Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Produktkonfigurasjon VPS

Prøver å registrere VPS nå, og kommer umiddelbart til en side med en del informasjon jeg er nødt til å oppgi. Har dere noen gode forslag til hva man kan skrive i disse feltene?

Navneserverne er forsåvidt greie, der går jeg ut fra at jeg bare kan holde meg til å skrive «ns1» og «ns2». Servernavn skjønner jeg ikke hva er, men jeg går ut fra at jeg bare kan følge eksempelet som står oppgitt og skrive «server1» i dette feltet (selv om jeg lurer veldig på hva det egentlig betyr). Root-passord kan jeg også klare å skrive noe fornuftig på.

Men i tillegg må jeg velge operativsystem. Og når det gjelder hvilket operativsystem som egentlig er best å bruke til slike ting, er jeg helt blank. Det betyr ikke at jeg ikke kan klare å manøvrere rundt på en server i SSL og lese manualen når jeg lurer på noe (og hvis jeg har skjønt ting riktig kommer cPanel til å gjøre en del av jobben for meg også?), men jeg aner ikke hva som er best av CentOS, Debian, Fedora, Suse og Ubuntu, og det hjelper ikke at hvert av disse systemene kommer i opptil fire varianter.

Er det noen av dere som kan være så snille å hjelpe meg litt i gang her? Har veldig lyst til å lære hvordan dette med å administrere en VPS egentlig fungerer, men sliter med å finne ut hvor jeg skal begynne.
 

Tonny Kluften

Administrator
Hvor kjøper du VPS?

Ang. navneservere. Du trenger et domene som brukes til navneservere. har du f.eks. domenet navneserver123.com må du registrere hos registraren din at dette domenet skal brukes som navneserver, f.eks. ns1.navneserver123.com og ns2.navneserver123.com.

Har du en managed VPS så trenger du ikke til å bruke annet enn cPanel og WHM. Serverkonfigurasjoner får du support på.
 
Hvor kjøper du VPS?
Trodde at kategorien jeg skrev innlegget i gjorde at svaret på det spørsmålet var åpenbart ...

Ang. navneservere. Du trenger et domene som brukes til navneservere. har du f.eks. domenet navneserver123.com må du registrere hos registraren din at dette domenet skal brukes som navneserver, f.eks. ns1.navneserver123.com og ns2.navneserver123.com.
Hm... Ok. På Solidhost stod det bare «fyll inn prefiks», så jeg gikk ut fra at domenenavnet på navneserver kom til å bare være ett av domenene jeg flyttet over til serveren etterpå ... Dette er tydeligvis ikke så enkelt som jeg hadde håpet. (Og kjenner jeg Internett riktig er det bare et tidsspørsmål før noen kommenterer at om jeg ikke engang skjønner dette, bør jeg ikke ha VPS. :p)

Har du en managed VPS så trenger du ikke til å bruke annet enn cPanel og WHM. Serverkonfigurasjoner får du support på.
Det var det, da ... Ser nå at jeg har feillest hele bestillingsskjemaet fullstendig, jeg trodde at cPanel og WHM fulgte med inkludert i prisen. Ser nå at det ikke er tilfelle og at man dersom man leter en stund dypt inne på nettsidene finner man mer informasjon om dette. Synes informasjonen på Solidhost.no er svært godt gjemt til tider.

Argh! Nå hadde jeg *nesten* klart å overbevise meg selv om at VPS var så enkelt at jeg burde klare å sette opp noe slikt. Men man trenger eksperthjelp, altså?
 

SolidHost

Medlem
Heisann

Beklager at det for tiden er litt dårlig med informasjon på sidene våre. Vi driver og gjør litt om på VPS-produktene våre og forbreder også lansering av ny og (fårhåpentligvis) bedre hjemmeside, så dermed er det lille som ikke er blitt fjernet litt urelevant, noe som snart vil endre seg. Har vel ellers svart på en henveldelse fra deg nå nettopp ;)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Argh! Nå hadde jeg *nesten* klart å overbevise meg selv om at VPS var så enkelt at jeg burde klare å sette opp noe slikt. Men man trenger eksperthjelp, altså?

Thomas, som også har svart her i tråden, er en glimrende mann (høres for tiden litt ut som Jørn Hoel) som jeg pleier å ringe til for små og store saker. Han er enormt hjelpsom og fikser det meste. Det er på grunn av sånne som ham at Solidhost er en leverandør jeg anbefaler til andre. Gjennom folk som Thomas kan Solidhost tilby et produkt som går utenpå det aller meste annet i samme prisklasse.

Mitt råd er å bare ringe solidhost, si hva du skal ha, så hjelper de deg med det og gir deg veiledning. Det kan være greit, når du bestiller et produkt som en VPS, å rett og slett snakke med leverandøren, så du vet hva du får.
 
Topp