Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rubion Project

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er sikkert mange av dere som allerede er oppdatert på dette prosjektet, men jeg nevner det allikevel..

Welcome | Internet Advertising - the Rubicon Project

Se gjerne denne flash presentasjonen for en demo av systemet.

Kort sagt så handler Rubion Project om å samle alle adnetworks under en og samme konto (Adsense, adbrite, Chitika osv). Rubicon måler hvem som gjør det best på dine sider og bruker så nettverket deretter.

På mange måten kan dette være en webmasters våte drøm, men på en annen side betyr det at man går gjennom et ekstra ledd som ofte er en ulempe.

Hva tror du om dette prosjektet? Og er det kanskje noen som allerede har rukket å teste det?
 

picxx

Well-Known Member
Tror jeg holder meg til gratis unified stats jeg, selv om jeg ikke får vite hvor mange fra afrika som trykket på en annonse på min norske side for ungdom under 18 :D
 

Ståle

Medlem
Glemte helt at vi hadde en Rubicon-tråd her på WF også. limer inn hva jeg skrev på SkitX:

Ok, da har jeg fått satt opp to annonseplasser. Hele systemet er veldig pent og web 2.0-ish. Her er kortversjonen:

Man har noen få formater å velge mellom, jeg kjører 728x90 og 160x600. Man får da en egen kode som man på klister inn på siden. Så skal vistnok rubicon ta seg av resten. Med tilpassninger osv. Siden min kan vistnok velge mellom 9 forskjellige selskaper som leverer annonser. Deriblandt er adsense, adbrite og noen CPM selskaper.

Det er Rubicon sine kontoer hos disse selskapene som blir brukt, og det er de som får utbetalingen. De betaler så oss som bruker dem 15 dager etter at de har fått pengene på konto og tatt en cut.

Systemet er ikke i real time, så har ikke så mye stats å snakke om enda, men det regner jeg kommer. Etter et kjapt overblikk så ser det ut som jeg har mulighet til å se hvor i verden mine besøkende kommer fra, og hvor i verden de som klikker på annonsene kommer fra, og dermed får man også vite CTR på kontinent-basis.

Ser lovende ut så langt - skal bli spennende å se hva det gjør med inntektene.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Jeg regner med du tester den mot en annonseplass du har brukt fra før av, slik at du har en CTR og sammenligne mot?

Jeg har ikke fått noe svar på beta-forespørselen min enda..
 

Ståle

Medlem
Jeg regner med du tester den mot en annonseplass du har brukt fra før av, slik at du har en CTR og sammenligne mot?

Jeg har ikke fått noe svar på beta-forespørselen min enda..

Ja, det gjør jeg. :) Men, er igrunn ikke så veldig interesert i CTR, men hvor mye mer penger jeg kan tjene på systemet dems. :cool:
 

picxx

Well-Known Member
eCPM (eller eCPC hvis du ikke har visninger) bør jo være det overordnede målet uansett annonsenettverk, ikke CTR..

Ikke helt enig med deg.
Jeg jobber primært med å skaffe trafikk til siden min, uten trafikk spiller det ingen rolle om jeg har en eCPM på $100.
Videre forsøker jeg å plassere annonsene slik at de blir klikket på. Om jeg har høyt besøk og en høy eCPM hjelper ikke det om ingen klikker på annonsene mine.
Dernest er det selvsagt viktig at jeg får greitt betalt for de besøkende jeg sender....noe jeg ikke har særlig god erfaring med når det kommer til tradedoubler.
 

Ståle

Medlem
Ikke helt enig med deg.
Jeg jobber primært med å skaffe trafikk til siden min, uten trafikk spiller det ingen rolle om jeg har en eCPM på $100.
Videre forsøker jeg å plassere annonsene slik at de blir klikket på. Om jeg har høyt besøk og en høy eCPM hjelper ikke det om ingen klikker på annonsene mine.
Dernest er det selvsagt viktig at jeg får greitt betalt for de besøkende jeg sender....noe jeg ikke har særlig god erfaring med når det kommer til tradedoubler.

Nja.. Hvis du har en høy eCPM så må du vil være fornøyd, det betyr jo at du tjener bra...?

Syns slike ord går hånd i hånd jeg. Man trenger trafikk for å tjene penger. Man trenger at folk klikker på annonsene (hvis ikke CPM annonser) for å tjene penger (CTR) og desto flere som klikker (høyere CTR) desto høyere eCPM.

Eller?
 

Ståle

Medlem
En kan jo ha en høy eCPM ved ett klikk, det vil jo ikke bety at man tjener bra ;)

Traffic is king! :)

Nei?

eCPM er vel gjennomsnittlig inntjening per 1000 visning? Dermed, har du høy eCPM så tjener du bra på den trafikken du skaper. :)

Men ja - Traffic is king.
 
Topp