Pussig "problem" i Wordpress (med Polylang) ...

En tråd i 'Wordpress' startet av Dan Åsen Hansen, 25 Jun 2019.

1. Dan Åsen Hansen

Dan Åsen Hansen Medlem

Et skudd i mørket (og kanskje litt på siden av hva man driver med her inne), men er det noen her inne som vet litt om Wordpress og Polylang (gratisversjonen)?

Pusler litt med å lage en nettside på norsk og engelsk, og har laget to "forsider" som heter henholdsvis "forside" (norsk) og "frontpage" (engelsk).

I temaet (Twenty Sixteen) har jeg satt disse (eller i hvert fall "forside") til å vises som statisk, og da har den engelske siden også fulgt med. I menyene har jeg laget et valg (hjem/home) som egendefinert lenke som bare henviser til hjemmesidens url (www,hjemmeside,net)

Dette fungerer i og for seg fint, og i den norske versjonen viser den bare "www,hjemmeside,net", men i den engelske versjonen får jeg også med "frontpage" slik at selve url'en blir "www,hjemmeside,net/frontpage", og det ønsker jeg ikke.

Noen idéer / tanker om hvordan jeg løser dette?

Mvh Dan

2. Pong

Pong Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)

Det allerførste som slår meg er at GoogleBot ikke liker dette, eller?
    Så hvorfor ikke /no/osv... og /en/osv...?

Meny-valget kan du bare overstyre - regner dette løses med cookies eller noe, så før WP serverer en eller annen side, er det vel Polylang som overstyrer noe basert på klientens instillinger.

3. asleo Member

Jeg tror ikke dette er mulig å unngå i Polylang, men det nærmeste du kommer å fjerne /frontpage fra URL til forsiden av engelsk versjon, er å sette denne innstillingen:

"Languages" - "Settings" - "URL modifications" - der huker du av for dette valget:

"The front page url contains the language code instead of the page name or page id"

Da vil det ikke stå /frontpage i URL til den engelske forsiden, men i stedet stå /en

4. Hans Nielsen New Member

Jeg har brukt løsningen til asleo for en nettside i ca 2 år. Sammenlignet med andre sider jeg driver ser det ikke ut til at Google er negative til det.

5. Dan Åsen Hansen

Dan Åsen Hansen Medlem

Skrudde av "Skjul URL språkinformasjon for standard språk" og på "Fjern /language/ i pene permalenker", da vises hjemmesidens URL + navnet på den aktuelle siden som vises. I stedet for å kalle dem henholdsvis "forside" og "frontpage" kaller jeg dem nå "velkommen" og "welcome", slik at URL nå viser "www,hjemmeside,no/velkommen" og "www,hjemmeside,no/welcome".

Sikkert ingen praktisk betydning, men jeg personlig synes det er "penere" :)

Del denne siden