Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Råd til oppstart av AS

perksp

Member
Hei!
Har vært medlem her for mange år siden, men husket ikke login. Håper det er ok med noen spørsmål rundt dette med å starte AS.

Jeg er for tiden arbeidsledig, og har et produkt jeg vil satse på. Forhåpentligvis kan dette gjøres ved siden av annen fast jobb (om jeg får dette) Problemstillingen min pr nå, er om jeg starter et AS, så dekker NAV kun dagpenger i 6mnd. Jeg går ikke i troen om at dette er å leve av innen 6mnd. Noen som har erfaring rundt dette? Vil det bli anderledes om jeg ikke ansetter meg selv i firma? Vil NAV se på dette, og kan jeg i det hele tatt jobbe for firma uten å være ansatt?
Og jeg regner med at noen av dere har erfaring med import. Mitt ønske er å anskaffe en regnskapsfører som kan ordne alt dette for meg, da jeg er direkte talentløs på tall.

Også lurer jeg på om jeg har forstått det riktig, at aksjekapitalen jeg spytter inn er tilgjengelig for bruk av firma?

Takk for tålmodigheten :)
 

perksp

Member
Som jeg skrev i innlegget så dekker NAV 6mnd. Men man kan ikke regne med å være levedyktig iløpet av 6mnd. Da mister jeg all inntekt pr dd. Det går jo ikke..
 
Dersom du ikke tar i mot denne, men kun fører timer du faktisk jobber, feks 10 timer i uken på meldekortet, så er du arbeidsledig som "vanlig" for resterende timer (27.5timer). Du kan fint "ansette" deg selv i AS'et i redusert stilling (men husk at det er antall timer arbeid, ikke lønnet arbeid som skal på meldekortet)

Den ordningen med støtte i 6 mnd er at du da faktisk jobber 100% og får støtte i 6 mnd uten å være arbeidssøkende.
 

perksp

Member
Kjapt tilleggspørsmål. Vil ikke NAV reagere på at jeg eier et firma og kun jobber si 30%?
 

spikre

peterhamre.no
Vil ikke NAV reagere på at jeg eier et firma og kun jobber si 30%?
Neida. Jeg har et selskap jeg (registrert) jobber 0% i . Jeg har også børs-aksjer i selskaper jeg ikke vet hvor har kontor en gang. Å eier et AS påvirker i prinsippet ikke arbeidsmengden din. Men om setter deg selv som "daglig leder" blir jeg litt mer usikker. Standard svaret på WF er "sendt dem en mail og få en skriftlig svar". Det tror jeg er det mest fornuftige nå også.

For ordens skyld: Ordet "arbeidsledig" tror jeg er avskaffet. Vi skal visstnok bruke ordet "arbeidssøker" nå. I hvert fall om man skal få dagpenger.
 

perksp

Member
Jeg må vel være ansatt i firma for at jeg skal ha "lov" til å jobbe? Kan jo gjøre som du sier å sende de en forespørsel på dette, men i kjent stil så kan jo ikke de folka på NAV sin egen jobb engang ;) Jeg er litt oldschool og sier ledig, men får lære meg og si søker istedet. Takk for respons spikre :)
 

perksp

Member
Takk for enkelt og greit svar :) Jeg hadde inntrykk at man måtte være/ha en ansatt i firma om det var drift i dette.
 

perksp

Member
Men der kan jeg bare føre opp f.eks 30% slik at jeg ikke mister den stønaden jeg har i dag? Regner overhodet ikke med å kunne ta ut lønn av dette med det første, og har jo ikke råd til å miste det lille jeg mottar fra før.
 

spikre

peterhamre.no
Men der kan jeg bare føre opp f.eks 30% slik at jeg ikke mister den stønaden jeg har i dag? Regner overhodet ikke med å kunne ta ut lønn av dette med det første, og har jo ikke råd til å miste det lille jeg mottar fra før.
Da stjeler du fra oss andre...
- NAV sin regel er at du skal føre opp hvor mange timer du faktisk jobber, ikke hvor mange du får lønn av.
 

perksp

Member
Det forstår jeg, jeg er ikke ute etter å snylte eller lure staten. Men jeg kan jo da velge å ikke jobbe mer enn 30% stilling i mitt eget firma. Og med det beholde den stønaden jeg har pr i dag? Jeg forsøker faktisk og skape meg et arbeid og en inntekt, men det går jo ikke ann å tro at man er levedyktig etter 6mnd. Jeg tar uansett og sender en forespørsel til NAV om dette, så har jeg det svart på hvitt som nevnt tidligere :)
 
Topp