Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Problematikk rundt Artikkelkataloger og lignende

Stoppet

Banned
Jeg tar denne diskusjonen videre fra en annen tråd på forumet for ikke å ødelegge den. Jeg kan også opplyse om at jeg selv ikke kan sette meg høyt på en pidestall og si at jeg har helt rent mel i posen. Det har jeg ikke.

Tråden og kommentarene det gjelder er:
https://www.webforumet.no/forum/threads/artikkelkataloger.25966/#post-214699

@Nettverten Nå dømmer du alle artikkelkataloger på samme måte jeg gjør med bloggere; 14 - 18 åringer med dagens outfit, for å bli rik og kunne fikse på kroppen og bli superkjendis...


Det blir opp til deg og vurdere om katalogen holder godt nok nivå til å fortjene linken din.

Nå er jeg mer flaksen på SEO enn god, men jeg har til gode for å bli "straffet" med link til mine sider fra blogg/katalog o.l. av alle nivåer (norske sider).


@Nettverten hvorfor skulle Google straffe den? Isåfall kan du prøve å dokumentere den påstanden?

Og ja, kanskje det virker enkelt men det er det en artikkelkatalog er til, altså legge ut artikler med linker:)

Jeg ser nå bort fra SEO delen og tar diskusjonen videre på om dette kan være i konflikt med norsk lovgivning. Hvis man driver "byttehandel", altså at jeg får linker og du får tekst, da er man vel kanskje inne i en gå/mørk sone i forhold til skattemyndigheter og momsproblematikk? Ved å bytte fremfor å sende faktura på link og motsatt sende faktura på tekst så unndrar man vel egentlig både inntekter som skal skattelegges på begge sider og MVA som skulle vært lagt på?

La oss si at en artikkelkatalog bytter 100 artikler mot hundre lenker. Hvis linkene er verdt 500 kroner og tekstene er verdt 500 kroner så har vi to omsetninger på 50.000,- (totalt 100.000,-). Skulle det vært lagt Da unndrar man vel i realiteten 25.000,- i MVA?

Og hvis er var forskjell i verdien på link og tekst i enkelte tilfeller så unndrar man vel også skatt på overskudd?

Noen som har tanker rundt dette? Er jeg helt ute på jordet?
 

Ole Avranden

utvandret
Du er ikke på jordet. Juridisk sett er det jo en barteravtale som inngås og da skal det faktureres. Men jeg har aldri tenkt slik på det...
 
Topp