Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Prosjekt: lavkarbomatdotno

glalaksen

Medlem
Ikke helt sikker på hvor jeg skulle legge inn denne tråden så det ble her. om noen vil flytte den til et mer passende sted er det bare fint.


Hei

Som lykkelig eier av domenet lavkarbomatdotno så ønsker jeg å prøve å lage en god oppskriftsside rundt temaet. Vi ser for oss at den skal være brukervennlig og oversiktelig med god søkefunksjon i oppskriftene. Det vi håper på er å engasjere brukerne og få dem til å legge inn oppskrifter. Målet må være i bli den foretrukne siden for oppskrifter i lavkarbosegmentet på internett.

I tilegg til oppskrifter har vi også tenkt på om vi kan lage en nyhetssamling på siden. Det er jo nok av artkler å finne på nettet for tiden. God ide? Det finnes vel programmer som søker opp og publiserer disse på siden vår automatisk?

Det første jeg håper å få hjelp til her inne er å få satt opp en skikkelig kravspekk som det heter så fint. Har skjønt at det er viktig å få denne så komplett som mulig.

Det jeg har kommet fram til av ønsker er:

1. Det må være enkelt for brukerne å legge inn oppskrift, fremgangsmåte og bilde.

2. Det må kunne søkes på frokost, lunsj, mellommåltid, middag og kveldsmat. Tilberedningstid, vanskelighetsgrad med mere. Alle disse tingene blir definert at den som legger inn oppskriften.

3. Tenker at der bør være en signatur e.l. slik at de som legger inn en oppskrift kan legge inn navn, nick eller link til nettside. (Link kan vel være forbeholdt privatpersoner med blogg eller annet) Det blir kanskje for dumt å gi brukerne mulighet til å navigere bort fra siden og over til andre?

4. Når det legges inn en oppskrift så må den kunne “hukes av” slik at den legges i både frokost og lunsj hvis den hører hjemme i begge kategoriene.

5. Mulighet for å kommentere under hver oppskrift. (her lurer jeg litt på om der skal være en pålogging med navn e.l. for å minimere tullemeldinger)

6. Legge inn egne artikler.

7. Mulighet for å legge inn egne temasider som jul, påske osv.

8. Utskrift av oppskrifter må kunne gjøres med og uten bilde.

9. Egen ukemenyplanlegger med søkefunksjon.

10. Mobiltjenester: få tilsendt dagens oppskrift? Finn en oppskrift på nett og få tilsendt handleliste på sms. Andre ting?

11. Legge inn en matvaretabell der oppskriftene henter kalori og karbohydratinnhold på de aktuelle matvarene og regner ut innholdet i oppskriften. Det finnes en liste på nett som man kan hente fra, men jeg er redd for at en slik tjeneste vil bli missvisende siden råvarene har forskjellig vekt i behandlet og ubehandlet form.

12. Må kunne legge inn en nettbutikk på et senere tidspunkt hvis vi skulle se at det var en smart vei å gå.

Denne listen er nok ikke komplett og jeg ønsker veldig gjerne innspill. Og jeg tåler kritikk, gjerne konstruktiv. Har forstått at der flere inne i dette utrolig flotte forumet som er gode på slikt :)

Utfordringen min for å klare å få gjennomført dette er blant annet at jeg ikke har serlig med datakunnskap.
Penger er selvfølgelig også en begrensning. På fordeler må vi vel kunne si at jeg er i overkant kreativ til tider. Og jeg har gjort det bra innen salg tidligere og skal nok klare å selge inn annonser hvis vi har en god nok side, med trafikk. Har fri ca halve året i jobben jeg har.


Håper på masse innspill!!!
 

typisk

Utvikler
I tilegg til oppskrifter har vi også tenkt på om vi kan lage en nyhetssamling på siden. Det er jo nok av artkler å finne på nettet for tiden. God ide? Det finnes vel programmer som søker opp og publiserer disse på siden vår automatisk?
Finnes mange løsninger på dette.

Ellers,
Punkt 1-8 implementeres i Wordpress enkelt.
Punkt 9 må nok lages spesielt. Kanskje du er heldig og finner ett instikk
Punkt 10 - En oppskrift er vel litt for lang for en sms? Sende over mail er gratis.
Punkt 11 - Næringsinnhold.no
Punkt 12 - wp eCommerce

Hvordan skal du skille deg ut fra lavkarbo.no? Der plopper det jo inn en ny oppskrift i timen.
 

Tonny Kluften

Administrator
I tilegg til oppskrifter har vi også tenkt på om vi kan lage en nyhetssamling på siden. Det er jo nok av artkler å finne på nettet for tiden. God ide? Det finnes vel programmer som søker opp og publiserer disse på siden vår automatisk?

Ikke noen god ide å automatisk hente artikler fra nettet. Artikler har opphavsrett.

Jeg ville vurdert å kjøpe et spesiallaget oppskriftside-script til en slik side. Jeg bruker selv wordpress til en del slike sider, men ville brukt noe mer lettdrevet hvis jeg skulle gjort ting på nytt.
Søk på nett etter "recipe site script" eller lign. så sjekker du om de du finner har det du trenger. Hvis ikke kan du alltids kontakte utvikler eller andre og få kodet det inn.
 
Sist redigert:

glalaksen

Medlem
Takker for kjappe svar

typisk

1-8 er sikkert enkelt for mange. Tipper jeg kommer til å bruke myyye tid :) Har du eller andre en tskje oppskrift på hvordan jeg går fram så tar jeg gjerne i mot.

9 Hva mener du med innstikk og hvor leter jeg etter disse?

10 Den kan nok bli lang ja. Jeg tenkte mer på kun innkjøpslisten. Ikke sikkert det vil fungere heller.

11 siden du viser til er ganske sikkert en kopi av denne Matvaretabellen 2006 som jeg ser flere sider bruker. Derfor tenkte jeg det var mulig å implementere denne inn i siden vår også?

12 en egen nettbutikk i WP?

Vi skal skille oss ut fra det flotte forumet med å ikke være nettopp det Et forum. Ønkser å lage en mer brukervennlig løsning på oppskriftene, bedre søkefunksjon osv.

Å lage siden vår til et forum er ikke aktuelt nettopp på grunn av siden du nevner.

Tonny:


Må se litt på det med nyheter


Hadde jo håpet at du skulle si at når du er ferdig i Oslo kan du lage hele siden for et tresifret(eller noe der om kring) beløp?


Ønsker veldig gjerne flere innspill.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hva med de moralske aspektene rundt å tilrettelegge for spredning av informasjon om lavkarbo, som jo kan være en livsfarlig "livsstil" for mange?
 

glalaksen

Medlem
Peter:
Jeg vil påstå at det ikke er mer livsfarlig enn å f.eks. publisere kake oppskrifter. Det er utrolig mye man kan dø av hvis man er dum nok.

Tonny:
Er mulig jeg har litt igjen av valutaen du etterspør, skal sjekke. Hvis ikke får du, (eller noen andre komme med et annet tilbud) Kan f.eks batale i kveite eller gamle vedovner?

Har gjort som du foreslo og søkte på slike skript. problemet med de jeg har sett gjennom til nå er at de har kun et enkelt søkefelt og jeg ønsker at brukerne skal kunne søke f.eks på middag, og så alle som tar mindre enn 30 minutter. og kanskje med et maks antall ingridienser, i tillegg til et søkeord som laks eller gryte osv.
 

picxx

Well-Known Member
Du kan hente artikler fra f.eks. webartikler.com sammendrag.com eller artikkelape.com
Disse har fremdeles opphavsrett, men det er fullt mulig å hente dem via aggregering så lenge du beholder cred til opphavsmann/dame.
Innstikket FeedWordPress | simple and flexible Atom/RSS syndication for WordPress til wordpress er flott å bruke hvis du skal aggregere innhold.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Peter:
Jeg vil påstå at det ikke er mer livsfarlig enn å f.eks. publisere kake oppskrifter. Det er utrolig mye man kan dø av hvis man er dum nok.

Merkelig sammenligning. Så vidt meg bekjent finnes det ingen dietter der personer bes spise kake fire ganger i døgnet for å gå ned i vekt. Det hadde jo vært like dumt som å spise bacon for å oppnå vektreduksjon :)

Forøvrig; leser man litt om lavkarbo og kommer ut med opplevelsen av at lavkarbo høres utrolig fornuftig ut, så er man ganske korka i huet.
 

glalaksen

Medlem
Picxx

Takker for de linkene.


peter

Jeg ikke så veldig opptatt å diskutere for og mot lavkarbo i denne tråden. Hvis dette er noe du brenner for foreslår jeg at du prøver forumet som er nevnt lengre opp i tråden her.

For meg er det mer interressant å finne fram til hvordan jeg får lagd en god side.
 
Du du laster ned eller kjøper en side, vil jeg anbefale deg å passe på at du har en system som lett kan endres i senere tid. Surt å ha en system som allerede er gammel og som ikke lett kan forandres.
 

zapotek

Medlem
Det tekniske er ikke det vanskelige ved å lage en slik side. Arbeidet ligger i å lage innholdet og få trafikk til nettstedet. Artiklene må skrives, oppskriftene må skrives eller du kan leie noe til den jobben. Det er ikke bare å trykke på en knapp så har du 10 000 oppskrifter liggende.

"Det jeg har kommet fram til av ønsker er:

1. Det må være enkelt for brukerne å legge inn oppskrift, fremgangsmåte og bilde."

Trust me, den dagen du har 2-3000 unike bruker pr. dag kan du kanskje regne med at du får inn 1 oppskrift fra brukerne hver andre måned... (Med mindre du driver et rent forum).
 

picxx

Well-Known Member
Trust me, den dagen du har 2-3000 unike bruker pr. dag kan du kanskje regne med at du får inn 1 oppskrift fra brukerne hver andre måned... (Med mindre du driver et rent forum).

Sant.
Selv på sider som tilbyr dofollow backlink er det vanskelig å få inn oppskrifter (fra andre webmastere/utviklere), så å satse på brukergenerert innhold på en oppskriftsside er å skyte seg sjøl i foten.
 
Topp