Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selge tomme annonseplasser

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Vi har vel alle en pris på hva annonsering koster på siden vår. Vi ønsker selvfølgelig alle å få høyest mulig pris for annonseringen, det sier seg jo selv, vi gjør det jo trossalt for å tjene penger.

Jeg regner med vi alle har vært borti at vi ikke klarer å fylle opp siden vår med betalende annonsører. Noen av oss legger da ut tradedoubler bannere eller noe annet, men det er ikke alltid dette gir det meste ut av annonseplassen. Hadde dere isåfall vært villig til å selge annonseplassen på avslag? Hvordan ville du isåfall gjennomført det?

Få en billig pris, men at man betaler i kortere perioder (f.eks at man betaler per dag), slik at billigannonsen kan taes vekk når det kommer en ordentlig annonsør? Og hvor mye prosent hadde du isåfall vært villig til å gå ned?
 

Christian

Medlem
Jeg ville sannsynligvis ikke gjort det.
På lang sikt kunne man nok miste avtaler på litt størrelse ved å gjøre det sånn. Store aktører, som gjerne kjører kampanjer gjennom reklamebyrå, vil nok ikke bruke slike løsninger, men hvorfor skal litt mindre aktører signere en avtale med deg når de kan bare følge litt med og få kjøpt annonseplass til spottpris. Og de beste av alt, de trenger ikke engang ta noen risiko ved å kjøpe mange annonseplasser for å få den lave prisen. Da vil du nok slite med å selge inn større avtaler til disse aktørene.

Så jeg mener det blit litt som å skyte seg selv i foten å gjøre det på den måten. Det samme mener jeg at det å bruke TD osv til tomme annonseplasser blir i det lange løp. Iallfall hvis siden din er innen et ganske smalt segment. Men det er en annen diskusjon.

Du trenger ikke selge kun CPM-kampanjer (betalt pr. sidevisning) til annonsørene dine. Hvis du også selger unna PPC-kampanjer (de betaler for hvert klikk) eller CPA-kampanjer (de betaler for hver gang en bruker klikker inn og melder seg på et nyhetsbrev, kjøper et produkt, godtar en gratistest av produktet etc) kan du heller fylle opp de tomme annonseplassene med disse kampanjene. La meg med en gang si at jeg er egentlig ganske imot CPA da internettannonsering egner seg absolutt best til branding.

PPC-kampanjer burde du også få bedre betalt for enn vanlige CPM-kampanjer, da det er du som tar risikoen for inntjening og ikke annonsøren. La oss si at en tenkt annonsør har en CPC (cost pr click) på 5kr når de kjører en CPM-annonse burde eksempelvis CPC ligge på rundt 8kr når de kjører PPC-kampanjer. Dette er fiktive tall, men man burde absolutt tenke på det og gjøre en annonsør oppmerksom på at man tar seg bedre betalt når man selv tar risikoen for om kampanjen fungerer eller ikke. Dette forstår nok de fleste seriøse aktørene.

Jeg tar som vanlig litt av og går litt lengre enn hva det blir spurt om når jeg først svarer på WF, så da kan jeg like gjerne fortelle hvordan jeg ville solgt annonseplassene nå i starten på siden din. Jeg regner med at du har dette er annonseplasser for den nye du utvikler. Jeg driver også å utvikler et nytt nettsted.
Det jeg kommer til å gjøre i starten er å kun selge prosent eksponeringer i en vis periode, og ikke noe annet. F.eks 1/3 eksponeringer av toppbanneren i to uker til en fastsatt pris. Da får jeg bedre tid til å gjøre andre kritiske ting i oppstarten i stedet for kun å tenke på annonsørene, og aktører vil nok synes det er greit å kanskje betale en litt høy pris i starten uten å vite helt hva CPM, CPC osv blir. Både ved at når man selger kampanjer på den måten så blir brandingeffekten større fordi man blir en av få annonsører på siden, og fordi man får et veldig godt grunnlag for et skikkelig kundeforhold i fremtiden.

Beklager at jeg sporet litt for mye av! Jeg vet også at du kan alle forkortelser og slik, men det er jo ikke bare du som leser på dette forumet :)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Hehe, bare flott at du kommer med lange og fyldige svar.

Jeg får en del eposter fra folk som vil kjøpe til spotpris på noen av sidene jeg ikke har stor fokus på, og har vanligvis brukt å selge dem litt over det dem byr i første runde. Har testet både med Adsense og andre CPC/CPA tilbydere, men allikevel er det spottprisen som har tjent meg mest. Var bare interessert i å høre hva andre webmastere mener om dette.

Jeg kommer etterhvert til å fylle disse "ubrukte plassene" med reklame for mine egne produkter..
 

Christian

Medlem
Du trenger jo ikke bruke ting som adsense og slik for å kjøre cpa-kampanjer. Det kan du tilby selv. Er jo bare å avtale en pris pr klikk og kreditere kundene, så gir du kampanjen deres lav prioritet sånn at den blir kjørt når de andre kampanjene er kjørt.

Helt klart, bannere kan brukes til både egne produkter og til intern markedsføring på siden.
 

Mats@TD

Medlem
Problemstillingen til Kenneth er veldig relevant og er noe alle store nettsider sliter med daglig. Praktisk talt ingen av de store norske mediene greier å selge all sin trafikk. Mediene gir enten trafikk gratis til sine store kunder (mediebyråene) eller selger overskuddstrafikken til TradeDoubler, Advertising, Adicate, Google eller andre selskaper til CPC eller CPM-pris.

Overskuddstrafikk selges så blindt ut igjen av disse selskapene. Siden dette selges blindt, garanterer ikke selskapene hvor trafikken havner og forteller heller ikke annonsørene hvor trafikken leveres.

Hvis du har et rimelig stort nettsted, ville jeg absolutt anbefalt deg å selge din overskuddstrafikk til et selskap som TradeDoubler eller Advertising. Fordelene er mange, for det første vil du få høy-kvalitets annonser fra store merkevarer som vil kunne gjøre det lettere å selge annonser selv i etterkant ("Hvis Dell annonserer på denne siden, må det jo være bra"). Du vil også maksimere verdien på dine annonseplasser ved å få betalt selv for det du ikke selger. Send meg gjerne en PM hvis du har realtivt stor trafikk å ønsker å bli vurdert for TradeDoublers blinde overskuddsnettverk (CPC).

Å markedsføre sine egne produkter er selvsagt svært god utnyttelse av usolgt annonseplass :)
 
Topp