Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskapsføre reiser for et internettselskap

Kassimaja

Geocacher
Du gjør ikke noe ulovlig. Noen vil helt sikkert påstå at frilanddssatsene er mye høyere, men hverken du eller noen andre er ikke bundet av disse i forhold til lovverket.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det er full avtalefrihet i Norge, så om du betaler dama 10 kr eller bare tar det i "natura", så er jo det fullt lovlig.

Noe annet hvis bedriften er en del av tariffavtale og sånn, men det tviler jeg vel på at Kenneth Dreyer Industries, Inc er. Så du kan jo egentlig gi henne "turen" i lønn også. Hun får jo være med på tur, og jeg har hørt om flere arbeidsgivere som betaler sine ansatte i varer og sydenturer og slikt.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hvis man betaler med andre midler enn rene penger skal jo dette oppgis og skattes av også! Så det er viktig å ikke gå i den fella!
Det fine med slike opphold utenlands/reiser er at det er ganske mange forskjellige tillegg man kan betale ut til lønnsmottaker som utgiftsdekning. Disse er jo stort sett skattefrie!
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Har ikke planlagt nøyaktig hvilke øyer vi har planlagt å besøke, men har iallefall tenkt å ta endel av øyene i Fiji og Tahiti! Er ikke akkurat vanskelig å få med noen som vil gjøre reisen frivillig og samtidig jobbe for det (og da blir det jo faktisk en jobbrelatert tur), men har ikke så lyst til å betale ut noe høy lønn i tillegg.

Jeg har for øvrig tenkt å kartlegge hele Oseania først, iallefall de viktigeste delene for nordmenn. Australia, New Zealand og deler av Fiji.
 
K

Kontoristen

Guest
Hei,

Hvis et nettfirma, som f.eks mitt firma er (drifter nettsider) driver reisenettsteder, er det da forsvarlig å føre opp en reise til det stedet på firma? Jeg skal ikke legge skjul på at det også vil bli en ferie, men et viktig formål med turen vil jo så klart også bli å produsere egne tekster og bilder om stedet.

Hvor går egentlig disse grensene? Firmaet mitt har endel reisesider og tjener penger på alle disse destinasjonene. Noen mer og mindre enn andre. Jeg regner med det er noen begrensninger på dette, hvis ikke kan jo alle firmaer som jobber med et eller annet online sette opp en liten reiseblogg og avgiftsføre alle sine reiser.

Det er ikke noe problem, så lenge du da da driver et Aksjeselskap, NUF eller AS.
Driver du et personlig foretak ENK, DA eller ANS kan det fort bli verre.
 

nag

Medlem
sålenge du selv vedgår at det blir en del ferie så er ikke reiseutgiftene fult ut fradragsberettiget. (hva man kan få til i praksis er en annen sak) Det viktige er at reglene rundt dette er ganske strenge som følge av at dette lett kan missbrukes. Men er det en nødvendig kostnad for å skape eller sikre inntekter, er det fradragsberettiget. I ditt tilfelle vil jeg tro du kan få utgiftsført en andel av kostnaden. Men sjekk opp regelverket, det er ganske mye regler rundt reiser og slikt. OG husk å dokumentere alt, hva du gjorde der, osv, osv.
 
Topp