere et par måneder)
- Prioritet Norge er tydeligvis involvert i såpass mange slike tviste saker at de faktisk har en som er utdannet advokat ansatt i firmaet... og han representerer prioritet Norge i forliksrådet og tingretten, men da som "ansatt i selskapet prioritet Norge, men ikke advokat" de blir dermed behandlet som om de stilte uten advokat, på tross av at de faktisk har advokat som stiller.
- Å kjøre egen sak i tingretten er adrenalin kick :)
- Man må aldri, aldri betale prioritet Norge noe som helst på forskudd.
 

Beergear.no

Medlem
Har ikke så positive erfaringer med dem jeg heller.
Lover ting de ikke kan holde osv.
Men de skylder oss heldigvis ikke penger!
Kommer ikke til å ha noe mer med dem å gjøre i fremtiden, etter å ha lest dette!
 

n0stra

Medlem
1. send krav
2. send purring på krav
3. send inkasso
4. send kravet til namsmannen med papier som viser at de skylder deg penger samt kopier av alle regninger du har sendt de.

OBS: hver gang du tar kontakt med dem og gir dem muligheter til å betale utsettes tidsfristen de har før du kan gå til inkasso - det må du være klar over slik at du ikke driter på draget der og du må starte alt igjen pga detaljer.

De vil da enten bli slått konkurs og kravet ditt går til boet, eller de blir nødt til å betale innen få uker.
 

mindcrime

Medlem
Må jeg altså begynne helt på nytt med krav-purring osv selv etter en rettskraftig dom i tingretten?
Grunnen til at vi endte først i forliksrådet også i tingretten var jo at de nektet å betale alt vi sendte de.... vel, de nektet vel egentlig ikke å betale, de ignorerte alt vi sendte de.
Kravet ble faktisk oversendt namsmannen allerede den gangen før de i det hele tatt reagerte og saken endte i rettsvesenet.
 

Kenneth`n

New Member
Du må huske at det fort koster en 30-40 000 og begjære en bedrift konkurs. Men når da saken allerede kanskje har kostet langt mer, så stopper man gjerne ikke der. Håper ikke dette gjelder en liten faktura opprinnelig, prinsipper kan koste relativt mye penger her i Norge hehe.

Driver du noe grossist i tillegg til nettbutikken ? Lar du kunder på nettbutikken få faktura eller er det må de betale ved bestilling ?

Mvh
Kenneth (ny bruker 1 post)
 

mindcrime

Medlem
Kjørte saken med tingretten selv.... men ja, det har kostet litt for mye:-(
Kravet var vel på 33.000,- til å begynne med, men hadde jeg vist hvor mye styr det var, hadde jeg nok bare avskrevet det som tap...
Men så blir det litt prinsipp sak da.

Driver i utgangspunktet ikke som grossist, vi er distributør for Intimate organics (organiske glidemiddler, kremer, oljer osv) samt Wicked Pictures, i Norge men kjører det i hovedsak via ITC.
Vi tilbyr postoppkrav, VISA/mastercard og faktura til kundene.
 

hansson

Langveisfarende
Du har en dom. Å få namsmannen til å ta utlegg i firmaets verdier er en no-brainer når dommen foreligger. Hvis firmaet har noen verdier det kan tas beslag i, da. Det finner du ut ved å kredittsjekke dem. Jeg er inhabil, men anbefaler deg selvbetjeningsmetoden: Conta Inkasso til inkassosaken (gå til Start | Conta Inkasso | FÃ¥ raskere betalt!) og Conta Kredittsjekk hvis du vil ta en kredittsjekk. www.conta-kredittsjekk.no.

Du finner mer stoff om saksgangen mot bedrifter her: Inkassoskolen | Conta Inkasso | FÃ¥ raskere betalt!
 
Topp