Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selge rettigheter til websystem. Pris?

fulloggal

New Member
God kveld!

Jeg har laget et websystemfor noen, og jeg har planer om å selge de alle rettigheter. Hvor mye kan jeg ta for det?
Kunden er et firma, noe mer enn det ønsker jeg ikke å si om de. Jeg har ingen firma, og er heller ikke registrert som frilans. Men jeg har en vaskejobb hos de, og når jeg hjelper de med andre ting, så går det på frikortet mitt det også. (Fikse en pc f.eks)

websystem'et er laget for å registrere salg, for å så lage faktura i PDF format.
Det er to brukernivåer; Administrator og Forhandler.

Forhandler:
- Registrere salg
- Vise salg
- Provisjonsoversikt
- Fakturering

Administrator:
- Opprette forhandler
- Endre forhandler
- Vise forhandler
- Slette forhandler
- Registrere salg
- Vise salg
- Endre salg
- Endre status på salg (Godkjent/avslått/venter/Feil), sånn at det dukker opp på riktig sted i provisjonsoversikten.
- Slette salg
- Eksportere salg (Til Excel eller PDF)
- Endre lønn/provisjoner

Alle:
- Endre kontaktinformasjon
- Endre passord
- Endre epost
- Registreringsside for forhandlere

Det er også litt ekstra som f.eks "nyttige linker".

Siden er designet og utviklet av meg.

Jeg har en timepris på ca 100 kroner, og har jobbet i rundt 40 timer. Jeg bruker PHP, HTML, CSS og MySQL.
Planleggingen går ikke inn under de timene, da jeg fikk en brosjyre med krav som de hadde.

Spør hvis dere trenger mer info:)
//Fulloggal
 

picxx

Well-Known Member
God kveld!

Jeg har laget et websystemfor noen, og jeg har planer om å selge de alle rettigheter. Hvor mye kan jeg ta for det?

Skal de kjøpe retten til å bruke ditt program,
eller skal de kjøpe ditt program? (Noe som, gir dem 100% kontroll over ditt program).

Om du er vasker , bokser, fisker, eller narvesenselger er egentlig lite relevant.
du har ett produkt, og kjøper vil kjøpe det produktet.
Kall sammen til ett møte, hyr en god advokat, og få det meste du kan få utav det selskapet som er intressert i ditt program.

om de etter møtet ikke er int. i å kjøpe, si du går open source, og det skorter ikke akkurat på brukere.

da er det opp til dem å reagere...
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Timespris på 100 kroner? Hvorfor det? 500 kr timen er mer passende. Hvorfor gi bort tjenestene dine gratis?
Og du behøver ikke å selge rettighetene, bare selg systemet uten alle rettigheter så kan du selge det igjen senere. Det spiller vel ingen rolle for firmaet om de har alle rettigheter?

500 kroner er vell ikke passende i det hele og det store da han er lønnsmottaker og ikke arbeidsgiver. ;)

Det store spørsmålet er vell hvilken avtale han har inngått med dette firmaet før han startet utviklingen.
 

Ståle

Medlem
Mulig jeg misforsto spørsmålet. Han har laget dette systemet for dem og fått 100 kr timen for å lage det? Så vil han vite hvor mye han skal selge rettighetene for?

Uansett er 100 kr timen tullelønn både for en koder og for en vaskehjelp.

Slik jeg forstod det så gjør han diverse jobber hos firma (vasking, hjelp med pc etc) og får betalt 100 kroner i timen for dette. Er man under 18 år så er dette en ok sum.

Man må skille mellom ansatt å selvstendig næringsdrivende her.

Uansett, når man skal starte på prosjekter såer det alltid bra å bli enige om betaling på forhånd. Enten det er ren timepris eller totalpris.
 

fulloggal

New Member
Vi har blitt enige om en timepris på 100 kroner timen for å lage nettsiden. Den er nesten ferdig nå. Jeg har vel egentlig drete på leggen, siden vi ikke har noen form for kontrakt eller noe?

Jeg er 17 år, hvis det er uklart :)
 

twiztar

Medlem
Planleggingen går ikke inn under de timene, da jeg fikk en brosjyre med krav som de hadde.

Det er vel ikke helt uforskammet å ta betalt for tiden du har brukt på å planlegge oppsettet her. I den normale konsulent-verdenen tar man betalt for alt man gjør, selv den tiden man bruker på å skrive fakturaen.

Jeg har erfart at det er bedre å skrive noen timer for mye, og så heller redusere det hvis man får klage enn å fakturere for mye.

Nå forstår jeg at du på en måte er ansatt i dette firmaet og dermed ikke fakturerer, men du kan jo likeledes skrive/si at du har brukt X antall timer ekstra.

Har du brukt 40 timer på å lage siden, og 5 timer totalt for pønsking på databasestruktur etc så sier du 45 timer. Jobben din slipper uansett billig unna.

Hvordan har du gjort det med fremtidig support? Hva når PHP versjon X er her og ikke er bakoverkompatibel? Det er mange slike ting du kan selge inn.

"For 5000 ekstra vil jeg være tilgjengelig for videre support, da med en timespris på 150 kroner timen". Jeg tar kanskje litt i men du ser poenget.

Moralen er: ikke vær beskjeden.
 
Topp