Kjapp og trygg hosting for Wordpress

REgnskap og regnskapsfører

Rawbanana

New Member
Hei!

Pr i dag har jeg Regnskapsfører som hittil har kostet meg 20565 kr for Mva oppgaver og regnskap for 2013 og de tar sikkert litt ekstra for næringsoppgaven når den skal leveres også. Tatt i betraktning at jeg scanner, signerer og setter beskrivelse på alle kvitteringer og legger det og faktura opp fint og oversiktlig for dem i mail som jeg sender dem, som tar ganske mye tid. Synes jeg det begynner å koste en del. Spesielt iogm at jeg ikke har større omsetning en 250000 +/-. og det er da rundt 100 billag.

Jeg søker egentlig råd siden jeg ikke kjenner så mange som bruker regnskapsfører. Dette er mitt 2.år med dem. Det første året var jeg ikke mvapliktig og de gjorde hele året for 6500 i en omgang. Jeg har nå fått innvilget årlig mvaoppgave og håper det vil redusere utgiftene litt, muligens, siden de gjør det i en jaffs.

Men jeg lurer på om jeg burde finne noen andre altså, eller gjøre det selv.

Er det noen som har tanker eller erfaringer rundt dettte? Er det vanlig å ringe rundt til regnskapsførerere og få et tilbud på ca billagsmengde osv.?

Hvordan er det forresten å bytte regnskapsfører, hva må jeg tenke på her? Få alt av regnskapsdokumenter fra den gamle eller er det ikke nødvendig?
 

Moderne

Medlem
hei, jeg holder nå også på med mitt første "selskaps" regnskap. Har hatt 4 år regnskap på skolen, men det er en stund siden, så det må freshes opp litt. Den største jobben gjør du jo egentlig selv, scanne & numere & arkivere. Resten er jo egentlig veldig basic & enkelt når man først har gjort det en gang. Nå er det fremdeles mye jeg også lurer på, men internet & bøker hjelper mye, ikke minst dette geniale forum:)
Dersom du har tid til overs, så er det en god del penger å spare dersom man gjør det selv. På en annen måte, så er det veldig tidskrevende og en god regnskapfører/revisor kan spare deg en god del skattepenger/kommer med gode råd/tips. Men om det er verd 20000. i året kommer jo helt ann på omsettningen din. Jeg er i startphasen og har ikke råd til regnskapsfører. Da tar jeg heller noen privattimer med litt veiledning.
Når det gjelder ditt spørsmål angående flytting av regnskapsfører, så må du selfølgelig få med deg alle papirer siden du må ta være på de i 10 år (elektronisk går også)
 

Rawbanana

New Member
Ja jeg føler at jeg bruker såppas mye tid på det at om jeg kan få hodet rundt resten så kunne jeg spart de pengene og ikke brukt så mye mer tid på det. Har du noen tips til et en plass jeg kan lære om hvordan jeg må sette opp regnskapet? Når jeg får rapporter fra regnskapsfører er det så mange poster og tall og ord jeg ikke skjønner! :) det ser komplisert ut, men jeg hører hele tiden at for enk foretak er det egentlig enkelt. så spm er om de overkompliserer det for å fakturere flere timer, eller kanskje de ikke har så mye erfaring med små firma.

driver å titter litt på dette: fiken.no -er det noen som har erfaringer med dette? ser jo lovende ut, men har ikke satt meg inn i det.
 
Ja jeg føler at jeg bruker såppas mye tid på det at om jeg kan få hodet rundt resten så kunne jeg spart de pengene og ikke brukt så mye mer tid på det. Har du noen tips til et en plass jeg kan lære om hvordan jeg må sette opp regnskapet? Når jeg får rapporter fra regnskapsfører er det så mange poster og tall og ord jeg ikke skjønner! :) det ser komplisert ut, men jeg hører hele tiden at for enk foretak er det egentlig enkelt. så spm er om de overkompliserer det for å fakturere flere timer, eller kanskje de ikke har så mye erfaring med små firma.

driver å titter litt på dette: fiken.no -er det noen som har erfaringer med dette? ser jo lovende ut, men har ikke satt meg inn i det.

Jeg har brukt fiken i noen dager og har for første gang fått til dette med bokføring! De har 30 dager gratis så det er jo bare å prøve.

De mangler fortsatt litt funksjoner men det er jo ganske nytt så det blir nok bedre, de har også en app hvor du kan ta bilde av kvitteringer å sende rett til programmet.
 
Topp