Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selge OpenSource løsninger som "egen" løsning...

kongen

kongemedlem
Er det lov å selge en OpenSource løsning som "egen" løsning??? Trodde ikke dette var lov!

Nettsiden jeg prater om selger produktet Joomla (uten å referere til at det er Joomla). De setter opp Joomla på server, men de gir uttrykk for at det er CMS-løsningen de selger, og ikke selve jobben med å sette opp løsningen på server...
 

picxx

Well-Known Member
Kommer an på hvilke lisens det er utgitt på.
Joomla er vel gitt ut på GPL lisens, og enhver skal jo da forholde seg til denne.
At noe er "Open source" betyr bare at du kan lese kildekoden i filene, og har egentlig null "rettslig" betydning.
 

vidarlo

Apache-junkie
Ja, med mindre dei hevder at dei har laga det så er det lovlig. GPL vil i grove trekk sei at du står fritt til å gi det bort, modifisere det, eller selge det, men et ufravikelig krav er at den du gir/selger det til får samme rettigheter som deg, og får med kildekode.

Eg kan selge Joomla til deg for en tusenlapp. Heilt lovlig. Eg kan imidlertid ikkje nekte deg å selge det til andre, eller bare gi det vekk.

Du treng heller ikkje akseptere GPL for å bruke eller modifisere et program utgitt under GPL. GPL spelar først inn om du distribuerer programmet.

Frequently Asked Questions about the GNU Licenses - GNU Project - Free Software Foundation (FSF)
 

picxx

Well-Known Member
Jeg synes det er greit med sånne sider da de samler mye script på en plass.

Hotscripts og opensourcecms er jo greie da.
Ikke trenger man medlemskap heller :)
 

onlyme

New Member
Har ikke medlemskap heller. Klarer stort sett å finne det de har gratis andre steder, men fint å se hva som finnes:)
 
Topp