Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Ressursbruk

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Kategori-informasjon ligger i tabellene wp_terms og wp_term_taxonomy. Det blir nok en ekstra spørring til databasen for å hente all kategori-relatert informasjon (kanskje også mulig med en feit spørring, men uansett har den nok blitt optimalisert for lengst). Kan ikke se for meg at det ville tatt mye lenger tid å hente 1 eller 10 kategorier, når WP først henter et dokument, men så har jeg ikke sett på WP-koden.
 

Nutz

Med lem
Tror ikke det er merk/målbart for en normalt labert traffikert side Tonny, har ikke sjekket koden jeg heller.
Er du like "kritisk" til å hive inn moduler? ;)

Er det ikke en debug-modul som gir statistikk på dette da, viser antall spørringer, tid og resultat av spørringer
Mener jeg har plukket borti en sånn plugin før.
 

Tonny Kluften

Administrator
Nei, på sider med lite trafikk skal det mye til før man merker noe som helst. Men jeg skal optimalisere et nettsted med 15000 sidevisninger pr. dag og må se på alle muligheter. Sidene det gjelder har mange poster både i sin egen kategori og Uncategorized.

Men ja, det er masse plugins ute og går selv om noen av dem er kodet direkte inn i templatene. F.eks. "Vis siste 25 poster" og et par lign. plugins er kodet direkte inn. Skulle vel spare bittelitt ressurser.
 

Tonny Kluften

Administrator
Kategori-informasjon ligger i tabellene wp_terms og wp_term_taxonomy. Det blir nok en ekstra spørring til databasen for å hente all kategori-relatert informasjon (kanskje også mulig med en feit spørring, men uansett har den nok blitt optimalisert for lengst). Kan ikke se for meg at det ville tatt mye lenger tid å hente 1 eller 10 kategorier, når WP først henter et dokument, men så har jeg ikke sett på WP-koden.

Så det blir automatisk optimalisert? Hvordan skjer optimaliseringen?
 

Nutz

Med lem
Når du bruker en god "cache-plugin", så vil det ikke genereres så mange oppslag i db uansett.

Optimeringen bør nok gå i det å knipe inn størrelse på bildeelementer og antall filer hver sidevisning åpner og sender..
 

clinton4

Medlem
WordPress Caching: What’s the best Caching Plugin? | Tutorial9

data_results.jpg
 
Sist redigert:

clinton4

Medlem
Litt usikker, men jeg tror nettleseren til den besøkende må ha støtte for gzip for at det skal fungere. Serveren sender da en zip fil til klienten som igjen pakker ut og viser innholdet i nettleseren. Hvis ikke klienten har gzip støtte, sendes innholdet på den normale måten. Mulig jeg er helt på jordet nå altså!
 

Nutz

Med lem
GZip vil kun minske datamengden som overføres.. Altså spare trafikk, men dette øker ressursbruk på server og nettleser..
Gzip vil heller ikke bli brukt i de tilfeller nettleser ikke støtter dette..
 

Nutz

Med lem
Blir på langt nær så kostbart som nitidige spørringer til database og regenerering av sider Zapo.
 

Tonny Kluften

Administrator
Litt usikker, men jeg tror nettleseren til den besøkende må ha støtte for gzip for at det skal fungere. Serveren sender da en zip fil til klienten som igjen pakker ut og viser innholdet i nettleseren. Hvis ikke klienten har gzip støtte, sendes innholdet på den normale måten. Mulig jeg er helt på jordet nå altså!

Alle har støtte for gzip nå, men nutz forklarer at det vil det ikke være noe hjelp i det så jeg dropper ideen.
 
Topp