Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskap/bokføring/posteringer i excel -ENK/Enkeltpersonsforetak

Dseller

Medlem
Da er det kanskje på tide å begynne med regnskapet, har så langt bare satt opp en enkel liste i excel der det står INN og UT fra konto og hvilke bevegelser som har skjedd, og scanna inn alle kvitteringer/bilag å lagt det i en mappe på pc'n...

Men nå har jeg telt opp hele 32 bilag, så jeg burde begynne å få orden i sakene ASAP.

Det er innenfor god regnskapsskikk å bruke regneark som for eksempel excel i bokføringa – hvis du har færre enn 300 bilag i året i virksomheten din.

KILDE:
Du kan bruke regneark til bokføring hvis du har få bilag

1: så jeg kan altså ikke ha fler enn 300 bilag i året om jeg bruker regneark?
Er det noen andre regler jeg burde vite om?

2: Er det innenfor om jeg scanner inn alle bilagene, legger det i en mappe på pc'n og skriver "Bilag nr 1" og jobber meg sakte men sikkert opp til "Bilag nr 300"?

Eller MÅ/BURDE jeg skaffe meg en perm som jeg legger dem i ?

Er det andre alternativer til dette?


3: Noen som vet om en bokføringsbok (eller hva det no heter) med resultat,balanse osv.. i excel der de fleste kontoene en nettbutikk trenger står klart?


Har prøvd e-conomic (14 dager) men syntes det var litt avensert, men det tar vel sikkert litt tid å lære seg som alt annet...

Burde jeg gå all in for å lære meg e-conomic eller går det greit med excel?


Det var det jeg lurte på i første omgang.
 

Dseller

Medlem
2: Er det innenfor om jeg scanner inn alle bilagene, legger det i en mappe på pc'n og skriver "Bilag nr 1" og jobber meg sakte men sikkert opp til "Bilag nr 300"?

Eller MÅ/BURDE jeg skaffe meg en perm som jeg legger dem i ?

Er det andre alternativer til dette?

Noen som kan svare på dette? :eek:
 

Dseller

Medlem
Du kan fint oppbevare bilag elektronisk. Merk "sporbarhet, fullstendighet, dokumentasjon, oppbevaring og sikring ".

Maksgrense på 300 bilag i året, endres fra 1.1.2014 til 600 bilag i året.

Takk for svar!!


Finnes det egne sider på nettet som oppbevarer dem trygt?

Så med andre ord det er ikke anbefalt å oppbevare dem elektronisk?
 
Sist redigert:

dkoder

Medlem
Jeg har alle bilag i DropBox folderen, da er de fordelt over flere maskiner og lagret i skyen. Som ekstra sikkerhet kan man også maile de fortløpenede til f.eks en gmail konto 1 gang i måneden , da bør man være ganske bra dekket med tanke på sikkerhet.
 

Dseller

Medlem
Da har jeg sortert alle bilag og lagt de i en perm, men det er 3 satans bilag jeg mangler..

1: Paypal registrering av kort (15,-)
2: Visa-kostnad Årspris (122.05,-)
3: Kontoregulering Overføring Mellom Egne Konti (satt penger på sparekonto)

Noen som vet hva jeg ka gjøre med disse?


Er overføring mellom egne konti en hendelse jeg må postere eller er det ett fett om det er på brukskonto eller sparekonto?
 

spikre

peterhamre.no
Paypal: Du finner bilag ved å logge inn på paypal.
Visa: Dette finner du på kontoutskriften. Normalt på siste side sammen med andre gebyrer osv.
Overføring mellom egne konto: Dette trenger du strengt tatt ikke føre opp. Det er overskudd=dine penger=lønn. Selve bilaget er ikke så viktig. Du kan f.eks. skrive på et ark hva du tok ut, til hva (=lønn), dato, og signere.
 

Dseller

Medlem
Paypal: Du finner bilag ved å logge inn på paypal.
Visa: Dette finner du på kontoutskriften. Normalt på siste side sammen med andre gebyrer osv.
Overføring mellom egne konto: Dette trenger du strengt tatt ikke føre opp. Det er overskudd=dine penger=lønn. Selve bilaget er ikke så viktig. Du kan f.eks. skrive på et ark hva du tok ut, til hva (=lønn), dato, og signere.

Tusen takk!! Hvor i all verden får du all denne kunnskapen fra? du svarer jo på alt som går ann å svare på her på forumet.

Hvilken skole går du på/har du gått?
 

Dseller

Medlem
En ting til:

Det står på bankutskriften at jeg overførte 106,20 kroner via paypal, men senere kom de 106,20 kronene inn på konto igjen pga jeg kansellerte transaksjonen.

Er dette noe jeg trenger å bokføre da, eller går det greit?
 
Topp