Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Salg av kosttilskudd (ikke klassifisert)

Tony999

New Member
Hei dere! Jeg har ingen erfaring innen dette, jeg gjør for øyeblikket bare litt research. Det virker som om det er en rekke smarte mennesker her som sikkert kan gi meg noen gode innspill i denne sammenheng. Jeg er i alle fall svært takknemlig for all feedback! :)

Lang historie kort er at jeg har fattet interesse for en familie kosttilskudd. Jeg velger å kalle det "kosttilskudd" da disse per dags dato ikke har noen klassifisering hos Legemiddelverket her hjemme. Uten å gå inn på detaljer har virkestoffene helsemessige fremmende egenskaper uten å gi noen form for rus, så ved en eventuell fremtidig klassifisering vil de aldri kunne havne på narkotikalisten.

Jeg startet med å sjekke hvorvidt jeg kunne bestille dette lovlig fra England til personlig bruk. Det virket som å være uproblematisk i og med at virkestoffene ikke er på legemiddellisten eller narkotikalisten.

Videre begynte jeg å leke med ideen om en norsk nisje nettbutikk for produktene og stilte litt spørsmål hos en Engelsk nettbutikk/produsent jeg potensielt kan importere fra. Med tanke på lovverk i England svarte han følgende:

"In the UK some supplements (or medications etc) are prescription only, and can only be sold by a pharmacist. Some other supplements are restricted and cannot be sold. Items which do not fall into these two categories are in a grey area, and can be sold legally. In the UK, there is additional regulations if you sell a product and state that it has a particular benefit and advertise like this. For this reason, we do not make any specific claims about our products."

Med andre ord, så lenge de ikke markedsfører sykdomslindrende effekt kan de også selge virkestoffene lovlig. I Norge virker det (overraskende nok ;)) dog vanskeligere: Her er det tydeligvis slik at produkter som ikke har noen klassifisering automatisk defineres som et legemiddel inntil klassifiseringen er på plass. Så slik jeg tolker det er det ingen vei utenom å søke om klassifisering før man eventuelt kan bedrive lovlig salg via norsk nettbutikk. Skal ikke se helt bort fra at jeg gjør det i fremtiden, men på nåværende tidspunkt virker det som en lang og usikker prosess.

Alternativ B må være å opprette en utenlandsk nettbutikk, f. eks. i England. I så tilfelle er det noen ulike modeller man kan gå for, med ulike ups/downs: 1) Utenlandsk selskap/nettside med norsk lager/shipping fra Norge, 2) Utenlandsk selskap/nettside med eget utenlandsk lager, 3) Utenlandsk selskap/nettside med shipping fra produsentens lager i England, med egen logo

Nå har jeg ikke satt meg inn i jussen her i stor grad, men modellene med utenlandsk nettside gir mange nye spørsmål: Vil jeg lovlig kunne postlegge produkter fra lokalt lager i Norge så lenge selskapet er registrert i England? Kreves det at hjemmesiden ligger hos et Engelsk hostingselskap for at jeg skal være underlagt engelsk lovgivning? Fordelen med lokalt lager kan være større inntjening. Eget utenlandsk lager gir tilsvarende inntjening men krever at jeg allierer meg med en eller flere lokalpersoner i England som håndterer utsendelser. Det gir meg mindre kontroll og økte utgifter. Alternativ 3 blir vel en form for det dere kaller "drop shipping". Enkelt for min del,juridisk trygt, men vil naturligvis gi meg en svært mye lavere % avkastning per salg.

Så hva foreslår dere jeg bør gjøre? Det virker som om jeg må legge meg på en modell der kundene selv står for importen for å unngå juridiske utfordringer for kjøper/selger men det virker også vanskeligere å faktisk kunne tjene penger på dette viset.

Ser frem mot å høre fra dere, ha en fortsatt fin dag.
 

knippsen

Medlem
Vil jeg lovlig kunne postlegge produkter fra lokalt lager i Norge så lenge selskapet er registrert i England? Kreves det at hjemmesiden ligger hos et Engelsk hostingselskap for at jeg skal være underlagt engelsk lovgivning?

Nei, et engelsk selskap må selvfølgelig også følge norsk lovgivning når det opererer fra Norge. Dvs. et engelsk selskap som operer i Norge er underlagt norsk lov for den delen av virksomheten som skjer i Norge.
 
Topp