Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Problem med installasjon av Wordpress under Cpanel

Steve Cash

Medlem
Jeg har gjort et forsøk på å installere Wordpress i Cpanel, for første gang.
1. Jeg opprettet MySql, anga brukernavn, databasenavn og passord.
2. Jeg lastet opp wordpress til mappa public_html og pakket ut. Den ble automatisk duplisert til mappa www/wordpress av grunner jeg ikke forstår, men slik skal det sikkert være.
3. I wp-config.php satte jeg inn db_name, db_user og db_password som jeg laget ved oppretting av databasen. db_host lot jeg stå som localuser, fordi jeg fant i en rekke poster på nettet pluss en liten bok jeg har kjøpt fra Amazon at hvis en ikke har fått beskjed om noe annet skal det være slik.

Slik jeg har forstått det skal det nå være klart til å skrive domenenavn/wordpress i en nettleser og installere Wordpress. Når jeg prøver det får jeg følgende feilmelding:

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/mittnavn/public_html/wordpress/wp-config.php:1) in /home/mittnavn/public_html/wordpress/wp-includes/pluggable.php on line 876

"mittnavn" står det jo ikke der, jeg har byttet ut brukernavnet for å poste dette.

Jeg leste forumet til Wordpress og googlet og forsto at jeg burde sjekke fila pluggable.php. Linje 876 inneholder bare frasen header("Location: $location", true, $status); Det sa meg ikke noe.

En kan finne mye om denne feilmeldingen ved å google, men ikke noe som hjalp meg, derfor spør jeg her.

P.S. Jeg er litt usikker på om jeg la det i riktig forum, men det har jo noe med Wordpress å gjøre. D.S.
 

xdex

Medlem
3. I wp-config.php satte jeg inn db_name, db_user og db_password som jeg laget ved oppretting av databasen. db_host lot jeg stå som localuser,

Håper du skrev "localhost"? :)

Les også feilmeldingen du får "Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/mittnavn/public_html/wordpress/wp-config.php:1) in /home/mittnavn/public_html/wordpress/wp-includes/pluggable.php on line 876"

Sjekk om du har mellomrom FØR <?php i wp-config.php på linje 1.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Uff ja, bare dårlig korrekturlesning av posten min her. :) Det står 'localhost' som det gjorde originalt. Jeg korrekturleste på installasjonen nå, ettersom jeg har prøvd med noen andre ideer, men 'localhost' står det ja. Og et av spørsmålene mine er i og for seg om degt skal gjøre det.
 

Steve Cash

Medlem
Ser ikke slik ut, den ligger helt ute i venstre marg så vidt jeg kan se.
<?php


Edit: Men, halleluja!!!!! Jeg trykte delete på < foran ?php og satte den inn igjen, nå kommer jeg til oppsettsiden for Wordpress!!!!

Du skal ha flere tusen takk!!!
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Mye enklere å bruke en "one click install" funksjon i cPanel ;)

Finnes det? Jeg så ikke noe sånt der, men så er jeg også helt ny på Cpanel. Dette er en installasjon jeg skal bruke for å lære og prøve ut funksjoner i Wordpress. Nå har jeg lært denne måten å installere på, neste gang kan jeg prøve "one click".
 

Travellingman

Nettgrunder
Jepp, sjekk ut programvarer ---> Fantastico i cPanel ;)

Der kan du enkelt installere mange slags cms, forum, nettbutikker osv....Jeg har kun benyttet meg av det for å installere WordPress nettsider.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg skal prøve å ikke lage en føljetong av dette, men nå er den installert, og når jeg går til mittdomene.no så får jeg denne feilmeldingen:
Forbidden

You don't have permission to access / on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.
Derimot virker mittdomene.no/wordpress. Hva har jeg klønet til nå? Ligger den på feil plass i CPanel. Skulle filene ligget rett under rot (www) og ikke www/wordpress?

Kanskje det er en bra ting? Muligjør det å ha flere installasjoner? wordpress, wordpress1 osv.
(Som sagt er dette bare for egenlæring, ikke for å vise verden en webside.)
 

Steve Cash

Medlem
Flyttet alt sammen rot, nå virker det som forventet. Da er det vel slik at hvis en har blogg eller et forum i tillegg til en vanlig webside, så skal en bruke underområde? /blogg eller /forum f.eks.

Fila wp-contents.php skaper litt trøbbel. Hver gang jeg laster den opp på ny må jeg åpne og lagre den igjen på Cpanel for å unngå problemet som xdex gjorde meg oppmerksom på, ser det ut til.

Dessuten får jeg ikke opplastningsfunksjonen til Cpanel til å velge flere filer samtidig, altså må jeg laste opp en zippet fil. Og når jeg pakker ut bli den automatisk liggende på et underområde med samme navn som fila, og så må jeg flytte alle filene til rot igjen. Er det noen som vet om en måte å unngå det på? Ftp-klient er kanskje løsningen.

Og hvorfor skal en laste opp til public html og så flytter filene seg automatisk til området www? Er det feil å laste direkte opp dit?
 

muffins

Medlem
"Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/mittnavn/public_html/wordpress/wp-config.php:1) in /home/mittnavn/public_html/wordpress/wp-includes/pluggable.php on line 876"

Har du stadig problemer med feilmeldingen over, så er det gjerne relatert til feil encoding på filen(e). Prøv å åpne filen(e) i texteditoren din og endre encoding til "UTF-8 without BOM".

Alltid kjekt å bruke en ordentlig FTP-klient til overføring av filer fremfor å drive med opplasting direkte i nettleseren. Sjekk ut f.eks FileZilla.

www mappa er bare en symbolic link av public_html, så alt du legger i public_html vil vises også under www. Med andre ord, fortsett med å laste opp til public_html. :)
 

Steve Cash

Medlem
Takk for info!
Jeg får legge inn en bedre teksteditor enn notepad tydeligvis. TextPad kanskje, jeg har den på en annen maskin.
Jeg har brukt FileZilla før, men så fant jeg den opplasteren i Cpanel, og brukte likegodt den. Det straffet jeg nok.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Jepp, sjekk ut programvarer ---> Fantastico i cPanel ;)

Der kan du enkelt installere mange slags cms, forum, nettbutikker osv....Jeg har kun benyttet meg av det for å installere WordPress nettsider.

Fantastico er faktisk ikke noe som kommer med cpanel som standard, men de fleste hoster har vel lagt inn enten det eller Softaculous, som er mye av det samme
 

Steve Cash

Medlem
Det forklarer hvorfor jeg ikke fant det etter å ha sjekket! Uansett, jeg er godt fornøyd med den funksjonaliteten som er der, men jeg tror nok det blir Filezilla i stedet for opplasteren til Cpanel neste gang.
 
Topp