Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Programmable LCD Device...

Innovator

New Member
Hei,

klarte ikke helt å finne en passende norsk tittel, så det endte opp med en engelsk en :)

Jeg har en sånn analog klokke på rommet mitt som jeg er litt lei av å se på. Så jeg kom på tanken om at det var på tide å bytte det ut med noe mer innovativt :)

Så jeg har en drøm. Jeg ser etter en dings. Mer konkrek ser jeg etter en PROGRAMMERBAR LCD skjerm med følgende krav:

* Størrelsen bør være på minst 10"
* Den bør veie lite (under 1 kg) ettersom den skal henge på veggen som en klokke.
* Det bør være fargeskjerm
* Støtte lyd for alarm (kanskje ogå for å høre på musikk?).
* Så den må ha en liten harddisk for å lagre innhold
* Trenger ikke å noe særlig sterk prosessor
* Hadde vært kult om den støttet internett via wifi eller ledning. (men ikke et krav)
* Touchscreen ELLER et lite fysisk område der man kan navigere fram/tilbake + stille inn volum

Prisen på dingsen er selvfølgelig det mest essensielle og bør ikke overstige 300kr. Ser for meg en billig kinavare. Tanken er om jeg klarer å lage noe som tilfredsstiller min ego, så kunne jeg tenkt å masseprodusere dette :) (I know I am a dreamer ;) ).

Det nærmeste jeg har kommet dette med tanke på pris er en EPad/Apad (billig kina klone av en Ipad). Den koster rundt $100 (ved kjøp av kvantum, dvs. ca 550kr). Men for min del er det egentlig overkill med tanke på funksjonalitet. Jeg trenger ikke webcam og heller ikke en så kraftig prosessor.

Så hvis noen har noen tips om dette, så blir jeg veldig takknemlig!
 

Innovator

New Member
Hei og takk for svar TorsteinO :)

Tenkte faktisk selv på en slik digital bilderamme, men så ble jeg usikker på hva slags funksjonalitet det støttet. Nå skal jeg utforske dette. Håper at det tilfredsstiller min kuriositet :)
 

Innovator

New Member
Det hørtes jo artig ut Pong. Men det kuleste hadde jo vært en slik dings som man kunne programmere selv til å vise hva enn man ønsket. Ser for meg en LCD der jeg kan vise digital/analog klokke med en predefinert bakgrunn, høre musikk, vise slide shows, og til og med kunne oppdatere den via wifi. Kanskje den burde hatt Android som OS. Hmm, kanskje det bare er jeg som er for kravstor? ;)
 

n0stra

Medlem
Problemet ditt her er mediafremvisning. Med en gang du skal ha dette krever det en lcdskjerm som vil overstige prisen din umiddelbart. Iallefall på 10". Hadde du gått ned til 4-5" hadde ståa kanskje blitt annerledes men selv der ville prisen på skjermen raskt vippa 200-300 kroner.

Prosessor som du mener er overkill og denslags koster en dråpe i havet sammenlignet med skjermen.

Innovator: alt slik får du allerede med mediafrontends i fleng.
 

Innovator

New Member
Hei n0stra,

du har nok rett i at man får kjøpt slike dingser i fleng, men det er nok prisen som er viktigst her, spesielt med tanke på "masseproduksjon" av en slik enhet senere. Kanskje jeg bare skal vente til slike dingser (apad/epad) faller mer i pris ;)
 

n0stra

Medlem
mm, og de rimeligste slik er ekstremt treige og klarer ikke å kjøre andre os enn de laget for mobiltelefoner. Så poenget ditt med at cpu osv er overkill vil jeg nok ikke ta med en klype salt. Funksjonene slik du legger opp om du skal vise bilder, touchsystem og video vil nok lugge ganske kraftig med de maskinene som finnes idag.
 

Innovator

New Member
Jeg er jo villig til å inngå promiss med tanke på funksjonalitet. Det enheten må i minimum støtte er vel at den:

* er programmerbar
* har en liten harddisk
* har minst 10" display
* har fargeskjerm
* støtter lyd
* støtter navigering (fram+tilbakeknapp) og volumjustering.
-Dette kan enten være via touchscreen eller vanlige eksterne knapper.

Hvis enheten støtter disse kravene og koster under 300 kr, da er jeg veldig interessert i det.

Så kan det nok stemme at som du skriver n0stra, at man trenger litt kraftig prosessor. Men jeg regner med at man må teste ut ulike enheter for å komme fram til en optimal løsning. Slik det ser ut idag, så er det nok ikke mange, selv av de billigste dingsene på markedet, som dekker alle kravene jeg har satt (spesielt pengekravet). Kanskje jeg bare må vente litt til og se hva Kinalandet produserer den nærmeste tiden :)

Men hvis noen av dere har noen tips, så tas det selvfølgelig med en stor TAKK :)
 
Topp