Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sälja på Facebook.

Har inte Facebook någon bra affärslösning så man kan ha butik där, vore ju så bra. Jag ser det finns de som har lagt ut varor i store, men de länkar ju bara till sin egna hemsida, jag vill ha allt på Facebook (varor, betalning), finns det?
 
Jag får svara mig själv :) Nej det finns inte, men det lär komma, betalningar över fb ska rullas ut om några veckor i USA. Lär väl bli så att företag eftersom får ta del av detta och kunna ta betalt via facebook. Naturlig väg eftersom fb anställt folk från Paypal. Detta blir kanon.
 

adeneo

Medlem
Jepp, når Facebook har oversikt over vennene dine, hva du spiser, når du driter, og også hva du kjøper og selger, og hvor mye du betaler, og har kontroll over pengene dine, så blir det kanon.

Jeg bytter navn til Winston Smith og får meg jobb i sannhetsavdeling til Facebook neste uke.
 
Jag har tänkt på en sak, det kostar ju pengar de där lösningarna, det gillas icke, jag ska ha gratis. Jag vill ha 100% integrerat på facebook så man slipper gå in på något annat, jag vill inte ha en webblösning ala mystore. 24nettbutikk eller något annat, allt ska helt enkelt ligga på facebooks server. Hur gör jag detta? Nu har jag auktioner och det funkar bara fint, lägger upp på timeline. Om jag ska bygga en butik kanske jag kan göra det i ett album som jag pinnar till toppen? Hur gör jag med betalning på ett smidigt sätt, skulle även vilja ha lagerstyrning. Detta funkar ju om man gör allt manuellt o_O Har ni några tips?

Varför vill jag ha det så och inte en egen hemsida som jag ska locka folk till? detta efterfrågas, de vill ha möjligheten att handla till fasta priser. Har märkt att steget att lämna facebook för en utomstående butik är stort, ser ju själv hur jag agerar, ska mycket till innan jag klickar ut på någon hemsida från facebook. Därmed inte sagt att jag sitter på facebook hela tiden, men den e där i bakgrunden. Alla handelsföretag/massmedia/ med mera agerar likadant, de försöker få folk att lämna facebook för sin sida, jag gör tvärtom, vara kvar men handla av mig :) Köp och säljgrupperna på facebook är ju enormt populära, orsaken till det är ju just det jag nämnt, enkelheten och du är redan där. Spelar ingen roll att finn är gratis när det är enklare och snabbare att göra en deal i ett kommentatorsfält.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Forklar meg gjerne hvorfor du skal ha alle løsninger 100% gratis, men likevel vil du ikke gi bort varene dine selv? ;)

Forøvrig vil jeg ikke anbefale å ha alt på Facebook, du har da i praksis null kontroll over det du driver på med, du er prisgitt enhver videreutvikling som FB finner på (positivt og negativt).
 
Jag ger ju bort varorna själv, sätter ju priset 0 kr, där börjar budgivning. gratis frakt får de också..
Detta gäller ju alla butiker, är jag i ett köpcenter så måste man anpassa sig efter deras reglar etc, inget nytt. Jag kommer givetvis ha på snapchatbutik och kanske en bloggbutik också, bara det är gratis :) Snapchat ska tydligen ha direktöverföring av pengar mellan medlemmar, någon som vet mer?
 

adeneo

Medlem
Vel, så kommer den dagen da Facebook har bygget et fungerende annonsemarked, har egne betalingsløsninger og annet, og hva får deg til å tro at de ikke gjør som Finn, og utnytter den posisjonen, deres eneste mål er tross alt å tjene penger.

Det vanlige i dag er vel at slike markeder i større grad legger seg på "ebay modellen", hvor all handel foregår gjennom deres platform, og de tar rundt 10% av salgssummen i kommisjon.

Det er ingen som lager slike løsninger gratis, noe koster det alltid.
Når det kommer til Facebook kan du være sikker på at det kommer til å koste en arm og et bein, om ikke akkurat nå, så garantert en gang i fremtiden.
I den kostnaden ligger også kontrollen Facebook får over ditt liv og de dataene de har om dine handelsvaner, som er verdt mer enn noen kroner for en annonse når disse dataene selges til andre igjen.
 
Det är ju inte så svårt att räkna ut vad facebook gör. de har börjat rensa bland sina medlemmar, få bort fakekonton helt enkelt, kommer krävas idhandling framöver, facebook kommer kopiera svenska swishsystemet med pengar, facebook kommer erbjuda gratis det mystore och de gör, fast på facebook.
Facebook kommer ta en liten summa per pengatransaktion mellan privatperson och företag, gratis flytta pengar mellan medlemmar. Detta tror jag kommer ske framöver och anpassar mig därefter. Facebook får gärna ta en liten peng i avgift om de sköter om pengahanteringen, jag tror summan kommer ligga på ca 1 kr per transaktion, det baserar jag på att i sverige tar bankerna 1.50 kr per swishtransaktion, har svårt att se att facebook är dyrare.
Jag anser facebook redan har et fungerande annonsemarked. betalsningslösningar testar de i USA. Givetvis utnyttjar facebook sin position, liksom alla andra storföretag. bara man flyttar från facebook om det inte passar. Jag kommer ordna mig en snapshatbutik och en bloggbutik som komplement, jag tänker inte ha en lösning likt mystore eller så. Det är då mina planer, jag såg förövrigt att snapcash ännu bara är för USA marknad.
 

adeneo

Medlem
... facebook kommer erbjuda gratis det mystore och de gör, fast på facebook....
... Facebook kommer ta en liten summa per pengatransaktion mellan privatperson och företag ....
... gratis flytta pengar mellan medlemmar....
... jag tror summan kommer ligga på ca 1 kr per transaktion, det baserar jag på att i sverige tar bankerna 1.50 kr per swishtransaktion

Så naiv går det selvfølgelig også an å bli, lykke til med det !
 
Tack, jag är rätt säker på att det där kommer ske, huvudintäkterna för facebook kommer nog vara annonspengar från företag. Men det är ju intressant om man ser facebook som ett köpcentrum, 1,4 miljarder människor går in i månaden, kostar 0 kr att sälja där nu.. Kollar jag mitt lilla city nord här i bodö tar de 3500-4500 kr kvm per år i leie, ca 300000 besökare i månaden, alla företag är i princip utestängda därifrån om man inte är stor.
 

Tony J

Alle skal få
Tack, jag är rätt säker på att det där kommer ske, huvudintäkterna för facebook kommer nog vara annonspengar från företag.

Er allerede det:

-> Most of Facebook's revenue comes from advertising. (wikipedia)

Forøvrig så synes ikke jeg at det er noe overraskelse at Facebook utvider bedriftsidene sine til å også omfatte direktekjøp. At Facebook skal gjøre det mulig å flytte penger mellom venner er også "gammelt" nytt. http://www.tv2.no/a/6701915

Det som jeg tror du må vente med å konkludere med er at alt dette skal bli gratis.

Jeg tror det kan ligge gode penger i å la butikkene betale et løpende abonnement på lik linje de gjør når de betaler for annonsekampanjer, som gjør at de kan ha en aktiv nettbutikk på Facebook. Å ta betalt for denne tjenesten tror jeg også nettbutikkene ser positivt på så lenge det ikke er en sum som skremmer. Dette kan også virke prevantivt for mindre seriøse aktører å blomstre frem (spekulasjoner).

Mvh
 
Topp