Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Salg av domener?

Gaasehud

Medlem
Hei! :)

Hvordan gjør man det egentlig med salg av domener? Må man fylle det med innhold og selge det som en side, eller bare selge domenet? Og hvordan gjør man det med overføringen?

Mange spm her, håper jeg kan få svar på i hvert fall noen av dem! ;) Takk!
 

Gaasehud

Medlem
Ok, takk for opplysningene. :) Mente det var noe om at man måtte ha det som en nettside først, men går vel uansett greit under lukket forum her. ;)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Hva mener du med at man må ha det som en nettside først? Domener kan omsettes fritt som all annen eiendom.

Selverklæringen som du signerer innskrenker rettighetene en del. Dessuten eier du ikke et domenenavn, du leier den.
Registrerer du et domenenavn i ond tro sender motparten inn en klage (for .no-domener ihvertfall).
Jeg vet ikke helt hvordan man i praksis kan gjennomføre et kjøp av eiendom i ond tro (salg derimot...).

Jeg har hatt jkrowling.no en stund. Måtte gi det fra meg.
 
Sist redigert:

flamingo

Medlem
Selverklæringen som du signerer innskrenker rettighetene en del. Dessuten eier du ikke et domenenavn, du leier den.
Registrerer du et domenenavn i ond tro sender motparten inn en klage (for .no-domener ihvertfall).
Jeg vet ikke helt hvordan man i praksis kan gjennomføre et kjøp av eiendom i ond tro (salg derimot...).

Jeg har hatt jkrowling.no en stund. Måtte gi det fra meg.


Kan jeg spørre hvorfor?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
jkrowling er visstnok et beskyttet varemerke.
Viktigst var nok at jeg ikke tenkte så mye på det etter å ha registrert domenet - har ikke så mye tid, og bruker den heller på noe mer langsiktig.
Uten motsvar var det ikke så vanskelig for advokaten å overbevise at domenet var registrert i ond tro (= det skulle tjene penges med domenet -- det kun er foretak som kan registrere .no domener, så det er ikke så vanskelig).
 

Bjørn

Domenespekulant
Eksempel på prosedyre ved overføring av .no-domene:
1) Når du har akseptert et bud på ditt domene, sender du en epost til kjøper, med bekreftelse på salgssum og info hvordan du ønsker å overføre domene. Husk at kjøper må ha et firma med organisasjonsnummer, eller ihvertfall kjenne noen som er villige til å stå som eier av domenet. En kjøper kan ha maks 20 .no-domener.
2) Når du har mottatt salgssummen på din konto, fyller du ut dette overføringsskjemaet og sender det til din domeneregistrar pr. faks eller post. PS! Dato må skrives for hånd og kun den som står som juridisk kontaktperson for domenet, kan underskrive.
3) Den nye eieren må fylle ut et egenerklæringsskjema for domenet han skal kjøpe. Dette skjemaet kan ny kjøper motta av den registraren (webhosten) han ønsker å benytte for domenet. Kjøper fyller ut og returnerer skjemaet til sin registrar pr. faks eller brev. Også her er det juridisk kontaktperson i bedriften, som skal signere og dato må fylles inn manuelt.
4) Når både selger og kjøper har sendt inn hvert sitt skjema, tar det vanligvis inntil 1 uke, før domenet er overført.
5) Da skulle overføringen være komplett og begge parter fornøyde. Skulle noe mot formodning ikke gått riktig for seg i prosessen, og partene først ikke greier å bli enige, må Norid kontaktes.

Overføring av andre TLD-er (f.eks: .com/.net/.info/.org/.biz/.name/.mobi/.us/.tv/.cc)
Her er overføringen av domene lettere enn for .no-domene. Kjøper trenger ikke organisasjonsnummer. De fleste webhoster som du har registrert ditt domene via, tilbyr egen adminkonto, der du selv kan gå rett inn og endre eier av disse domenene. Hvis din registrar ikke tilbyr dette, sender du ham en epost og ber om hjelp til å endre eierskap på domenet.

Overføring av andre TLD-er (toppnivådomener)
Er det andre TLD-er det gjelder, kan du kontakte din host for hjelp. Lykke til!
 
Topp