Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Prissetting for grafisk arbeid

hurricane

Medlem
Har laget en del plakater som er rundt 1x1m som kunden er godt fornøyd med.
Har også laget noen små halvside og 1/4 side annonser som skal i diverse blad og noen produktlabler.

Jeg sliter litt med å sette en pris på dette arbeidet.
Jeg har ikke helt kontroll over antall timer jeg har brukt på arbeidet.

Hvor mye ville dere tatt for å lage 2x: 100 x 100 cm (enkle plakater som skal plasseres utenfor butikk), produktlabel på: 15x20cm og 1/2 - 1/4 side annonse?

Finnes det noen tommelfingerregel for hvordan man skal prissette dette?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
umulig å gi noen helt generell pris på dette, det kommer helt an på kunden og hvor avanserte disse forskjellige elementene er. F.ex. lagde jeg en plakat (ok, ganske stor da, et banner blir vel mer korrekt) for et års tid siden, der jeg brukte to forskjellige bilder av kilimanjaro, et bilde med noen elefanter, et bilde med litt generell savanne, et bilde med en gepard, et bilde med noen giraffer, og et av en varmluftballong, og satte sammen alt sånn nogenlunde troverdig - og selvsagt kundens logo (et kaffemerke). Det var tidkrevende både pga selve jobben, og rett og slett pga filstørrelsene, og prisen ble deretter.

I går/i dag har jeg laget en enkel plakat for en konsert, nesten samme mal som jeg og kunden har brukt tidligere. Kjapt og enkelt, og prisen blir deretter...

Ser du mønsteret...? Det er rett og slett tiden man bruker som teller, men naturligvis - er du fersk og litt treig, så må du ta enten lavere timepris enn de raskere/mer erfarne, eller du kan kutte ned antall timer og sette en høyere timepris (tips: kunder protesterer ofte mindre på høy timepris og få timer, enn samme sluttsum med mange timer og lavere timepris)
 

PIP

Medlem
Mellom 960 og 1200 kr. pr. time. Forutsetter at du har kontroll på timene og er effektiv.
 

drlinux

Konsulent i PHP og Linux
Jeg har kjøpt tjenester som dette noen ganger, og har betalt 850,- per time fra en designer jeg kjenner. Jeg har da evnet å gi en god spesifikasjon slik at det ikke ble noe "frem og tilbake".

Jeg ville ikke betalt prisene PIP oppgir hvis jeg skulle bruke en ukjent designer. Design er jo en tjeneste som betinger et et høyt nivå av skjønn for å godkjenne jobben, så jeg ville hatt et tak på pris for første jobb for ny kunde.
 

PIP

Medlem
Pris pr. time er jo bare et tall som først har en verdi i forhold til effektivitet.

1 time à 960, eller 3 timer à 450,-? Siste store jobben jeg gjorde var en banner på 6x2 meter med bilder, tekst, logoer. Brukte 30-40 minutter, og filen var på vei til trykkeriet.
 

hvaer

Medlem
Ett av de aller største og mest meritterte byråene vi har i landet, tar 1000 kroner timen for faste kunder, og 1200 kroner timen for tilfeldige kunder.
 

Olavxxx

Member
Når folk ber meg om å lage en webside, så viser jeg til at jeg må gjøre mye mer enn å bare lage websiden. Jeg prøver da å estimere tidsforbruk innenfor følgende:
Prosjektbeskrivelse, Case, Brief, Møter, Prototyper/Skisser, Grafisk design, UX-design, programmering, brukertesting, feilretting, optimalisering og til slutt implementering.

Det samme vil til dels være gjeldende for din type oppdrag, du er nødt til å utføre prosjektbeskrivelse, case/brief, møter(?), prototyper/skisser, grafisk design, helst brukertesting og justeringer.

Hvor lang tid du bruker, avhenger også av hvem du jobber mot hos kunden.
Det er også viktig å identifisere potensielle fallgruver som kan dra prosjektene ut i tid.

Jeg priser meg relativt "lavt" sånn sett, med 580kr timen for programmering/webutvikling.
Men samtidig så vil jeg bare gjennomføre prosjekter, om de gjennomføres som prosjekter.

Jeg tar ikke i oppdrag der kunden ønsker en skreddersydd webside for 5000 kr.
Om oppdragsgiver har såpass urealistiske krav, eller ønsker at websiden skal "bare lages", er det veldig stor sannsynlighet for at du får trøbbel i ettertid. Kunden sier gjerne muntlige ting og vet ikke helt hva han/hun mener. Samtidig endrer de ofte mening under veis, men i innledende fase er det viktig at du skriver hva som er med i tilbudet.

Det som er utenfor tilbudet, fakturerer du på timesbasis, eller at man kommer til enighet om en pris når det er aktuelt.

Om du jobber på denne måten og fører timer, vil du etter hvert få en erfaring på din egen timesbruk. Du vil også kunne lage dine egne maler du bruker for feks. brief, som vil spare deg tid og du vil jo virke litt mer seriøs når du kommer forberedt.
 
Topp