Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskap, ENK og nettbutikk

Hei,

Jeg har en del spørsmål som jeg håper dere kan svar meg på. Setter isåfall stor pris på det! :)

1)
Kan man føre et samlebilag for alle salg pr. mnd?
Hvis man legger ved alle salgskvitteringene i lag med det aktuelle bilaget den mnd.?

2)
Ved salg v.h.a. PayPal.
Holder det å legge ved en dokumentasjon at beløpet er innbetalt av kunde, og jeg overført det til firmakontoen? Eller må alt dette også plottes inn i regnskapet? ( Inntekten blir selvsagt billagsført som salg i regnskapet ) . Jeg tenkte i forbindelse med dobbeltføring og kontobevegelser.

3)
Kan man gjøre det samme ved Klarna?

4)
Er det lovpålagt å "bankavstemme" konto mot regnskap? Tenkte på å føre "privat uttak" etc.. i selve regnskapsprogrammet? P.t. tar jeg ikke ut noe lønn, men hele overskuddet står på konto. Grunnen til at jeg spør, er at det er en kombinasjon av privat og firmakonto.
 
Sist redigert:
1) Ja, du kan gjerne bruke et regnark som har alle datoene med beløp og en sluttsum, og som vedlegg har du z-rapporter eller kvitteringer som dokumenterer beløpene.

2) Hvis du har en egen balansekonto for paypal - så bokfører du alle transaksjonene som går via paypal på denne. Paypal er jo en bank, og kan behandles på samme måte. Overføring fra paypal til "vanlig" bank - blir overføring mellom 2 egne konti.

3) Klarna - litt usikker, har ikke detaljkjennskap til tjenesten. Kan være factoring. Her for noen andre komme med innspill.

4) Uff, uff og uff.. Regel nr 1 for å få rot i papirene og krøll er å ikke ha en egen bankkonto til bedriften. Min anbefaling er å opprette en konto snarest. Du bør nok foreta en komplett avstemming ja, for ellers kan du risikere at alle innbetalingene til den vanlige kontoen din kan bli vurdert til å være inntekt i næring (satt på spissen).
 

Dseller

Medlem
4) Regel nr 1 for å rot i papirene og krøll er å ikke ha en egen bankkonto til bedriften. Min anbefaling er å opprette en konto snarest.

Haha, nå måtte jeg virkelig le :D en liten skriveleif der.


Til TS: Om du f.eks allerde har og bruker Sparebanken, så kan du bare gå til DNB og oprette en helt vanlig brukskonto som du bruker BARE til ditt ENK.

Man kan jo også oprette en bedriftskonto, men slik jeg har forstått det er det mye dyrere enn å oprette en ny brukskonto i en annen bank.
 
Sist redigert:
Vil du ha rot i papirene, må du jo følge regel nr 1.. Bommet jeg litt på satiren? :)
Jeg er "desverre" litt mer tall fiksert enn språkfiksert, så at jeg bommer litt her og der er bare å forvente. Regnskapene mine derimot, de må du ikke komme og finne feil i :p


Uansett, så kom i allefall poenget godt frem - og ble enda bedre belyst av deg. Ha alltid en egen bankkonto til EPF.
 
Topp