Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selskapsform - hva har dere valgt?

Webby

Medlem
Vil gjerne høre hvordan dere har registrert dere, ENK, AS, NUF, DA eller annet, og hvorfor dere valgte den selskapsformen. Sleng gjerne med om dere er fornøyde eller ikke.

Selv har jeg foreløpig et ENK, men vurderer overgang til NUF når businessen forhåpentligvis trappes litt opp om ikke så lenge. :)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg skal ha ENK så lenge som mulig, mest pga administrasjonsregler.
Ser til tider at folk for en eller annen grunn er glad i å være AS - men med en omsetning på under 5mil er det ikke å anbefale (synes jeg). Advokater og regnskapsførere mener vel noe annet.
 

Victor

Medlem
Foretrekker NUF og AS. Mest pga. begrenset risiko og at man kan reinvestere overskudd og utbytte uten å skatte personlig.

Men mange vil nok foretrekke å betale mer tvungen skatt mot å ha det lettere i hverdagen, og det er forståelig så lenge det ikke er veldig mye penger i sving.
 

sKrud

Meget sliten student
Kjører NUF, grunnen til at jeg har valgt dette er for å ikke stå personlig ansvarlig ved evt. konkurs. Å grunnen til at jeg ikke kjører AS er rett og slett for å slippe unna regnskapsplikten.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Mye av samme grunnene som Pong. Jeg er minimalt med utgifter og i forhold til inntekten. Har en dedikert server, internett, telefon, noen domener og diverse andre tjenester. Utgjør egentlig ikke mange utgiftene i året. De store utgiftene er ting jeg selv har valgt, som jeg kunne klart meg uten (f.eks 3 nye Macer i året og litt div).

Jeg kommer til å opprette AS når jeg kommer tilbake fra Australia i begynnelsen av 2011. Det er også da jeg vil starte med kontorer og ansettelser, noe som betyr høyere risiko - ergo vil jeg da gå over til AS.
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Byttet fra ENK til NUF da jeg ønsket å begrense evt. risiko samtidig som jeg ikke hadde kapital til å starte et AS. Noe jeg heller ikke hadde behov for.

Har ikke angret på valget.
 
K

Kontoristen

Guest
Å grunnen til at jeg ikke kjører AS er rett og slett for å slippe unna regnskapsplikten.

NUF har også regnskapsplikt, men er er untatt fra revisorplikten så lenge omsetningen er under 5 millioner.
 

kongen

kongemedlem
Må ikke det norske styret ha minimum 2 personer?
Skulle ønske det var bare én, men har lest 2...
Har jeg lest utdatert info kanskje?
 
Topp