Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Problemer med sykemeldte - hvem bør ta ansvar

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg nekter å tro at slike ting er tilfeldige. Det hele henger sammen med incentiver. Trygd gir folk penger uten at de gjør noe, og fratar folk incentivet til, og dermed gleden av, å produsere. Trygd skaper fattigdom og passivitet.

Vær så vennlig å ikke synse om ting du ikke har peiling på.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Vær så vennlig å ikke synse om ting du ikke har peiling på.

Jeg har ikke noen dypgående kilder på dette, men det han sier er jeg rimelig sikker på at stemmer. Jeg har jo bodd majoriteten av livet mitt i Ringsaker, den kommunen i Norge som nesten topper alle lister med titler som "Dårlig betalere", "Høy gjeld kontra lav inntekt", "Høy arbeidsledighet" osv.

Jeg sitter på første rad og ser latskapen blant folket. Vi (familien min) leide for noen måneder siden et produksjonsanlegg hvor vi ansatte en fyr til å jobbe på fulltid med simple oppgaver, til høy lønn. Han ble sykmeldt på samme dag som han hadde rett til sykepenger. Av ren tilfeldighet kom vi i kontakt med en tidligere sjef av han som hadde opplevd samme tilfellet (også i 2009). En kompis av meg som var klar over denne situasjonen møtte vedkommende på byen og spurte han hvorfor han sykmelde seg, hvor han fikk til svar: "Hvorfor skal jeg jobbe når jeg ikke må?".

Dette er holdningen til mange her i landet. Og du kan jo spørre deg selv - hvis du er en latsabb, ikke har lyst til å ta noen utdannelse og du har lave ambisjoner i livet - hvorfor skal du da gidde å jobbe, når staten lar deg slippe?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg har ikke noen dypgående kilder på dette, men det han sier er jeg rimelig sikker på at stemmer. Jeg har jo bodd majoriteten av livet mitt i Ringsaker, den kommunen i Norge som nesten topper alle lister med titler som "Dårlig betalere", "Høy gjeld kontra lav inntekt", "Høy arbeidsledighet" osv.

Og jeg kommer fra Finnmark, som er det fylket med flest uføretrygdede. (forøvrig er jeg jo selv ufør, og passer derfor fint inn i statistikken).

Den situasjonen du beskriver, der en person "sykemeldte seg" er selvsagt ikke en situasjon som er akseptabel. Tvert imot; slike personer er ikke bare med på å sverte hele systemet og kaste stygge mistanker over de som jo faktisk er syke, nei - slike personer pisser både samfunnet og oss verdig trengende midt i fleisen med en hånlig latter. Spiller man syk uten å være det, så skal man spores opp, straffes og helst gjelles.

Det er du sikkert enig i, Kenneth?

Men å bruke en slik noksagt som et eksempel på at "slik er mange av de trygdede i dette landet" blir som å bruke Tone Damli Aaberge som mal for hvordan alle kvinner i verden ser ut. Det ene har ingenting med det andre å gjøre. I den situasjonen du beskriver, og jeg går jo ut fra at fyren ikke var syk, så har man med rutinesvikter og kriminelle handlinger å gjøre.

Det er en sak for politiet, og ikke en sak for en "trygdedebatt".
Så vær vennlig å ikke uttale deg om ting du ikke har peiling på. :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er en sak for politiet, og ikke en sak for en "trygdedebatt".
Så vær vennlig å ikke uttale deg om ting du ikke har peiling på. :)

Så du sier jeg ikke har peiling? Er du klar over hvor mange av disse det er i landet? Jeg kjenner flere som går under denne kategorien, fremfor folk som faktisk har en gyldig grunn til å gå på trygd.

Det vil være å kaste bort enda mer penger om man går til politiet. Hva skal de gjøre? Det skal mye til for å bevise at en person ikke har vondt i ryggen, så fremt man ikke leier inn privatetterforskere til å forfølge alle de trygdede vi har i landet.

Det er uten tvil rutinesvikt og kriminelle handler vi handler med her, og omfanget er latterlig stort i Norge nettopp fordi det er så enkelt. Jeg kan når som helst gå til legen og si at jeg har "vondt i ryggen". Det er lite legen får gjort for å bevise eller motbevise dette. Nettopp på grunn av hvor enkelt dette er, så er det mange som gjør det.

Kom deg nå ut av den bobla di Peter og få opp øynene.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Så du sier jeg ikke har peiling? Er du klar over hvor mange av disse det er i landet? Jeg kjenner flere som går under denne kategorien, fremfor folk som faktisk har en gyldig grunn til å gå på trygd.

Nei, hvis dette er utgangspunktet ditt, så har du virkelig ikke peiling. Jeg skjønner ingenting av hva du mener. Kjenner du MANGE som trikser og fikser, skylder på ditt og datt, og svindler staten for penger?

Hvorfor i hule heiteste anmelder du dem ikke?????
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er uten tvil rutinesvikt og kriminelle handler vi handler med her, og omfanget er latterlig stort i Norge nettopp fordi det er så enkelt. Jeg kan når som helst gå til legen og si at jeg har "vondt i ryggen". Det er lite legen får gjort for å bevise eller motbevise dette. Nettopp på grunn av hvor enkelt dette er, så er det mange som gjør det.

Hehe. Tror du skal være glad for at du ikke jobber som svindler, Kenneth. Dette var skrøpelige greier. Du vet at Legene er fagfolk? Du vet at "vondt i ryggen" ikke er grunn god nok til å få en sykemelding? Herre min hatt mann. Tror du legene bare sitter der å "du sier du har vondt i ryggen? Jaha. Får vel bare gi deg en uføretrygd da? Skal det være noe mer før vi stenger..??"

Gud himmel mann. Du er jo virkelig fullstendig, ikke bare på jordet, nei - her snakker vi om en mann som jo er på FEIL jorde. Hehe.

LOL :)
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg vil så absolutt være enig i at du overhodet ikke har peiling på hva du prater om Kenneth, men jeg har sikkert ikke samme grunnlag som Peterandrej for og si slikt.

Kenneth Dreyer skrev:
Så du sier jeg ikke har peiling? Er du klar over hvor mange av disse det er i landet? Jeg kjenner flere som går under denne kategorien, fremfor folk som faktisk har en gyldig grunn til å gå på trygd.
Hva er "denne kategorien" du nevner? Er det mennesker du kategoriserer som late, og som gir faen i jobben sin så godt det lar seg gjøre? Det er hvertfall det inntrykket jeg får etter jeg har lest dine ord om nettopp det der.

Om jeg skal ta et lite eksempel på hva jeg her prater om:

Ola Nordmann var i en bilulykke og måtte sitte i rullestol resten av livet. Samtidig endte han opp med alvorlige kommunikasjonsproblemer som hindret ham i og kommunisere normalt med andre mennesker. Han begynte på uføretrygd. Jeg syns dette er greit. Hva syns du?

Kari Nordmann var i en bilulykke, og hun kom heldigvis fra det hele med lette skader. Etter 2 dager kunne hun forlate sykehuset, MEN, pluselig etter 6mnd kommer det frem symptomer på post-traumatisk stresslidelse. Kari sliter enormt, og det skjer bare i perioder. Dermed kan hun 1 uke like jobben veldig godt, mens neste uke tør hun ikke engang gå på jobben. Attpåtil tør hun ikke fortelle noen om at hun sliter med noe, noe som da er et av symptomene på nettopp post-traumatisk stresslidelse.

Kari bestemte seg for å sykemelde seg 14 dager, og sa til legen at hun har vondt i ryggen. Har hun gjort noe galt? Noen vil si ja på dette spørsmålet, men det rette svaret er vel egentlig nei. Kari var jo ikke klar over at det hun gjorde var galt. Hodet hennes fungerte jo ikke som det skulle. I slike situasjoner kunne også Kari fortalt til deg at "Hvorfor skal hun jobbe når hun ikke må jobbe" dersom du hadde spurt henne. (Riktignok ikke på byen, der hadde du vel neppe funnet henne.)

Det jeg prøver og forklare er at i meget mange situasjoner så sliter faktisk menneskene som unngår arbeid med et eller annet. Ola Nordmann sliter med problemer man kan se fra utsiden, Kari Nordmann sliter med psykiske problemer, noe som ikke du kan se fra utsiden. At du da skal plassere Kari Nordmann i en kategori som heter "Mennesker som gir faen i jobben sin, samtidig som de er lat" blir kanskje litt galt?

Og ja, men det vet du sikkert allerede - Vi har enormt mange mennesker her i landet som sliter - Men som ikke får den hjelpen de skulle hatt.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Hehe. Tror du skal være glad for at du ikke jobber som svindler, Kenneth. Dette var skrøpelige greier. Du vet at Legene er fagfolk? Du vet at "vondt i ryggen" ikke er grunn god nok til å få en sykemelding? Herre min hatt mann. Tror du legene bare sitter der å "du sier du har vondt i ryggen? Jaha. Får vel bare gi deg en uføretrygd da? Skal det være noe mer før vi stenger..??"

Gud himmel mann. Du er jo virkelig fullstendig, ikke bare på jordet, nei - her snakker vi om en mann som jo er på FEIL jorde. Hehe.

LOL :)

Er du klar over hvor mange i norge som i dag mottar uføretrygd, ledighetstrygd, syketrygd eller annen trygd fordi legene enten har gitt ut gal info, de gir ut info basrt på en eller annen rødvinstante innen kommunen (som kanskje har hatt en husmorutdannelse!), eller de rett og slett er lei denne forbanna sosialismen og bare jatter med?

Skal du snakke om feil jorde bør du i det minste vite i hvilket land du befinner deg Jensen!
 

picxx

Well-Known Member
Og ja, men det vet du sikkert allerede - Vi har enormt mange mennesker her i landet som sliter - Men som ikke får den hjelpen de skulle hatt.

Du, som alle andre, hadde muligheten til å stemme ved forrige valg!
 
Men hvem om ikke staten skal gi de reelle uføre inntekter? Forsikringselskaper? Hva med folk som er uføre fra de er født?

Var en som snakket om minstelønn og hvorfor det ikke funket. Det hjelper lite og tjene 100 kroner timen viss dette ikke er nok til og dekke utgifter til og leve.
Det smerter sikkert en kapitalist at arbeiderene hans har utgifter til og mat og drikke. Hus og barn osv.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
picxx skrev:
Du, som alle andre, hadde muligheten til å stemme ved forrige valg!
Sant nok. Om jeg skal være ærlig tror jeg ikke forkjellene hadde vært spesielt store dersom noen andre enn Stoltenberg fikk sitte på rævva dagen lang.
 

picxx

Well-Known Member
Sant nok. Om jeg skal være ærlig tror jeg ikke forkjellene hadde vært spesielt store dersom noen andre enn Stoltenberg fikk sitte på rævva dagen lang.

Selvsagt ikke.
Men over tid ville det gjort forskjell.
Du tror ikke norge har blitt slik i løpet av de siste fire år vel?
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg har ikke tenkt over hvor lang tid Norge har brukt på og bli slik Norge er. Hehe.
 

picxx

Well-Known Member
Jeg har ikke tenkt over hvor lang tid Norge har brukt på og bli slik Norge er. Hehe.

Om 90 % av velgerne sier det samme, har vi i bunn og grunn velgermassen der...
De skifter like fort som jeg skifter underbukser, og det er akkurat derfor man har en valgkamp...for folk makter ikke å huske hva de skulle stemme sist!!
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hehe. Tror du skal være glad for at du ikke jobber som svindler, Kenneth. Dette var skrøpelige greier. Du vet at Legene er fagfolk? Du vet at "vondt i ryggen" ikke er grunn god nok til å få en sykemelding? Herre min hatt mann. Tror du legene bare sitter der å "du sier du har vondt i ryggen? Jaha. Får vel bare gi deg en uføretrygd da? Skal det være noe mer før vi stenger..??"

Gud himmel mann. Du er jo virkelig fullstendig, ikke bare på jordet, nei - her snakker vi om en mann som jo er på FEIL jorde. Hehe.

LOL :)

Jeg har hørt av min lokale lege at en av de vanskeligeste tingene (og mest vanlige) å påbevise hvorvidt en pasient har eller ikke er ryggsmerter. Det er begrenset hva de får til fra kontorene sine, og skal de begynne å sende alle til sykehusene så vil vi få enda lengre sykekøer og flere som dør i køene. Ikke at jeg sier du er dum og full av tull, men jeg velger heller å tro han enn det våset du kommer med.

Hva er "denne kategorien" du nevner? Er det mennesker du kategoriserer som late, og som gir faen i jobben sin så godt det lar seg gjøre? Det er hvertfall det inntrykket jeg får etter jeg har lest dine ord om nettopp det der.

Ja, det er akkurat disse jeg snakker om. Hva har de med Ola Nordmann eksemplet ditt under å gjøre? Selvfølgelig bør man få hjelp når man ikke har annet valg i et så ressursrikt land som Norge.

Derimot Kari Nordmann eksemplet ditt ville ikke jeg hatt i jobb. Om man er en liten bedrift på 5 ansatte som alle er avhengig av hverandre for at bedriften skal gå rundt, så kunne Kari Nordmann gjort nettopp 4 andre mennesker arbeidsløse på grunn av sin ansvarsløshet. Husk at man må betale opp til 16 dager fra egen lomme.

Hadde forresten nettopp denne samtalen med en fyr jeg kjenner som driver et verksted (han gikk ut døra for 5 minutter siden). Han fortalte seg at han for et halvt år siden hadde en fyr i jobb som sykmeldte seg. Etter 14 dager (som verkstedeier måtte betale av sykelønnen selv) kom han tilbake for å jobbe en dag. Han følte seg visst fortsatt uvel og sykmeldte seg igjen. Totalt kostet dette verkstedeier 30 dager lønn, uten at den ansatte møtte opp.

Hvorfor er det ingen som bryr som om de som driver næringslivet i Norge? Skal vi alltid fokusere på det svakeste leddet i bedriften, selv om det holder igjen alle de andre?
 
  • Like
Reaksjoner: sta
Topp