Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskap, varekostnad

aakb

New Member
Hei. Driver dropshipping mot utlandet.
Jeg har fått 25 salg ila en dag. Versjonen av dropshipping jeg praktiserer tar utg. punkt i at jeg på slutten av dagen sender et excel-ark som inkluderer all kjøpsinformasjon til produsent. En salgskvittering brukes som bilag til å bokføre salgene.

Produsent fakturer meg , med alle bestillingene jeg har gjort ila en dag. Er det noen krav ifh til hvordan salgene sammenstilles med varekostnaden om jeg for eksempel skulle fått ettersyn; holder det at jeg simpelthen bokfører alle salgene og at jeg fører varekostnaden med bilag. Er det noen krav til hva kvittering fra produsent MÅ inneholde? Det jeg ønsker å vite her, er om det er noe jeg må passe på, er det noen krav til hvordan inntekter og salg skal sammenstilles eller om det eneste jeg trenger å gjøre er å bokføre faktura fra selger og salgene?
 

Arne Devold

New Member
Så lenge du lager salgskvittering som bilag til å bokføre salg og håndterer eventuell mva korrekt på salgskvittering inkl nødvendig informasjon på denne salgsdokumentasjonen, så er det tilstrekkelig på din side. Krav til salgsdokumentasjon finner du her: https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/regnskap/faktura-salgsdokumentasjon/
Så må du sørge for at både salg og varekostnad blir riktig i forhold til regnskapsperioden. Dette heter å periodisere resultatregnskapet og sette opp beholdninger i balanseregnskapet. Det kan være litt komplisert. Kort fortalt skal regnskapet inneholde periodens salg og varekostnad uavhengig av om du sender eller mottar faktura på andre tidspunkter. Eksempel: Fakturerer du salget ditt i januar og kunden mottar vare eller tjeneste i desember, så skal inntekten på desember. Men for å komplisere det enda litt mer så skal eventuell merverdiavgift på januar. Så det er forskjell regnskapsmessig og avgiftsmessig.
Akkurat tilsvarende med varekjøp. Varekostnaden er på perioden varene er levert, mens inngående faktura kan f.eks. komme året etter.
For å få riktig varekostnad (varekostnad=estimert kostnad av varer i perioden) så telles varelageret. Eksempel: Du har 10 i varelager ved inngangen av perioden, så kjøper du 100 og har 40 på lager ved utgangen av perioden. Varekostnaden er da 10+100-40=70.
Å forstå periodisering og beregning av periodens inntekt og kostnad krever litt praktisk øvelse. Et tips er å laste opp et demo regnskapsprogram eller en gratis excel regnskapsmal og leke seg litt med kontoer og tall. Da ser en lettere effektene av å øke eller redusere inntekts- eller varebeholdninger.
 
Topp