Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Prissetting for webhotell og webdesign/cms

allegretto

Medlem
Hei,
hvilket prisnivå ligger dere på mht. pris på webside / webhotell?
Jeg vet dette kan være et vanskelig spm. å svare konkret på.. men det hadde vert interessant å vite litt om hvilke priser som er vanlig å opere med.

Pris på en "typisk" presentasjonsside/nettside for et mellomstort firma?
Webhotell-priser (innkl tilgang til cms)..?

Jeg tar minimum 15-20k for en enkel nettside.
For webhotell ligger prisen på mellom 200-400 kr per mnd.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har et konsept som heter Bloggshop der jeg opererer med følgende priser:

enkel pakke: inkluderer webhotell m/1 GB lagringsplass, wp ferdig installert og konfigurert, support på wp og ellers det kunden måtte ha behov for. Fra kr 100,- pr mnd. Domene kommer i tillegg, samt evt ekstra design/tilleggsgreier kunden måtte ønske.

utvidet pakke: samme som over, men høyere prioritet på support, samt mer lagringsplass. Denne pakken blir i større grad skreddersydd. Noen kunder har 5 blogger i denne pakken, andre har 15. Noen har 3 GB lagringsplass, andre har 20 GB. Fra kr 200 pr mnd.

Supportoppdrag som ikke kan regnes som "support", men mer "utviklingsarbeid" faktureres til 625 kr pr time. Design der jeg leier inn designer kommer fra kr 10.000,- og oppover. Design jeg lager selv kan ofte bli en del billigere.

----

Har også et nytt konsept på trappene sammen med en kamerat der vi tilbyr hjemmesider til bedriftsmarkedet. Her vil prisene på en de "komplette hjemmesidepakkene" begynne på kr 320 eks mva pr mnd. Dette inkluderer da webhotell, domene, support og hjemmesidetemplate satt opp i samarbeid med kunde.
 

allegretto

Medlem
Takker for svar!

Har også et nytt konsept på trappene sammen med en kamerat der vi tilbyr hjemmesider til bedriftsmarkedet. Her vil prisene på en de "komplette hjemmesidepakkene" begynne på kr 320 eks mva pr mnd. Dette inkluderer da webhotell, domene, support og hjemmesidetemplate satt opp i samarbeid med kunde.
Interessant. Hvilken type "support" er inkludert? Jeg har feks noen kunder som stadig ønsker endring innhold og utforming av nettsiden sin... hvordan har du tenkt å håndtere slike kunder? Fra 320,- per mnd er en pris man bør ta i bedriftsmarkedet. Selv tar jeg vanligvis oppunder 300,- per mnd for webhotell om det er snakk om litt større kunder. Jeg bruker reseller løsning fra Hostgator med dedikert server, så hastigheten og kvalitet på webhotellet er bra.

I de fleste tilfeller har jeg også utviklet design selv, men det har også hendt jeg har samarbeidet med andre firma som har spesialisert seg på design, de tar ofte mellom 10-20k for å utvikle logo / og design. Jeg tar da gjerne rundt 20k for å implementere logo, design og alt innhold til en fullstending publiseringsløsning. Det koster.. men skal man leve av dette kan man ikke prise seg for lavt.

Andre som har synspunkter på priser på webhotell / utvkling / design.. timpepris.. pakkepris.. etc etc.?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Interessant. Hvilken type "support" er inkludert? Jeg har feks noen kunder som stadig ønsker endring innhold og utforming av nettsiden sin... hvordan har du tenkt å håndtere slike kunder?

Vi vil presisere i våre retningslinjer/avtaler som kunden får ved inngåelse av kundeforhold, at support regnes som hjelp med å legge inn innhold/redigere innhold/etc - begrenset oppad til 1 time pr måned. Dette vil presiseres i kontrakten, men punktet vil kun benyttes "aktivt" overfor kunder som forventer enormt mye utviklingsarbeid/oppdateringer/ekstraarbeid. Overfor kunder som har mer normale supportbehov vil vi neppe gjøre noe fra eller til om vi gjør noe utover 1 time pr måned. Det er helt greit, vi vil ikke ha noe problem det av og til.

"Vanskelige" kunder vil derimot få supporthjelp opp til 1 time pr måned, og alt utenom det vil bli fakturert med standard timepris, pr dags dato 500 kr eks mva. Dette vil selvfølgelig også presiseres i kontrakten/retningslinjene.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg opererer med priser på 15-25k. Men så legger vi som oftest en god del mer arbeid i det.

1. Foranalyse og rammer
I første runde må man sette seg inn i markedet, kundens problemerstillinger og behov samt konkurrentene. Det er for min del viktig å alltid presentere seg bedre enn nære konkurrenter.
(8 - 25 timer)

2. Ressurs- og tidsplanlegging
Denne utelater de fleste helt, men jeg vil si den er kritisk viktig. Det hjelper ikke med et bra design, om innholdet er crap! Så her avgjøres altså hvordan innholdet skal produseres - må vi leie inn tekstforfatter (eller "doktor")? Trenger vi en doktor? Trenger vi en applikasjonsutvikler til å lage noen tyngre funksjonaliteter? Trenger vi å koble oss til en annen 3-parts applikasjon? Hvem er ansvarlig for hva?

Denne delen gjøres ved å møte kunde direkte eller over telefon.
(5-50 timer)

3. Design
Så går jobben i gang med å lage designet. Her tilbyr vi vanligvis x antall utkast og x antall revisjoner (eller per tid). Kunde må godkjenne skisse.
(10-30 timer)

4. Kode
Når kunde har godkjent en skisse, så må vi selvfølgelig kode den etter dagens standarder, så den fint kan leses fra mobiler, for svaksynte og slik at den er høyst optimalisert for søkemotorene.
(5-10 timer)

5. Innhold og implementering.
Så må nettsiden selvfølgelig publiseres på nett og kobles opp mot en publiseringsløsning av noe slag. Innhold må også på plass, noe som varierer veldig i tid etter hvor stor mengden er.
(5-25 timer)

Så er det jo bare å legge til timesprisen din og gange med antall timer du bruker på hvert område. Dette er UMULIG å gjøre om man skal ta noen tusenlapper for et design. Det er heller ikke uvanlig å slenge på mellom 10-20% på antall timer til ekstraarbeid på kunder som er litt mer vanskelig enn andre. Man ser gjerne i forveien før man starter prosjektet hva slags type kunde man handler med.

You get what you pay for!
 

allegretto

Medlem
Takk for godt svar Kenneth! Skal notere meg punktene du har listet opp.

Et spm.:
Tar dere én pris for webhotell og en annen for drift/vedlikehold/bruk av CMS/Publiseringssystem? Hordan løser dere dette?

Jeg ser at noen webdesignfirma operer med forholdsvis høy månedspris på CMS i tillegg til webhotell/serverleie. Hvordan gjør dere det?
Fram til nå har jeg operert med priser på mellom 200-400 per mnd (inkluder drift av Joomla CMS)
 

allegretto

Medlem
Henter oppigjen denne.
Hvilken pris tar dere for publiseringsløsning (inkl webhotell) per mnd ? Og hva er inkludert/ikke inkludert i denne prisen?
 
Topp