Hvis man har kjøpt et design på nettet, og betalt det med PayPal. Også kunne jeg laste det ned med engang etter at jeg hadde betalt. Men så viste det seg at designet ikke var slik som forventet, og dårligere. Har jeg rett på pengene tilbake da?
Hva slags
rett du har til å heve kjøpet eller å få prisavslag er det ikke noe enkelt svar på. Det krever at man går dypt inn i den konkrete saken, og selv da kan det være snakk om skjønn. Her er det snakk om forhåndsbetaling for et bestemt produkt. Dersom produktet som du deretter fikk tilgang til har
alvorlige mangler i forhold til forhåndsbeskrivelsen som var utgangspunkt for din kjøpsbeslutning kan du ha rett til å heve kjøpet. Dersom du bare er skuffet fordi produktet ikke er så bra som du håpet, har du ingen slik rett. For å ha rett til å heve kjøpet må manglene kunne
dokumenteres (f.eks. at det står i forhåndsbeskrivelsen at designet kommer med en sikker betalingsløsning, og så viser det seg at betalingsløsningen ikke fungerer, eller er usikret).
Eller har jeg ingenting jeg skulle ha sagt, hvis det ikke står opplyst på nettsiden deres at jeg kan få pengene tilbake ?
Uavhengig av hvilken
rett til refusjon du har, så har det rent praktisk stor betydning hvordan du har betalt. Dersom du har brukt kredittkort til å "funde" PayPal-betalingen og fortsatt er innenfor fristen til å betale kortselskapet, melder du bare fra til kortselskapet at du ikke aksepterer belastningen fordi produktet er "significantly not as described" (såkalt "chargeback"). Dette stopper betalingen, og velter bevisbyrden over på leverandøren. Det er nå opp til leverandøren å bevise at produktet lever opp til forhåndsomtalen. Klarer leverandøren å bevise dette får han betalt, i motsatt fall slipper du å betale. (Dette kan overstyres av en rettsak, men er det snakk om et mindre beløp er det som regel kortselskapet som i praksis avgjør dette.)
NB: PayPal blir mektig sur når du gjør dette, så sørg for at PayPal-kontoen din står i null
før du stopper betalingen. Hvis ikke tar PayPal bare beslag i pengene du har innestående på konto hos dem, og de er
ikke greie å ha med å gjøre når sånt skjer. Du bør heller ikke bruke PayPal igjen før leverandøren har betalt PayPal tilbake det beløp kortselskapet nekter å videreformidle til PayPal.
Har du "funded" beløpet med bankoverføring til PayPal må du i stedet ta tvisten med PayPal. Det er langt vanskeligere. Kortselskapet har regler som legger bevisbyrden på
selger. PayPals rutine er å
beslaglegge pengene du har betalt inn, og så overlate til partene å løse tvisten (i rettsalen eller ved forlik). Pengene frigis først når rettskraftig dom eller forlik foreligger. Da formidler PayPal det belaglagte beløpet til den part som vinner rettsaken eller begunstiges i forliket.