Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskap: Hvilken konto for inn/utbetalinger til eier?

Glimmerman

New Member
Hei

Har nettopp etablert et ENK og lurer på et par ting.

Nå i oppstartsfasen har selskapet ingen inntekt, men har noen utgifter. Tanken min var å "låne" selskapet pengene til det begynner å rulle inn noen kroner. Jeg skjønner at ENK og min økonomi er den "samme", men ønsker å kunne ta ut en balanse på hvor mye selskapet skylder meg eller motsatt.

Hvordan fører jeg dette i praksis. Si at jeg overfører kr. 10.000,- til firmakontoen fra min private konto. Hvordan skal dette bokføres ?

Hvordan skal jeg føre innkjøp gjort med mitt private bankkort ?

Skriv gjerne fra konto til konto da jeg sitter og leser regnskap for harde livet. Tar gjerne imot forslag til bøker og/eller nettsteder som er av nytte.

Bruker forøvrig Datax Totaløkonomi.

Mvh Jan Klingenberg
 
Når du skyter penger inn eller ut av firmaet gjør du endringer i selskapets egenkapital, derfor skal du bruke en egenkapitalkonto til slikt. Innbiller meg at denne normalt ligger på konto nummer 2050. Har ikke prøvd Datax, men Ajour Office har en egen konto for slike ting - 2060 Privatkonto. Sjekk om Datax har noe tilsvarende.

Når du setter penger inn i firmaet (jeg går ut fra at du har bankkonto på 1920): debet 1920, kredit 2060. Når du tar penger ut av firmaet: kredit 1920, debet 2060.

Når du betaler noe med private penger, fører du dette nøyaktig slik du ville ha gjort et annet innkjøp, men i stedet for å kreditere 1920 eller 1900, krediterer du 2060.
 

Living Glad

Brukertittel
Når du skyter penger inn eller ut av firmaet gjør du endringer i selskapets egenkapital, derfor skal du bruke en egenkapitalkonto til slikt. Innbiller meg at denne normalt ligger på konto nummer 2050. Har ikke prøvd Datax, men Ajour Office har en egen konto for slike ting - 2060 Privatkonto. Sjekk om Datax har noe tilsvarende.

Når du setter penger inn i firmaet (jeg går ut fra at du har bankkonto på 1920): debet 1920, kredit 2060. Når du tar penger ut av firmaet: kredit 1920, debet 2060.

Når du betaler noe med private penger, fører du dette nøyaktig slik du ville ha gjort et annet innkjøp, men i stedet for å kreditere 1920 eller 1900, krediterer du 2060.

Ja dette stemmer, en kan også bruke konto 2930, hvor en da har gjeld til eier av selskap.

I grunn kan en bruke hvilken konto en ønsker å bruke selv så du kan lage 2061 som den konto du ønsker å bruke men det som er aller best er å bruke såkalt norsk standard og følge det som de aller fleste bruker. Det gjør ting mye enklere når du feks skal få en regnskapsfører til å ta over regnskap for deg. Når det eventuelt er blitt så omfattende at du ikke får ført det uten hjelp.

Det som er viktig er at en ikke lager for mange kontoer, at en heller bruker feks prosjekt når en har fått virkelig stort selskap og ikke lager feks 20 bensinkontoer - en for hver bil som brukes i feks et transportfirma uten bruker da kun 1 bensinkonto og lager et prosjektnummer for hver enkelt bil.

I gjennom mange år som økonomisjef så har jeg gjentatte ganger sett ufornuftig oppbygging av kontoplan i et regnskap. Det er iblandt som økonomisjefer/regnskapsførere ikke forstår hvorfor en egentlig bruker regnskap.

Regnskap - jo en skal jo rapportere til myndigheter - jeg synes det er en av ulempene med regnskap - men regnskap som bygges opp for å bli et godt styringsverktøy og kan brukes smart ved budsjettering og gjøre analyser enklere - er et fornuftig regnskap.

Så i grunn - på mange måter bestemmer en selv hvilke kontoer en bruker. Stort sett. Det sier seg selv at det skal allikevel være noe fornuft i hvordan ting vises på resultat og balanserapporter.
 
Topp