Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rett på pengene tilbake ?

Picazzo

Medlem
Hvis man har kjøpt et design på nettet, og betalt det med PayPal. Også kunne jeg laste det ned med engang etter at jeg hadde betalt. Men så viste det seg at designet ikke var slik som forventet, og dårligere. Har jeg rett på pengene tilbake da ? Eller har jeg ingenting jeg skulle ha sagt, hvis det ikke står opplyst på nettsiden deres at jeg kan få pengene tilbake ?
 

picxx

Well-Known Member
Ta kontakt med utvikler.
 

Picazzo

Medlem
Du så vel hvordan designet så ut før du kjøpte det?

Sannsynligvis har du ikke rett på pengene tilbake etter å ha lastet det ned. Dette gjelder alt av digitalt innhold, slik som musikk, filmer, bøker osv.

Og er designet virkelig "dårlig" eller er det en "unnskyldning" for å få pengene tilbake? La merke til din første tråd hvor du tydeligvis trenger penger kjapt.

Designet var helt ubrukelig, men heldigvis var det ikke så dyrt. Så gidder ikke å krangle med han for å få pengene tilbake. :)
 

picxx

Well-Known Member
Har tatt kontakt med han, og han vil ikke gi pengene tilbake.

case closed...!!

Det du kan gjøre er å oppgi hvor du kjøpte designet og fra hvem, her på WF, slik at ikke andre går i samme fellen.
 

spikre

peterhamre.no
Du har ikke angrerett som næringsdrivende. Dog har du reklamasjonsrett. At du har betalt via paypal er irrelevant.
"Hvis man har kjøpt et design på nettet" -> Kjøper du fra utlandet, har du heller ikke reklamasjonsrett nødvendigvis - sannsynligvis ikke.

Lær av dine feil og gå videre.
 

tyr897

Medlem
Hvis du mener produktet har mangler, så kan du jo åpne en disputt med Paypal eller forsøke å foreta en chargeback via banken din - forutsatt at du betale med kredittkort.
 

picxx

Well-Known Member
Hvis du mener produktet har mangler, så kan du jo åpne en disputt med Paypal eller forsøke å foreta en chargeback via banken din - forutsatt at du betale med kredittkort.

produktet manglet ikke i denne saken.
Les OPP.
 

picxx

Well-Known Member
Ord kan som kjent ha ulik betydning avhengig av kontekst. Sier ikke at produktet mangler, men at det har mangler.

mhmm....og her er vi tilbake til hvorfar man ikke spør om råd på WF......får man svar på det man spør om?
 

tyr897

Medlem
Posten min er i aller høyeste grad relevant for trådstarter.

Spørsmålet er om han har rett på pengene tilbake. Svaret er at hvis han mener produktet har mangler og ikke kommer noe vei med utvikler, kan han ta klagen videre direkte til Paypal eller banken, hvor det vil bli tatt en avgjørelse på hvorvidt han har det eller ei.

Det er da et adskillig bedre og mer utdypende svar enn ditt "case closed"?
 

spikre

peterhamre.no
Sannsynligheten for å få tilbake pengene fra paypal/kortutsender på en produkt som avhenger av "kunstneren", er nok svært liten - hvis ikke ikke-eksisterende. Kunstneren har jo faktisk levert, men bare ikke tilfredsstillende det forventet produktet. Dette er og blir et spørsmål om reklamasjon eller ikke.
 

tyr897

Medlem
Om han kan dokumentere alvorlige mangler, må det ikke nødvendigvis være et fysisk produkt for å kunne få gjennomført en chargeback. Et webdesign er ikke nødvendigvis kunst, selv om det er et åndsverk. Poenget er at ønsker han å gjøre noe videre, må han ta det opp med betalingsformidlerne.

Er det ikke snakk om de store summene er jeg generelt enig, ta lærdom og gå videre.
 
Hvis man har kjøpt et design på nettet, og betalt det med PayPal. Også kunne jeg laste det ned med engang etter at jeg hadde betalt. Men så viste det seg at designet ikke var slik som forventet, og dårligere. Har jeg rett på pengene tilbake da?
Hva slags rett du har til å heve kjøpet eller å få prisavslag er det ikke noe enkelt svar på. Det krever at man går dypt inn i den konkrete saken, og selv da kan det være snakk om skjønn. Her er det snakk om forhåndsbetaling for et bestemt produkt. Dersom produktet som du deretter fikk tilgang til har alvorlige mangler i forhold til forhåndsbeskrivelsen som var utgangspunkt for din kjøpsbeslutning kan du ha rett til å heve kjøpet. Dersom du bare er skuffet fordi produktet ikke er så bra som du håpet, har du ingen slik rett. For å ha rett til å heve kjøpet må manglene kunne dokumenteres (f.eks. at det står i forhåndsbeskrivelsen at designet kommer med en sikker betalingsløsning, og så viser det seg at betalingsløsningen ikke fungerer, eller er usikret).

Eller har jeg ingenting jeg skulle ha sagt, hvis det ikke står opplyst på nettsiden deres at jeg kan få pengene tilbake ?
Uavhengig av hvilken rett til refusjon du har, så har det rent praktisk stor betydning hvordan du har betalt. Dersom du har brukt kredittkort til å "funde" PayPal-betalingen og fortsatt er innenfor fristen til å betale kortselskapet, melder du bare fra til kortselskapet at du ikke aksepterer belastningen fordi produktet er "significantly not as described" (såkalt "chargeback"). Dette stopper betalingen, og velter bevisbyrden over på leverandøren. Det er nå opp til leverandøren å bevise at produktet lever opp til forhåndsomtalen. Klarer leverandøren å bevise dette får han betalt, i motsatt fall slipper du å betale. (Dette kan overstyres av en rettsak, men er det snakk om et mindre beløp er det som regel kortselskapet som i praksis avgjør dette.)

NB: PayPal blir mektig sur når du gjør dette, så sørg for at PayPal-kontoen din står i null før du stopper betalingen. Hvis ikke tar PayPal bare beslag i pengene du har innestående på konto hos dem, og de er ikke greie å ha med å gjøre når sånt skjer. Du bør heller ikke bruke PayPal igjen før leverandøren har betalt PayPal tilbake det beløp kortselskapet nekter å videreformidle til PayPal.

Har du "funded" beløpet med bankoverføring til PayPal må du i stedet ta tvisten med PayPal. Det er langt vanskeligere. Kortselskapet har regler som legger bevisbyrden på selger. PayPals rutine er å beslaglegge pengene du har betalt inn, og så overlate til partene å løse tvisten (i rettsalen eller ved forlik). Pengene frigis først når rettskraftig dom eller forlik foreligger. Da formidler PayPal det belaglagte beløpet til den part som vinner rettsaken eller begunstiges i forliket.
 
Sist redigert:
Topp