Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Senterpartiet og den nye logoen.

zapotek

Medlem
<ironi>Senterpartiet kan skrive "Kilde: Google" rett under logoen. Da har de ihvertfall sitt på det tørre!</ironi>
 

peterandrej

pensjonert moderator
SP demonstrerer, igjen, at de er noen amatører. Bønder på bytur og den greia der. I nettavisen kunne vi lese i går at:

- Hvordan kom dere over bildet?

- Vi fikk et tips i 2007 om at det var et slikt bilde som lå ute, og det var jo opphavsrettfritt slik vi fikk oss fortalt. Jeg har sjekket det i dag også, og ser på de ulike stedene det ligger at det kan benyttes, brukes og endres, sier kommunikasjonssjefen [Sveen].

Ifølge Sveen har partiet ikke vært i kontakt med fotografen som har tatt bildet, fordi det ikke står hvem som er opphavsmannen.

- Vi har ikke vært i kontakt med noen fotograf. I prosessen har vi også prøvd å se på de stedene som har brukt den vanlige bildeutgaven som ligger på nett, og der ser vi ikke noe om opphav eller rettigheter til bildet. Så hvem fotografen er, det vet vi ikke, sier han.

- Så dere er ikke bekymret for at dere vil få et stort pengekrav?

- Det følger jo rett og slett av fildeling, når det ligger ute til fri benyttelse på flere bildebaser så er det jo slik at det kan brukes fritt, så jeg er ikke bekymret for det, sier Sveen.

kilde: Senterpartiet tok logo-bildet fra internett

Dette er jo utrolig festlig. Ting som ligger på fildelingssider, være seg foto-, film- eller spillsider er å regne som fritt vilt. Noe å tenke på for produsentene av blant annet Max Manus. Etter SPs syn var de som lastet ned Max Manus fra nettet helt åpenbart på lovlig ærend.

Det er også rimelig ille at SP har valgt å la en - antagelig inkompetent - ansatt "lage" logoen de skal sende rundt til trykkerier. Jeg ser det for meg. Grafikeren i trykkeriet spør etter en vektorisert versjon av logoen, og SP sender ham en gif-fil på 26 KB.

Haha.
 

Tonny Kluften

Administrator
Det er også rimelig ille at SP har valgt å la en - antagelig inkompetent - ansatt "lage" logoen de skal sende rundt til trykkerier. Jeg ser det for meg. Grafikeren i trykkeriet spør etter en vektorisert versjon av logoen, og SP sender ham en gif-fil på 26 KB.

Haha.

Haha, gleder meg til å se de store SP-bannere ved stands neste valg. Det er ikke bare bare å blåse opp ei gif-fil til 6x2 meter.
 

eplebiten

Medlem
Det er jo fint å se at politikerne går foran som et godt eksempel.

Men jeg er litt misunnelig ... hadde det vært mitt bilde så kunne jeg tjent noen kroner på SP, eller kanskje fått tatt ned nettsiden deres? ;-)
 

peterandrej

pensjonert moderator
De har allerede lagt ut logoen (øverst i hjørnet) på hjemmesidene sine.
Legg merke til at den ikke er helt perfekt frigjort fra bakgrunnen. Du ser litt hvite, utydelige kanter rundt omkring på den. Taler jo sitt tydelige språk; firkløver eller ikke, dette er ikke en logo som er praktisk i bruk. Det er en grunn for at logoer som skal trykkes på et utall flater og i et utall størrelser er holdt veldig enkle i formen. Det har mye med at de er mye enklere å jobbe med. Dette bildet er jo et sant mareritt for enhver trykker.

Senterpartiet - Meny/Forside
 

Christian

Medlem
Egentlig skremmende. Når et parti viser seg så inkompetente ved noe så enkelt som å anskaffe seg ny logo, blir jeg bekymret når over at disse skal være med å forvalte hundrevis av milliarder av det offentliges kroner.
 

picxx

Well-Known Member
Er det bare meg eller ser det helt bortinatta ut?

Det er vel gjerne slik at logoen skal fortelle litt om bedriften eller organisasjonen bak, så jeg synes SP har fått til dette på en flott måte jeg.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Hvis Senterpartiet var nervøse for kostnadene forbundet med å hyre inn profesjonelle kunne de jo alltids bare sendt fakturaen til Tromskraft, haha.

#slemt
 

Erlend

Medlem
Sikkert Navarsete som fikk i oppgave å finne en ny logo. Hun gjorde vel et kjapt søk på Google, og tok det første og beste. La gå!
 
Topp