Kjapp og trygg hosting for Wordpress

SEO, linkebygging, etc

EinarBerg

New Member
Hei, jeg er relativt ny innenfor internettbusiness. Når jeg nå har fått istand en webside, så trenger jeg jo å få markedsført den godt. Og jeg besitter ikke såpass med kunnskap at jeg klarer å gjøre det på en tilfredsstillende måte selv. Derfor vil jeg gjerne betale andre for å gjøre dette, eller betale for programmer som gjør dette for meg.

Har dere noen tips eller linker til de beste sidene/folka/programmene som ordner til SEO, linkebygging, generell markedsføring og trafikkskapende virksomhet? Alt som skal til for å få en internettside opp og fram.

Alle tips mottas med takk! Bra forum forresten!
 

Gomlers

Member
Har dere noen tips eller linker til de beste sidene/folka/programmene som ordner til SEO, linkebygging, generell markedsføring og trafikkskapende virksomhet? Alt som skal til for å få en internettside opp og fram.

Folk som ordner med trafikkskapende virksomhet kjenner jeg ikke så mye til annet enn de kjente og kjære seo-firma-gutta.. google på "Søkemotoroptimalisering" så finner du dem nok.

I forhold til linkbuilding så er det mye du kan gjøre selv.
Besøk Forumer, blogger, directories (dmoz.org ++ ), andre websider, etc.. Alle steder hvor det er mulig å legge inn en eller annen form for link til din egen side.

Forumer funker jo bra
...ved å legge igjen en signatur til din egen side nederst. (HVIS du planlegger å skrive noen kanon-innlegg som folk faktisk har interesse av å lese) - Spamming funker ikke, og må/skal ikke skje utropstegn

Blogger funker jo bra
...hvis du kommer over noen innlegg som er relevante, sett i forhold til den siden du ønsker å promotere. Her kan du som oftest legge igjen en link i kommentaren til posten, og hvis du skriver et noenlunde OK innlegg, så er det ofte greit for blog-eier at linken står der.

Directories funker jo bra
...hvis du vil gjøre som stort sett alle andre... og legge igjen en link til din egen side under en passende kategori. Jeg skrev kun dmoz.org der oppe, men det er absolutt flere å se over... du finner de fleste på google. Søk på "Submit your link" eller "legg til din side" e.l. Hvor mye en oppføring i sånne directories har å si, har jeg egentlig aldri forsket på, men jeg tviler på om det gjør forskjellen på fattig og rik. De kan være ganske greie å bruke for å få siden din inn i indeksen til søkemotorer til å begynne med... (For å få google og andre SE til å indeksere siden din, om du skulle ha problemer med det)

Andre websider funker jo bra
...hvis du finner sider som handler om noe av det samme temaet som din egen... Finn "kontakt oss" skjemaet til webmaster, og skriv en passende tekst hvor du legger frem at du synes siden deres virker bra, deretter spør du om de skulle vært interessert i å bytte link med den siden du driver... Dette er en nokså grei løsning, men kan jo for all del bli noe langtekkelig i lengden. Men sånn ER det bare..

Dette er jo bare noen få tips til hvordan du starter, i tillegg så kommer jo selvfølgelig alle social-bookmarking-sidene... f.eks. de kjente og kjære del.icio.us og stumbleupon etc. Her har du også gode trafikk-kilder, iallefall om du driver sider på U.S.-markedet.

En ting til vil jeg si.. når du har fått promotert ut over 30 linker! - er du overhodet ikke ferdig! Prøv å skaff det 10 dobbelte.. kanskje tilogmed 100-dobbelte (bare litt sånn for å ta motet fra deg) - Neida, men husk at du ikke skal gjøre det her på en mandagskveld eller to.. Du bruker med fordel, i forhold til søkemotorenes tillit til siden din, noen måneder på link-building i første omgang, og på noen måneder skulle du lett klare 500-1000 linker eller så...

(Mulig andre synes jeg er helt ute på jalla-jordet her, men det er nå iallefall sånn jeg jobber)

Det siste jeg vil nevne - (det gode kommer jo alltid til slutt) ;)
- er det nyeste prosjektet mitt.. Web Artikler | SEO Artikler | Gratis Artikler | Skriv Artikler - Det er en side jeg har opprettet for at folk som deg og meg kan drive litt effektiv promotering for våre egne sider.

Å skrive artikler, med din link i bunnen av hver artikkel du skriver kalles article-marketing, og er etter min erfaring en av de beste metodene å bygge linker på. Du kan jo lese mer ved å kikke på linken der..

Dette er stoooort i USA, men liiiite i Norge (enda iallefall) - Vi lider av en eller annen form for jante-lov som sier at "nye ting må du for all del ikke prøve deg på.. da er du dum" - Noe jeg har tenkt til å motbevise ved å få WebArtikler.com til å fungere..

Detta blei jaggu en lang første post, men håper det hjalp litt.. Veit nøyaktig hvor kjipt det er å være ny, og ikke ane i hvilken ende en bør starte.

Lykke til.
 

EinarBerg

New Member
Hjertelig takk for hjelp Gomlers. Ja det blir en liten prosess å komme inn i dette her, men syns det er morsomt å lære jeg :)
Basicus, lagret websiden din i favoritter - skal ha den i bakhodet.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Dette er stoooort i USA, men liiiite i Norge (enda iallefall) - Vi lider av en eller annen form for jante-lov som sier at "nye ting må du for all del ikke prøve deg på.. da er du dum" - Noe jeg har tenkt til å motbevise ved å få WebArtikler.com til å fungere..

Får ikke håpe jante-loven er like gjeldente for oss webmastere da. Her gjelder det jo å tenke nytt..
 

Gomlers

Member
Goomlers - bra initiativ den siden din! Var på tide noen gadd å lage en slik side med norsk innhold! Kommer nok til å bruke den litt fremover.....

Takk for hyggelig respons!
Enklere å fortsette jobben når du vet du har noen i ryggen ;)

Får se hva det blir til etterhvert.. Er ikke den flinkeste til å drive markedsføring
uten mulighet for enkel (ironisk nok) artikkel-markedsføring... lol.
- Og det blir litt vanskelig når jeg starter opp den første!? artikkel-databasen
i Norge...

Kenneth:
Nei, får håpe vi har klart å komme oss et par steg videre etterhvert, også her i Norge.
 
U

Uregistrert

Guest
Å skrive artikler, med din link i bunnen av hver artikkel du skriver kalles article-marketing, og er etter min erfaring en av de beste metodene å bygge linker på.

Når det gjelder å skrive linker i bunnen av innlegg/ svar i andre forum er det ting som er viktig å huske på, generelt ved lenkebygging; Teksten i artikkelen eller svaret ditt bør ha et relevant innhold for siden du promoterer og stå i samsvar med linken for at Google skal anse linken som så relevant som mulig.

Gutta i ( URL FJERNET ) har gjort en suverén jobb for min blogg med tanke på å skape trafikk, over 14 000 unike treff på en dag etter litt mindre enn en mnd online er greit :)

Eller ta en tur innom hos meg og se hva jeg kan gjøre for deg i et evt samarbeid :) ( URL FJERNET )

( URL FJERNET )
( URL FJERNET )
 
Sist redigert av en moderator:
Topp