Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Resurs eller ressurs

onlyme

New Member
Hva er rett? resurs portal, eller ressurs portal? Norsken min har tapt seg, og stavekontrollen påstår at begge er rett. Det samme med synonym ordboken:)
 

Ståle

Medlem
Jeg ville skrevet ressursportal . Altså med to s'er og ikke mellomrom.
 

webpiken

Medlem
Hva er rett? resurs portal, eller ressurs portal? Norsken min har tapt seg, og stavekontrollen påstår at begge er rett. Det samme med synonym ordboken:)

Ingen av disse er riktige, da dette ikke skal orddeles ;-)

Rett blir altså ressursportal eller resursportal. Selv ville jeg skrevet ressursportal
 

Bjørnar

Gründer
btw, så er det i ett ord slik Ståle påpeker ja.

Og jeg innrømmer gjerne at ressurs ser bedre ut enn resurs.
 

clinton4

Medlem
"resurs" gir 12 200 000 resultater i G.
"ressurs" gir 910 000 resultate i G.

Så det ser ut som resurs med enkel s er mest brukt.
 

Mortenxx

Medlem
I kommunikasjon bør du myke opp norskreglene, dvs. bryte dem ved behov. Det gir riktignok noen uvaner som må fjernes foran en norsktentamen, og vil irritere folk som er opptatt av rettskrivning. Likevel bør man myke opp regler ved behov.
Ingen av disse er riktige, da dette ikke skal orddeles ;-)

Rett blir altså ressursportal eller resursportal. Selv ville jeg skrevet ressursportal

Hovedformålet med kommunikasjon er vanligvis å formidle et budskap på en forståelig måte, og gjerne tilpasse budskapet til publikum det er beregnet på. Dette kan bety at man kanskje BØR bryte rettskrivningsregler en gang iblant.

Som 7- eller 8-åring skulle jeg ønsket at oversetteren av "Marco Polo" hadde brutt noen orddelingsregler. Jeg hadde akkurat lært å lese, og leste historien om Marco Polo og da han møtte storkhanen (stork-hanen) Djengis Khan. Først da jeg var 11 år og leste boken på nytt skjønte jeg at det gjaldt stor-khanen. Altså tilbrakte jeg 3 år uten å ha skjønt bæra av mongolske titler. :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det blir jo ikke noe bedre av at man lærer seg det feil da, mortenxx ;) Man bør virkelig ha gode grunner for å skrive et ord bevisst feil, som f.ex. "resurs portal" i stedet for "ressursportal", for sannsynligvis ender man bare opp med å se dum og uproff ut. I tillegg er vel google nå etterhvert smart nok til å forstå at "ressursportal" er et bra treff hvis noen søker etter "resurs portal"
 

webpiken

Medlem
Som 7- eller 8-åring skulle jeg ønsket at oversetteren av "Marco Polo" hadde brutt noen orddelingsregler. Jeg hadde akkurat lært å lese, og leste historien om Marco Polo og da han møtte storkhanen (stork-hanen) Djengis Khan. Først da jeg var 11 år og leste boken på nytt skjønte jeg at det gjaldt stor-khanen. Altså tilbrakte jeg 3 år uten å ha skjønt bæra av mongolske titler. :)

Nå er det jo heldigvis slik at det er helt lovlig å skrive stor-khanen, så forfatteren hadde ikke trengt å bryte noen regler for å gjøre teksten mer lettlest :)

Ord som er litt «krøkkete» å lese kan gjerne deles opp med bindestrek.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hovedformålet med kommunikasjon er vanligvis å formidle et budskap på en forståelig måte, og gjerne tilpasse budskapet til publikum det er beregnet på. Dette kan bety at man kanskje BØR bryte rettskrivningsregler en gang iblant.

Er faktisk enig. Enkelte målgrupper får utslett av alt som lukter akademia og "ovenfra-og-ned"-holdninger. Disse målgruppene vil antagelig respondere positivt på skrivefeil. En aktuell gruppe, bare for å ta et eksempel, er medlemmer av Fremskrittspartiet.

"Ne me fårståsæpå makta i oslogryta!!" klinger bedre enn "Det gjelder å respektere demokratiske spilleregler" i de små hodene deres.
 

picxx

Well-Known Member
En annen gruppe jeg får utslett av er politiske leflere, som ikke makter å debattere ett eneste tema uten å dra et billig politisk poeng.
 
Topp