Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rettighets beskyttet

dele2012

New Member
Startet nylig i ny jobb og har designet ny logo, samt nettside. Så får jeg beskjed fra programerer om at den ene fonten jeg har brukt er rettighets beskyttet. Hvordan finner jeg ut hvilke fonter som er det? Den aktuelle fonten lå inne på pc-en her... Og hvilke konsekvenser kan en få dersom fonten brukes? Går ''rettighets beskyttet'' vekk dersom jeg outliner i illustrator, hehe ;o) Takker for all tilbakemelding :eek:D
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Nei, det gjør den ikke, men de aller aller fleste fonter er jo i forskjellig grad beskyttet (noen har laget den, og da har man automatisk "copyright" på den), så det i seg selv er egentlig ikke et problem. Det som har noe å si er om dere har lisens på den eller ikke, f.ex. følger det med ganske mange til adobepakka og ms office, som dere da har rett til å bruke fritt. Hvilken font er det?
 

rthorvald

Medlem
Så får jeg beskjed fra programerer om at den ene fonten jeg har brukt er rettighets beskyttet. Hvordan finner jeg ut hvilke fonter som er det?

Dersom du ikke har en en lisens, kan du gå utifra at den ikke kan brukes. Enkelt og greit.

Den aktuelle fonten lå inne på pc-en her... Og hvilke konsekvenser kan en få dersom fonten brukes
Trolig vil du få en regning fra eieren / utvikleren av fonten om det blir oppdaget.

Går ''rettighets beskyttet'' vekk dersom jeg outliner i illustrator
Nei.

Problemet forsvinner enkelt dersom du googler den opp og får tak i en lisens. Én enkel kommersiell font koster ikke mange hundrelappene, så dette er vel en fillesak.

- rthorvald
 

dele2012

New Member
ja det er ikke noe stort problem, bare litt usikker på hvordan det fungerer... Fonten det gjelder er Agensy FB. Greit å ha alt på det rene ;o)
Å takk for svar!
 
Topp