Kjapp og trygg hosting for Wordpress

SEO - Konkurranse fra større nettbutikker osv.

Lasse

Medlem
To spørsmål (slet litt med å finne en passende tittel):

Har en nystartet nettbutikk som jeg har utført ganske mye SEO på forrige uke.
Det er ganske hard konkurranse blant andre større nettbutikker på søkeordene. Har jeg noe sjans egentlig, hvis f. eks 20 større butikker har gjort sin SEO ganske bra?0 Og hvor lenge tar det før min SEO tar effekt i såfall? Ligger på side 4-5 på en del søkeord nå.

Det andre:
Jeg vurderer å lage en heftig lenkebygging i utlandet osv på et par nettsider jeg har. Ja, jeg er klar over at jeg blir straffet av Google, men hvor lenge kan jeg ha en god plassering av dette før man blir straffet? Hvor lang tid tar det før man ser effekten av dette?

Takk for svar. Blir ikke helt klok på SEO! :)
 
Ikke det at komplett.no er malen for alt som er bra på internett, men det er null problem å gå forbi butikker som komplett.no.
Har selv tatt opp konkurransen med både komplett og flere store sider på google og gått forbi i søkeresultatene. Men da jeg ikke lengre har mulighet til å opprettholde samme aktivitet med den aktuelle siden så faller den for øyeblikket.

Nøkkelen er å være aktiv og logisk. Ikke tenk for mye på SEO, men tenk logikk. Tenk hva de besøkende vil ha og hva som får de til å bli på siden din og besøke lenkene du publiserer (det er viktig at brukere blir på sidene du lenker til).

Mange som driver med SEO overdriver kompleksiteten og viktigheten av strenge regler mtp på oppbygging av side og innhold.
Og om en side har god seo, betyr ikke det at den er god for alltid. Google oppdaterer og analyserer kontinuerlig. Om google merker at din side gir de besøkende mer enn elkjop.no så vil du klatre i resultatlistene.

Men det er klart at å konkurrere om emner som allerede er blitt missbrukt på det groveste av affiliate sider vil du måtte ty til litt kraftigere saker.
Også søkeord som "samsug galaxy tab" vil har tøff konkurranse, da prøver du deg på søkeordet "Hvilken galaxy tab bør jeg velge". Skriv en artikkel, link til produkter og bli rik :)
 

Lasse

Medlem
Takk for gode svar!

For øvrig lurer jeg på noe annet. Har postet et par artikler på egen blogg, men skulle gjerne postet en artikkel et annet sted også.
Forsøkte webartikler.com men der er det helt dødt virker det som. Får ikke noe svar fra admin.
 

Lasse

Medlem
Er det noen nettsider tilsvarende webartikler som kan brukes?

Og dette er nok spurt om mange ganger før, men hvor lang tid tar det normalt før man ser resultater etter en del av både on-site og off-site SEO? Grunnen til nysgjerrigheten på dette er om arbeidet jeg har gjort er bra eller ikke.
 

Lasse

Medlem
Vet ikke helt hvor grensen går for å overdrive slik at man blir straffet.
Liker godt å skrive artikler, men kan det bli for mange? Noen på egen blogg og andre evt. andre steder.

Ja, de er relativt gode og informative for lesere.
 
Vet ikke helt hvor grensen går for å overdrive slik at man blir straffet.
Liker godt å skrive artikler, men kan det bli for mange? Noen på egen blogg og andre evt. andre steder.

Ja, de er relativt gode og informative for lesere.
Det kommer helt ann på hvordan du gjør det, er de andre sidene på samme webhotell? Linker du kun til dine egne sider? Fryktelig enkelt forklart så ligger fasiten i hvordan leseren oppfører seg på siden, om blogg 1 inneholder link til en bil og leseren kjøper denne bilen så får du +1 av google, men om din leser går tilbake til google og søker etter en annen butikk enn din for å kjøpe bil får du -1.

Google er opptatt av å gi best match på søkeord og resultat. SEO er bare en måte å kommunisere med google på, selve effekten av seo blir kun gjeldene om de besøkende får god nytte av siden.
Er du en SEO ninja så får du en hvilken som helst side på topp, men det blir mest sannsynlig kortvarig.
 
Som jeg skrev så var det fryktelig enkelt forklart. Og om du får -1 eller bare 0 "poeng" for 1 stk bruker som aktivt søker etter ett alternativ til din side, men det er jo på det rene at fluktprosent og urelaterte linker i feks artikler er ett av signalene til google og spiller inn på autoriteten til en nettside.

Men det er jo flyten, aktivitet og trender på internett som er avgjørende på hvor du havner.
Alle disse SEO utvidelsene gjør jo bare at du og google snakker samme språk og du "hjelper" google til å putte din side i en kategori.

Her er min enkle teori:

Nettside 1 har gjort alt "riktig" mtp på seo, men innholdet har kommet i 2. rekke.
Nettside 2 har ikke fokusert på seo, men kvalitet på artikler og innhold.

N1 vil dukke først opp hos google og få mer trafikk siden dere snakker samme språk og du forteller aktivt google hva siden handler om.
N2 kommer til å bruke lengre tid på å klatre hos google, men brukere vil etterhvert (forhåpentligvis) bruke N2 mer siden artiklene har fokus på innhold og ikke nøkkelord. Dette vil google oppdage og N2 vil etterhvert gå forbi N1.

MEN det er flere faktorer som spiller inn i tillegg, og selv om jeg personlig mener at SEO har fått for mye fokus så finnes det jo definerte rammer som legger grunnlaget for å dukke opp og score høyt hos google. Men fokuser MEST på innhold så kommer effekten snikende.

Selv kommer jeg før freak, nrk, ipod1 på ett spesifikt søkeord jeg nettop testet som alle de 4 sidene inneholder opptil flere ganger. Og dette er med en nettside som er 2mnd gammel, inneholder ca 10 artikler, og ingen lenkebygging eller markedsføring (kun posting på facebook av og til)

MEN det er når jeg søker i inkognito modus, om jeg gjør samme søk rett i nettleseren så får jeg ett annet resultat. Så det er maaange faktorer.
 

Tonny Kluften

Administrator
... det er jo på det rene at fluktprosent og urelaterte linker i feks artikler er ett av signalene til google og spiller inn på autoriteten til en nettside.

Her er min enkle teori...

Fluktprosent og urelaterte linker er jo to forskj. ting.

Jeg skriver ikke dette for å være pirkete eller vanskelig, jeg er enig i det du sier, men enkle teorier er vanskelig å forholde seg til når det dreier seg om eksakt vitenskap, slik som SEO :). Helt presise konkrete påstander er mye mer hjelpsomme rett og slett. Det er vanskelig å lage god SEO uten å være helt konkret.

F.eks. som at hvis du vil konkurrere på nøkkelord med høyt søkevolum så må du gjøre lenkebygging, godt nok innhold alene vil ikke ta deg langt nok.
 
Fluktprosent og urelaterte linker er jo to forskj. ting.

Jeg skriver ikke dette for å være pirkete eller vanskelig, jeg er enig i det du sier, men enkle teorier er vanskelig å forholde seg til når det dreier seg om eksakt vitenskap, slik som SEO :). Helt presise konkrete påstander er mye mer hjelpsomme rett og slett. Det er vanskelig å lage god SEO uten å være helt konkret.

F.eks. som at hvis du vil konkurrere på nøkkelord med høyt søkevolum så må du gjøre lenkebygging, godt nok innhold alene vil ikke ta deg langt nok.

Jeg vet at det er 2 forskjellige ting, men de sier mye om innholdet og verdien av nettsiden din.
Urelaterte lenker i en artikkel som besøkende bare forlater etter 10 sekunder og en høy fluktprosent på din egen side forteller google at ditt innhold ikke er av interesse, da kan du ha så mye lenker du bare vil men det er ingen verdi for google å servere deg resultater du ikke ønsker å se.

Det er vanskelig å si hva som er rett, hvertfall når du ser hvor forskjellige resultater du får i inkognito i forhold til vanlig. Det er ikke kun din side eller andre nettsider som spiller inn, brukerne er viktige når google skal la en datamaskin velge hva som er rette resultater til ditt søk.

Selv hvor i landet du søker fra spiller inn på hvor i resultatlisten du havner i hvert enkelt søk.
Jeg er hvertfall fornøyd med hvordan jeg har matchet og forbigått flere store aktører med mine små nettsider og minimal kunnskap om seo. Så enten funker mine teorier (hvertfal delvis) eller så gjør mine konkurrenter alvorlige feil i sitt arbeid. Kanskje de overvurderer SEO?;)

Vil bare for ordens skyld nevne at dette ikke er en "jeg vet best" oppskrift, eller at jeg lander på topp med alle søkeord jeg ønsker.
 
Topp