Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selge vare til leasingselskap og lease det tilbake?

Kristians

Medlem
Hei,

Har kommet opp i et situasjon med et bruktkjøp som haster litt.

Jeg skal kjøpe et produkt for noen hundre tusen, men det er selvsagt helt uaktuelt og avskrive det, men jeg bør helst gjennomføre kjøpet iløpet av helgen.

Kan mitt AS kjøpe vare X for 200 000 og så selge det til leasingskap Y neste uke og så leie varen tilbake? Og jeg kan direkte utgiftsføre de 200 000 etter salget av varen er gjennomført?

Takk
 

Steve Cash

Medlem
Noen hundre tusen i andre setning ble til 200 000 i lenger ned, men la gå. Jeg antar at produktet/varen du skal kjøpe, selge og leie tilbake er et varig driftsmiddel. I utgangspunktet skal det ikke være noe i veien for å gjennomføre denne transaksjonen, såfremt du har funnet/finner et leasingselskap som er interessert. Og hvis du allerede har funnet det, virker det mest naturlig at leasingselskapet kjøper det direkte.

I alle fall blir det hverken tap eller gevinst for deg hvis du kjøper og selger for samme beløp. Om du aktiverer det som et driftsmiddel og skriver ned med salgssummen eller fører det som varekjøp og deretter som varesalg gjør heller ingen forskjell skattemessig sett. Det første vil være riktig hvis du bruker det en periode før du selger det igjen, det andre er riktig hvis du bare beholder så lenge som det tar å gjennomføre transaksjonene uten å bruke det i din virksomhet.
 
Sist redigert:
Topp