Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Reiseregning: Føre moms på flybillettene?

iskaffe

Medlem
Har begynt å jobbe for en kunde, på et litt lengre oppdrag som skal vare noen måneder.

Har nå bestillt flybilletter i forbindelse med møte, og kunden har bedt om å få en faktura på reiseutgiftene sånn at de kan dekke beløpet.

Men, må jeg føre moms på denne fakturaen? Må jeg isåfall føre 25%, som vanlig? Eller blir det andre regler når det gjelder kjøp og salg av billetter? For det står jo ingenting om moms på kvitteringene jeg fikk av flybillettene. Bare et beløp under "skatter og avgifter".

Litt forvirret....

Edit: Og kan jeg trekke billettene av på skatten, selv om jeg får de dekket av kunden?
 

Smbinfo

Medlem
1. Alt av utgifter til driften, uavhengig av viderefakturing, går til skattefradrag i et selskap.

Moms på flybilletten får du tilbake om du er mva-registrert.

2. Viderefakturering av reiseregninger gjøres ut fra nettobeløpet. Altså prisen eks mva. Så legger du på vanlige 25% i det du viderefakturerer.

Vær obs på at noen reagere på dette, siden de ikke kan reglene for viderefakturering selv , og forventer vanlig transportmoms. Henvis de gjerne til siden vår:)

Les alt om viderefakturering av reiseregninger her.
 

iskaffe

Medlem
Takk og takk. :)
Men hva om flybillettene er en utenlandsreise? Altså tur-retur utland-norge? Hvordan blir momsreglene da? Er det kanskje ikke moms?
Prøvde å finne ut av hva momsen var på flybilletten jeg bestillte, men det stod det ingenting om. Var bare skrevet et beløp under "taxes and carrier imposed fees" som ikke var i nærheten av å ligne på hverken 8% eller 25%....
 

Smbinfo

Medlem
Skjemaet over kan absolutt anbefales. Veldig greit å bruke, eneste du trenger å sette deg inn i er tjenestereise vs yrkesreise vs ikkereiseidetheletatt. :)

Les mer om det her:
Hva er yrkesreise og hva er tjenestereise?
Kjøregodtgjørelse for yrkesreise


Ang moms for viderefakturering av reiseregninger:

Momsen for regnskapet ditt internt er momsen (den norske, er det en billett kjøpt i utlandet får du ikke fradrag for den utenlandske momsen) på fakturaen uavhengig av hvor du reiser.

For viderefaktureringen er det nettobeløpet, uavhengig av land du reiser til.

Er billetten kjøpt i utlandet viderefakturerer du kostnaden din (hele beløpet ink evt utenlandsk mva) + 25% norsk mva.

Norsk firma = fradrag for mva = viderefakt beløp eks mva + 25%
Utenlandsk firma med utenlandsk mva = ikke fradrag for mva = viderefakt beløp ink utenlandsk mva + 25%.
 

NilsF

Medlem
Jeg vil bare legge til at dersom du ikke er mva-registrert, så kan du naturligvis ikke viderefakturere mva. Du får heller ikke fradrag for inngående mva.

I slike tilfeller kan du viderefakturere bruttobeløpet du har betalt for billettene, inklusive det som måtte være inkludert av avgift, men uten mva spesifisert eller tillagt av deg.
 

Johan

Medlem
Takk og takk. :)
Men hva om flybillettene er en utenlandsreise? Altså tur-retur utland-norge? Hvordan blir momsreglene da? Er det kanskje ikke moms?
Prøvde å finne ut av hva momsen var på flybilletten jeg bestillte, men det stod det ingenting om. Var bare skrevet et beløp under "taxes and carrier imposed fees" som ikke var i nærheten av å ligne på hverken 8% eller 25%....
Normalt er det ikke mva på flybilletter (tror jeg)
MVA skal stå på alle fakturaer for produkter og tjenetser kjøpt i Norge.
På ting kjøpt i utlandet skal det så VAT el liknenede (f.eks MWSt i Tyskland) Dette føres med bruttobeløp uten fratrekk for mva. Det fins firma som spesialiserer seg på å få igjen MVA på ting og tjenester som er belastet med utenlandsk MVA, men du skal ha ganske støre beløp i året for at det lønner seg. Det du gjør da er å samle alle bilag fra utlandet og sende inn til dette firmaet. De besørger resten. Mener de tar en provisjon på 20-30% av MVA beløpet du får igjen.
Et slik firma er bl.a cash-back.no
 
Topp