Kjapp og trygg hosting for Wordpress

SEO på subdomener

Hei,
jeg har et spørsmål rundt seo og subdomener.

La oss si at jeg vil starte en blogg/nettsted om f.eks bmx sykling. Uten å ha sjekket det opp så kan jeg tenke meg at det er vanskelig å få tak i et domene som inneholder kun de tre bokstavene.
Istedenfor å ha domenet bmx-siden.no, er det da bedre å ha bmx.domenet.no?
Eller er det dumt å ha noe på et sub-domene, som ikke er koblet til selve domenet å gjøre?
 

picxx

Well-Known Member
Skulle faktisk akkurat til å lage en lignende tråd :)

Bra du forteller oss det, ellers kunne vi jo gått glipp av det :D

Generelt er det det innholdet, brukervennligheten og besøk på et nettsted som gjør det poppis. Hvis valget var mellom et subdomene og et underdomene burde du straks velge sub, men har du råd, heller et eget domene. Lurer du på å starte en nettbutikk på ditt allerede eksiterende domene, legg det på et underdomene.
En annen ting å tenke på er at kjøper du et sub-domene "eier" du ikke domenet, så året etter kan siden din være borte *poff*.
Jeg ville nok kjøpt superbiker-bmx-riders-avdeling-oslo.no heller enn å kjøpe meg inn på bmx.oslo.no....men det er bare meg :)
 

Morph

Svart belte i snoking
Spørsmålet ditt handler jo om SEO, og svaret mitt er derfor basert fra det perspektivet. Uten at jeg har konkrete eksempler å komme med nå, kan det jo være andre elementer som spiller inn i valget av et aktuelt domene.

Når du kjører på bmx.domene.no betyr dette at du starter helt fra scratch, og får ikke all verden til drahjelp fra root-domenet. En folder (domene.no/bmx) gjør derimot dette, og er nesten utelukkende det ideelle når det kommer til SEO.
 
Topp