Regler rundt freelancer uten firma

En tråd i 'Økonomi, regnskap og administrasjon' startet av KIA, 13 Sep 2018.

1. KIA Medlem

Jeg skal bruke en freelancer for små jobber. Den har ikke noen registret firma. Kan jeg bruke signerte betalings bekreftelser fra ham i mitt regnskap som utgifter? Summen som han får, skal ikke inneholde noen MVA, ikke sant?

2. hansson

hansson Langveisfarende

Frilanseren kan jobbe uten firma, og kan sende en vanlig faktura (Conta Faktura har en løsning for privatpersoner). Hvis omsetninga er mva-pliktig og overstiger 50k må han/hun registrere et firma for å få registrert seg i mva-registeret. Fakturaen kan ikke inneholde mva før frilanseren evt. er blitt mva-registrert. For deg er det ett fett om fakturaen du får er fra en privatperson eller et firma, begge fungerer i regnskapssammenheng så lenge de inneholder de nødvendige opplysningene. Avsender og mottaker må være identifisert på fakturaen iht. bokføringsforskriften, i Conta Faktura må derfor privatpersoner som skal sende fakturaer oppgi fødselsdato og bostedsadresse.

3. KIA Medlem

Takk for informasjonen. Er det mulig at jeg skriver ut en utbetalingsbekreftelse som frilanseren underskriver? Så jeg kan bruke den i mitt regnskapsføring. Utbetalingsbekreftelsen skal ha alle nødvendige opplysninger utenom fakturanummer siden den ikke er en faktura.

4. hansson

hansson Langveisfarende

Det er sikkert også mulig. Men jeg ser ikke vitsen med noe slikt all den tid det er lovlig for privatpersoner å sende en faktura.

Del denne siden