Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regler rundt nyhetsbrev

tomro

Member
I følge forbrukerombudet som tolker markedsføringsliven §15 som regulerer dette, er det ikke innafor å ha det i kjøpavtalen. Ombudet har laget en veldig god (etter min mening) og tydelig veiledning som du kan finne her:

https://forbrukerombudet.no/lov-og-...s-veiledning-markedsforing-via-e-post-sms-o-l

I veiledningens punkt 2.7 skriver de: "Samtykket må avgis ved at det foretas en aktiv handling. Forbrukeren kan ikke bindes ved passivitet. Dette medfører at et forhåndsavkrysset felt eller et vilkår i en kontrakt ikke er tilstrekkelig til at det skal kunne sies å foreligge et gyldig samtykke. Det er ingen formelle formkrav[13], men Forbrukerombudet anbefaler at den næringsdrivende legger det opp slik at forbrukeren må huke av i en egen boks eller lignende for å bekrefte at samtykket gis."
 

xdex

Medlem
Det er jo heller ikke verre, en at du tilbyr nyhetsbrev, via en sjekkboks, gjerne under "jeg godtar vilkår".. Det er ingenting i veien i å legge inn "Ja, jeg ønsker gode tilbud og nyheter", det er vel denne praksisen som de fleste seriøse aktører bruker.
 
Topp