Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Reinstallering av Windows

MAN

Medlem
Hei, jeg kjøpte en kraftig pc for noen år siden, den er blitt oppgradert med mer ram, grafikk, etc siden. PCen er fremdeles ok rask med andre ord, i teorien.

Min erfaring med PCer er at alskens drit infiserer pcen og gjør den treg som sirup, slik min er nå.

Jeg tenker derfor å formatere hele hardisk og innstallere på nytt. Jeg kjøpte pc med Windows 7 installert, og CD/DVD med os'et med. Jeg finner ikke denne.

Kan man på noe vis brenne ut win 7, med en funksjon i windows, for så installere det på nytt, eller må jeg kjøpe nytt?

Mvh MAN
 

Steve Cash

Medlem
Jeg vet at bl.a. HP, i alle fall noen HP-maskiner, har en egen partisjon på harddisken for reinstallasjon av maskina. Mulig noen andre merker har tilsvarende. Jeg har også sett at en skal kunne produsere cd-er eller dvd-er til samme bruk. Du må rett og slett lese bruksanvisningen, eller google etter den, og finne ut hvordan det er med din maskin.
 

InVert

Blogger
Det er som det blir sagt over her at HP og flere andre produsenter gjerne legger dette inn som en partisjon på maskinen. Søk opp maskinnavnet og se om det er noe du kan taste under oppstart for å få denne prosessen i gang.

Men det er lite sannsynlig siden du fikk med egne plater med maskinen, da ligger det som regel ikke inne.

Du kan gå hit for å få en ny DVD av Microsoft Lost my Windows 7 Home premium disc. I have my product key. How can I - Microsoft Community er to linker der om det fulgte med maskinen ferdig installert eller om Windows kom separat. Varierer fra leverandørene dette også.

Microsoft er også på Twitter og du kan sende dem en melding der, jeg har fått ut produktnøkkel ved å kontakte dem der, eller du kan prøve på epost norge@microsoft.com

EDIT: Tips i etterkant når du får ordnet dette. Når alt av drivere og programvare som du vil ha lagt inn er lagt inn, så lag en IMAGE kopi av installasjonen din. Dermed kan du enkelt reinstallere senere om det skulle være nødvendig og du slipper da å installere alt på nytt. Du finner en guide her: How to Create a System Image in Windows 7
 
Sist redigert:

MAN

Medlem
Kjempebra! Tusen takk.

Da skriver jeg bare ned productkey som står når jeg høyreklikker på computer og ser på Windows activation - Product key.

Laster ned win fra linken ovenfor og brenner ut, så kan keyen brukes på nytt?

Hvordan formaterer man nå da, er det som i gamle dager da man skrev format c:/ ? :)
 

Steve Cash

Medlem
Det er et par år siden jeg gjorde dette nå, men jeg mener at format c:/ har gått ut på dato, det er mer menystyrt nå til dags. Hvis ingen kommer med en grei oppskrift i denne tråden, så foreslår jeg at du googler frasen reinstall windows 7. Det er slik jeg pleier å finne det ut når jeg ikke er sikker, eller har glemt det. Dette er Microsofts egen oppskrift, men sjekk gjerne noen andre også: Installere og reinstallere Windows 7
 
Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Et lite sidespor: Når man uansett skal formatere og ta den jobben, ville jeg sørget for å bruke en SSD-disk til å kjøre operativsystemet på. Da går det unna som fy.
 
Kjempebra! Tusen takk.

Da skriver jeg bare ned productkey som står når jeg høyreklikker på computer og ser på Windows activation - Product key.

Laster ned win fra linken ovenfor og brenner ut, så kan keyen brukes på nytt?

Hvordan formaterer man nå da, er det som i gamle dager da man skrev format c:/ ? :)

Nei, product key er ikke det samme som lisensnummeret ditt. Det kan du finne ved å laste ned f.eks JellyBean Keyfinder ( KeyFinder | Magical Jelly Bean ).

Når du har funnet lisensnummeret og skrevet det ned, og tatt sikkerhetskopi av alt du ønsker å ta vare på, legger du DVD'en med den Windowsversjonen du har lisens på i DVD spilleren og starter fra den.

Så kommer du til et punkt hvor den spør om den skal oppgradere, eller legge seg ved siden av eksisterende installasjon, og her mener jeg å huske man kan velge "avansert" og så be installasjonen om å slette alle partisjoner og bruke dem til den nye installasjonen.

Er en stund siden jeg gjorde dette i Win7 nå, så det er mulig jeg husker noe feil, men i grove trekk er det i hvertfall slik. Lykke til :)
 

MAN

Medlem
Jeg trekker denne tråden opp fra søla igjen da jeg enda ikke har fått gjort dette.

Fant cd med OS for noen dager siden, og det var Windows vista jeg kjøpte pc med. Da jeg studerte til mastergrad fikk vi gratis oppgradering til windows 7 - 64 bit.

Jeg tenker bruke JellyBean Keyfinder som nevnt over her for å få nøkkelen, samt laste ned og brenne ut win 7 som linket over her. Noen som ser noe problem med denne løsningen mtp på at nøkkelen ikke er kjøpt, men at vi fikk den fra universitet da jeg studerte. Kan den ha gått ut på dato for nyinstallering?
 

hvaer

Medlem
Jeg har selv en kode, som jeg fikk fra Høgskolen i Telemark for 3 år, på W7Pro. Sist jeg formaterte(snart ett år siden), så fungerte den fortsatt. Men, lisensen er kun gyldig så lenge man er student. Så når jeg formaterer maskinen en dag i neste uke (venter på å få gigabit installert i heimen), så skal jeg ha ny kode.

Hvis du er usikker på hvillken versjon du skal laste ned, så finner du du ISO til din versjon i dette innlegget, på freak.no
Guide: Windows 7 ISO lovlig - Norsk Freakforum
 

MAN

Medlem
Jeg har selv en kode, som jeg fikk fra Høgskolen i Telemark for 3 år, på W7Pro. Sist jeg formaterte(snart ett år siden), så fungerte den fortsatt. Men, lisensen er kun gyldig så lenge man er student. Så når jeg formaterer maskinen en dag i neste uke (venter på å få gigabit installert i heimen), så skal jeg ha ny kode.

Hvis du er usikker på hvillken versjon du skal laste ned, så finner du du ISO til din versjon i dette innlegget, på freak.no
Guide: Windows 7 ISO lovlig - Norsk Freakforum

Du skal ha ny kode, kjøpe ny kode da eller?
 

MAN

Medlem
Nei, nå får jeg kode via Høgskolen i Gjøvik, og nå er karen fra Relacom her, så jeg får gigabit i veggen, så i dag blir det formatering.

Er du fremdeles student da eller?

Venter på SSD disk, så blir det formatering her og.
 

MAN

Medlem
Hvis jeg legger inn bilder og filer jeg vil ta vare på SSD disk før jeg formaterer gammel HDD og reinstallerer Windows på SSD, vil bildene fremdeles være der, eller tar formateringsprosessen og installasjonsprosessen med seg alt av filer begge steder?
 

InVert

Blogger
Siden du er såpass usikker på det, ville jeg faktisk bare hatt SSD tilkoblet når du installerte og ikke hatt noen filer du ville tatt vare på i den. Deretter koble til den andre harddisken etter installasjon og flytte over programmappen osv.

Men det er mulig å formatere SSD om den er ny først i den Windowsen du har, legge inn filer og bare installere windows rundt dem, men større sansynlighet for at noe går feil her.

Du får valget når du skal installere windows om du skal formatere harddisken og derfor kan det være lurt at den er blank, siden den også oppretter en skjult partisjon for noen Windows oppstartsfiler.
 
Topp