Kjapp og trygg hosting for Wordpress

SEO - aa, oe ae eller a o a i url - likegyldig?

yayoj

New Member
Hei,

Jeg er ny, så dette er sikkert et dumt spørsmål, men fant ingen svar fra min venn Google.

Det jeg lurer på er om det har noen som helst slags betydning om hva slags alternativ man bruker til norske bokstaver æ, ø, å i url i forhold til hvordan Google matcher siden med søk. Dersom man ønsker å inkludere "øyne" i urlen, er det da likegyldig om man skriver oyne eller oeyne? Jeg ser oyne ser litt bedre ut, men kanskje oeyne blir bedre forstått som øyne av søkemotorer?
 

yayoj

New Member
Takk for raskt svar Tonny.

Men er det ikke slik at noen browsere fortsatt krever plugins for æ, ø og å? Hvis oyne blir forstått som øyne, er det ikke da sikrest å bruke dette i url?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Såvidt jeg vet er RFC3986 den aktuelle versjonen som handler om URL, og den sier at det er tegn fra ASCII-tabellen som kan brukes.

Det er da slik at browsere som FF viser dette:
...index.php?q=Démessieux&x=0&y=0
men hvis jeg høyreklikker på siden og velger "Page Info", så ser jeg at adressen er:
...index.php?q=D%C3%A9messieux&x=0&y=0

Så det ser ut som at æøå blir brukt rett som det er, men UA'en formatterer bare %-encodingen for oss (og den klarer sikkert også lenker som den får fra html-dokumenter på lik måte som om jeg hadde skrevet den inn).
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det var i respons til det Tonny skrev, og siden det er et diskusjonsforum... :D
Encoding av siden har lite å si mener jeg - ovenfor Google. Hva hadde vært bedre: utf-8 eller iso-8859-1?

Det sagt så er 'a male' en variant for 'å måle'. Jeg vet ikke om Google tilkjenner 100% lik verdi til disse (male vs måle). Ja, de finner nok ut hva du mener, men dermed ligger verdien for ordet i konteksten og ikke i ordet selv (søk gjerne på 'mål dør' og sjekk lenken til swedoor, f.eks.).
Men Google-resultatene viser ikke %20 som et mellomrom (enda), selv om browsere som FF altså gjør det nå. Jeg regner med at Google følger etter hvis de ønsker å være så informativ som mulig.

I en ideell verden ville jeg fortalt Google url'en 'domene.no/m%C3%A5le' og menneskene 'domene.no/male'. SEO er ikke et mål ;)
 

Frode

Medlem
Har akkurat kjøpt et domene med bokstaven Ø, og skal etterhvert begynne med SEO. Skal jeg benytte denne: xn--etc... urlen eller den riktige når jeg registrerer siden på diverse steder?
 
Topp