Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskapsføring Nettbutikk

Petso

Medlem
Hei,
jeg holder på å opprette en liten nettbutikk. Og har mange spørsmål og prøver å lære så mye som mulig. Jeg skal ta betalt med paypal, paymill, postoppkrav og etterhvert klarna. Skal få snakket med en regnskapsfører, men jeg vil veldig gjerne vite så mye som mulig om det på forhånd.

Om jeg har forstått rett så skjer følgende.

1)Kunde legger inn en bestilling og betaler til enten paypal, paymill eller klarna.
2)Jeg sender så ut en ordrebekreftelse med angrerettsskjema til kjøper.
3)Jeg sender så ut varene i henhold til pakkeseddlen og sender det med posten.
4)Pengene jeg får fra paypal, paymill, klarna og posten etc er vel det jeg har tjent per månde?

Skal jeg printe ut en invoice/faktura for hvert eneste salg og legge det inn i regnskapet?
Skal hvert enkelt salg legges inn i regnskapet? Hva skal inn i regnskapet? Hvordan blir det med pengene jeg får inn fra paypal, klarna, paymill og posten?


Håper jeg ikke virker for dum og uvitende, men tenker det er bedre å lære det ordentlig nå enn å angre senere. Håper på opplysende svar ;)

Mvh Petter
 

Matrix

New Member
Først av alt må du avgjøre om din nettbutikk har faktureringsfunksjon, dvs. om den kan skrive ut nummererte fakturaer og eventuelt kreditnotaer ved returer etc. Hvis den ikke har faktureringsfunksjon, så er egentlig nettbutikken kun et ordresystem, og fakturaene må skrives på annen måte. For fakturahåndtering må du ha for å følge bokføringsloven. Da vi i Matrix laget nettbutikk, så valgte vi å la nettbutikken ta i mot ordre og håndtere eventuelle kredittkort/Paypal, og så eksporteres en fil inn i Matrix fakturaprogram som ligger lokalt. Ordren importeres altså til en faktura, og bokføringen gjøres riktig deretter.

Det er altså ikke tilstrekkelig å skrive ordrebekreftelse, det skal også skrives et salgsdokument som faktura, evt. kvittering. Et salgsdokument skal inneholde
  • angivelse av kjøper og selger
  • fakturadato og evt. forfallsdato
  • fakturanummer
  • org.nr. etterfulgt av bokstavene "MVA" hvis man er momsregistrert
  • ordet "Foretaksregisteret" hvis selger er registrert i det registeret
  • hver vare skal spesifiseres
  • momsgrunnlaget totalt for hver momssats
  • det beregnede momsbeløpet

Det er også flere krav (søk på nett).

Mye mer kan sies om dette.
 

Matrix

New Member
Hei, Tonny!
Vi har også laget Matrix nettbutikk, som bygger helt og fullt på Woocommerce, og som har integrasjon mellom Matrix fakturaprogram og nettbutikken. Se gjerne mer her. Jeg skal jammen svare på den andre lenken også.
Mvh Høye Løvland
 

ptomter

Medlem
For våre kunder som kjører Magento har vi integrert nettbutikken med regnskapsprogram som Tripletex og Ecomic. Dermed blir hver faktura opprettet automatisk når det blir opprettet en ordre i nettbutikken.

Kundene får deretter fakturaen automatisk på e-post. Hvis kunden har betalt med bankkort, paypal ol. i nettbutikken, blir fakturaen også automatisk bokført og markert som betalt før den blir sendt ut til kunden.

Dette fungerer meget godt, og sparer nettbutikk eieren for tid å bokføre i etterkant de ordrene som kommer inn i nettbutikken :)
 

William

Medlem
För att få tillgang till regnskapen för PayPal så ta en titt på min printscreen här:
cab62pv.png


Du laddar ner en CSV fil som bruker gå att ladda opp mot alla olika typ av regnskapssystem.
Om du vill ha en enklare översikt så ladda ner PDF versionen :)

Antar att det är en Mystore butikk du ska lansera med tanke på att du kommer använda PayMill?

Mvh,
wtorsler@paypal.com
 
Topp