Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selger AS uten aksjekapital?

dennison

Medlem
Ser det er blitt "hipt" og selge AS uten aksjekapital nå på finn f.eks.

Noe penger å hente på det? Noen her inne som selger AS uten aksjekapital?
 

clinton4

Medlem
Jeg har aldri forstått meg helt på dette. Hvordan kan man selge et AS uten aksjekapital? Er det ikke et krav om at et AS alltid skal ha en aksjekapital på minst 100K i beløp eller verdier? Og er man ikke pliktig til å melde AS'et konkurs hvis man ikke har det?
 

dennison

Medlem
virker ikke slik, for det er flere som selger AS uten aksjekapital:eek:
sikkert vanskelig å få lån da men (?)
 

dennison

Medlem
Nei, folk oppretter ett AS, så tar de ut aksjekapitalen (100 000NOK til hvor mye du vill NOK.) og selger det.
 
Er det ikke et krav om at et AS alltid skal ha en aksjekapital på minst 100K i beløp eller verdier? Og er man ikke pliktig til å melde AS'et konkurs hvis man ikke har det?

Nei. Styret skal påse at selskapet har en forsvarlig egenkapital i forhold til risiko og omfang av selskapets virksomhet, og hvis de finner ut at egenkapitalen ikke er tilstrekkelig, eller at 50 % av kapitalen er tapt, plikter styret straks å foreslå tiltak og innkalle til generalforsamling -- men det er ikke slik at de 100 000 skal stå frosset i selskapet og aldri skal røres. Konkurs skal ikke meldes før selskapet er insolvent, altså ikke i stand til å møte sine økonomiske forpliktelser.

(Kilde: Bedin)

Sjekk diverse bedriftsregister for bevis på at dette stemmer -- det er mange selskaper som har klart å halvere aksjekapitalen eller bruke 90 % av aksjekapitalen uten at de automatisk meldes konkurs av den grunn.

(Når det er sagt synes jeg at slike saker som det linkes til her var en snuskete måte å omgå regelverket på.)
 

dennison

Medlem
enig i at det er en snuskete måte, derfor jeg spørr egentlig. Siden dette plutselig er blitt så hipt.
 

dennison

Medlem
Har sett de siste ukene at det er 5-6-7 selskaper som gjør det samme.. derfor jeg lurte på om det var veldig "hipt" for tiden og noe å tjene penger på..
 
Tja.. Kan jo være at det har gjeld til tidligere eiere slik at du kan overta dette og få et fremførbart underskudd?

også slipper man vel endel etableringskostnader slik at det bare er å spytte inn egenkapitalen som trengs i det tomme "skallet" for å få den solvent igjen.


edit: Mener å ha lest ett sted at hvis driften ser ut til å kunne styrke selskapets finansielle situasjon betydelig, så kan man slippe å betale inn de 100k og heller la de bygges opp gjennom den vanlige omsetningen..
 
Sist redigert:

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Har hørt at enkelte gjør det på denne måten for å slippe unna endel byråkrati. Man kjøper opp et gammelt firma og sender inn navneendring samt "gjør" aksjekapitalen lovlig.
 
Topp