Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Problemer med lokaler

Bakkskive

Medlem
Hei!

Jeg har fått et litt spesielt problem med skatt og moms. Det er noe jeg burde sjekket på forhånd, men det har gått greit i flere år uten at hverken tidligere regnskapsførere eller skattetaten har sagt noe.

Problemet ligger i det at jeg i fjor har hatt noen relativt store utgifter på lokalene mine, bl.a. nye vinduer, arbeid og materialer. MEN det er ikke mine lokaler, og ikke betaler jeg noe for det heller da eier synes det er greit at jeg moderniserer noe som egentlig var 100% ubrukelig til noe som helst.

I følge skatteetaten så har jeg da ingen rett til å få igjen verken mva eller skatt på utgifter til lokaler, fordi jeg hverken eier eller betaler leie for lokaler. Men det ER jo næringslokalene mine likevel, som jeg ikke bruker til noe annet, med tilhørende utgifter som jeg som privatperson ellers ikke ville hatt.

Det dreier seg om utgifter på ca 50k i 2012 og en 70-100k hittil i år.

Noen forslag til å snike seg unna? Det er ikke så vanlig at man har "gratis" lokaler, men det kan jo hende noen her har vært borti det før.

EDIT: la dette også være en advarsel til andre med uryddige leieforhold, fiks på det før det går så langt som her.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Uvanlig situasjon, og jeg har aldri lest om noe tilsvarende, men jeg kan ikke uten videre se at vedlikehold ikke kan være fradragsberettiget. Hvis du er godkjent som næringsdrivende og faktisk bruker lokalene bare i næring, så kan jeg ikke se at leien er satt til 0 skal hindre fradrag.

Ettersom det er gratis har dere kanskje ikke skrevet noen kontrakt som viser at du bruker lokalet, men faktiske forhold bør være mer avgjørende. Men manglende formaliteter kan kanskje gjøre at det er vanskelig å si hvem som egentlig nyter godt av vedlikeholdet, du eller han som leier lokalene. Muligens skal kostnadene fordeles over den perioden kontrakten gjelder, men finnes det ingen kontrakt, og heller ingen avtalt leieperiode er jo det et problem.

Hvordan lyder skatteetatens begrunnelese? Hvilken hjemmel påberober de seg? Er det at det er tvil om dette faktisk er et næringslokale? Hvis du mener du har en god sak bør du vurdere en klage på ligningen.
 
A

aabbcc

Guest
Tror kompisen din fort kan få trøbbel med skatteetaten dersom du kommer deg unna. I realiteten så leier han ut disse lokalene, bare at betalingen er i arbeid, og den fordelen vil jeg tro ham er pliktig å innberette.

Men jeg ville nok heller kontakten en ekspert enn å høre på et nettforum når det er såpass viktige saker.
 

Steve Cash

Medlem
Det er riktig at det som trådstarter gjør av arbeid på lokalene kan bli regnet som inntekt for eieren hvis at det har en verdi for ham/henne. Det er likevel ikke noe i veien for at en avtaler at leietaker skal stå for vedlikehold. Men har en ingen kontrakt, og det framstår som at leien er skjult som arbeid for eier så kan en være i trøbbel ja.
 

Bakkskive

Medlem
Det er ikke godt å si hvem som nyter BEST av dette nei, jeg har jo relativt rimelige utgifter på lokaler og han slipper å tenke på vedlikehold. Både jeg og han er selvstendig næringsdrivende.

Skal møte en regnskapsfører til uka, han foreslo kjapt over telefon uten å ha sett så nærme på det at "utleier" faktuerer meg for leie tilsvarende mine utgifter og at jeg faktuerer ham i retur for varer og tjenester brukt på hans lokaler så det går omtrent i null, at vi rett og slett går over til et mer ryddig leieforhold og på et eller annet vis får vispet inn tidligere utgifter her.

Slutt på hippietilværelsen mao.

Jeg var mest nysjerrig på om noen hadde tidligere erfaringer med noe lignende, brevet i postkassa kom litt overraskende på meg.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg har ingen erfaring med gratis leie nei. Min erfaring med dette som regnskapsfører gjelder ordinære leieforhold der det er avtalt at leietakeren skal stå for vedlikehold og eventuelle påkostninger der det er nødvendig for at lokale skal være hensiktsmessige. Ved påkostninger er det ikke uvanlig at leietaker fordeler kostnaden med likt beløp hver år over leieperioden, i stedet for å bruke saldoavsrkivning. Og i slike tilfeller kan det skje at verdien av påkostningen blir skattepliktig inntekt for eieren, hvis skattekontoret mener at han mottar en fordel. Derfor er det lurt å sjekke med skattekontoret før en går i gang.

Å fakturere hver vei kan jo ha noe for seg, det betyr jo at det er eieren som står for vedlikeholdet og leier deg til å gjøre det. Bare pass på merverdiavgiften. Du må fakturere arbeid og materialer med mva, samtidig som eieren ikke får trukket mva fra på utleid lokale, hvis han ikke er frivillig registret som utleier. Årsaken er at uteleie av fast eiendom er unntatt fra mva-loven.
 
Topp