Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rettigheter på andre sine logoer?

Kassimaja

Geocacher
Når det gjelder bildende kunst er alltid vernetiden minst 50 og 15 år etter opphavsmannen død. Hvis produktet har verkshøyde forlenges perioden til 70 år etter opphavsmannens død
 

hansvh

Medlem
Det meste av det du sier stemmer dessverre ikke, onlyme. Det stemmer dog at et åndsverk må ha verkshøyde for å bli beskyttet.

Eksempelet du kommer med om at tilfeldigheter ikke gir beskyttelse er feil. Det er åndsverkets kvalitet som avgjør om det er blir beskyttet. (Og da menes ikke om det er "pent" eller slike subjektive ting.)

Det er heller ikke riktig at opphavsrettigheter overdras dersom man selger bruksrett eller eksemplarer av verket til f.eks. en avis.

Det er feil at amatørfilmer eller bilder som legges ut på nettet ikke er beskyttet gitt at de tilfredsstiller kravet om verkshøyde. Det går klart frem av §1 at filmer og "kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform" er beskyttet.

Det stemmer at vernetiden ikke er uendelig, men loven lyder "Opphavsretten varer i opphavsmannens levetid og 70 år etter utløpet av hans dødsår." Patenter er noe helt annet og ikke interressant i denne sammenhengen.

Jeg kjenner ikke til wikingpedia, men artikkelen du refererer til bør redigeres. Kan det være et annet lands opphavsrettslover du siterer fra?

Jeg viser til LOV 1961-05-12 nr 02: Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. (åndsverkloven). RINF1200 - Opphavsrett og beslektede rettigheter og Hjem
 

onlyme

New Member
Ja det skal ikke forundre meg om jeg tar feil på det meste. Juss er komplisert.
Det er derfor Advokater tjener så godt.

Eksempelet jeg nevnte om salg av en video til et presseorgan kan jeg ytdype litt bedre hva jeg mente. En proff fagmann vil ikke gå i den fellen, men en privatperson som får viftet 50.000 under nesen for klippet vil helt sikkert måtte skrive under på en avtale der han/hun overdrar alle innkl. kommersielle rettigheter til kjøper.
 

Kassimaja

Geocacher
Ja, du kan skrive fra deg kommersielle rettigheter, det er en ting, men du kan ikke skrive fra deg retten til å bli navngitt. Videoen eller verket er ditt, men du har alltid en rett til å bli navngitt uansett hvor mye du skriver fra deg. Du er uansett opphavsmannen.
 
Topp