Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rosiner, nøtter og mandler

Keanu

Geek
Vann er det man bruker til å lage kaffe, som er det beste forslaget så langt, da trolig med en pris.
 
U

Uregistrert

Guest
Nøtter er sunt. De inneholder masse sunne fettsyrer, mineraler og vitaminer. Med det sagt så er det mye kalorier i. Vi skal ha i oss ca 2000-2500 kcal per dag for å holde vekten. Derfor holder det med en neve nøtter til dagen, ca 200-300 kcal.
Det vil ikke si at det er usunt, selv om det er kaloririkt. Men det er unødvendig å hive innpå.
 

hansson

Langveisfarende
Nøtter er sunt som påpekt av andre, så lenge de er usaltede, og ikke behandlet med olje eller andre ting. De er en viktig proteinkilde også (for vegetarianere f.eks.) i tillegg til det som er nevnt over.

Eneste man skal være meget påpasselig med er at nøttene ikke er harske. Harskt fett er nemlig noe av det mest skadelige man kan få i seg. Dette fettet har blitt kjemisk omdannet ved oksydering og kroppen har problemer med å bearbeide det.

Alt harskt fett er farlig, også hvis det er harskt laksefett f.eks. Derfor skal oljer og fete produkter oppbevares kaldt og brukes raskt.

Hvis du lurer på hva som er bra og hva som ikke er bra for kroppen, Tonny, anbefaler jeg deg å lese gjennom denne:
Amazon.com: Natural Health, Natural Medicine: The Complete Guide to Wellness and Self-Care for Optimum Health (0046442479035): Andrew Weil: Books

Her går legen gjennom myter om hva som er sunt og usunt, og hva du kan gjøre for å få optimal helse med de virkemidler du har til rådighet, på en naturlig måte. Jeg lærte en del om fett som jeg ikke ante noe om!
 

Marianne

Medlem
Usaltede nøtter, mandler osv inneholder bl.a. sunne oljer og langsomme karbohydrater. Men på samme måte som med f.eks avocado og oliven, så betyr innholdet av sunt fettstoff også et høyt kalori-innhold. Med andre ord, er det veldig bra i begrensede mengder!

I forhold til rosiner, så er dette noe du kan spise rett etter trening for å få blodsukkeret opp. Ellers er det unødvendige og nærmest tomme kalorier, på samme måte som f.eks saft.

Jeg foreslår følgende snacks, hvis det skal være lite kalorier - men fortsatt gi deg nødvendig energi:
- Grovt knekkebrød
- Low-fat cottage cheese
- Paprika, gulerøtter, cherrytomater og grønnsaker generelt.
- Low-fat yoghurt (evt. + all bran)

Anbefaler bittelitt acaciehonning i stedenfor sukker, hvis du skal ha et søtemiddel. Grønn te istedenfor kaffe, mørk sjokolade i stedenfor lys, popcorn i stedenfor potetgull osv osv..

Og hvis du bare har behov for å "knaske" et eller annet, men ikke egentlig er sulten - kan du f.eks lage isbiter med light-saft.. :)


Det ble visst et litt utvidet svar på det opprinnelige spørsmålet.. sorry. Men ernæring er viktig for å kunne prestere optimalt, og det gjelder også for webmastere! :)
 
Topp