Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sette salgspris

Huawei

New Member
Kjøper inn kjole for 30 kr ex mva. Tenkte å gange 30 kr med 6. Selger da kjolen for 180 kr. Når jeg da har en omsetning på 50 tusen og blir mva registrert, så ganger jeg 180 kr med 1,5 og får 225 kr inkl mva.

Virker det som en grei pris og fortjeneste? Noen synspunkter?
 

Steve Cash

Medlem
Vel, du mener gange 180 med 1,25 for å få 225, ikke 1,5. Bortsett fra det så er det vel gjerne slik at hvis du selger til private (noe kjolesalg tyder på) så holder du den prisen markedet er villig til å betale uansett om du er mva-registrert eller ikke. Altså i dette tilfellet 225 kroner hele tiden.

Du må tenke på at du har høyere innkjøpspris, ettersom du ikke kan trekke inngående mva av det du selger før du er registrert. Og så lenge kundene er privatpersoner spiller det ingen rolle for dem hva prisen består av, hvis du derimot skal selge til næringsdrivende vil de ikke være villige til å betale mer enn nettoprisen, dvs. 180 i ditt eksempel.

Om det er riktig eller rimelig å gange innkjøpsprisen med 6 har jeg ingen bakgrunn for å mene noe om. Heller ikke vet jeg, eller noen annen som ikke har sett kjolen, om 225 kroner er en fornuftig pris.
 

AndreasBr

Member
Jeg ville ikke gjort det du sier her..

Hvorfor ikke sette prisen til 225,- med en gang, og så heller sette varen til 225,- inkl mva når den tid kommer?

Vanlig avanse i klesbransjen er 3-gangen... Dvs at du kan normalt ta et plagg i en butikk og dele på 3, så vet du ca innkjøpspris.. (Ingen fasit, men generelt stemmer dette.. )
 

Stoppet

Banned
Å gange med 6 høres litt høyt ut, men det kommer jo an på hva kundene er villige å betale. Innkjøp på 30 kroner tipper jeg er av en såpass lav kvalitet at 225 ut vil gi kunden en dårlig opplevelse. Men jeg kan jo ta feil. Mulig du kan ha truffet jackpot på innkjøpet :)
 

xdex

Medlem
Neivel, jeg jobber sikker heller ikke med kassesystem og har sett innpriser til flere kunder.. "ok" :)

Vanlig i klesbransjen er 3-gangen.. (mer ellermindre)

Mulig dette stemmer for små lokale butikker. Men som @Tonny Kluften sier, 599 plagg koster ikke 200kr fra kina. Har sett mange butikker som bruker 6 gangen også, men dette betyr ikke at det er normalt for alle. Jeg opplever at alt kommer an på hvilket ledd du er i en handel. Står det 2-3 personer mellom deg, blir det dyrt. Fikser du egne avtaler gjennom en agent, blir det langt billigere. Ofte er det dette som gjør at produkter er dyre i Norge, at mange kjøper produkter via via. Har sett butikker kjøpe kina solbriller for 30kr stykket, som ikke koster særlig mer enn 1-2kr. Men igjen, så skal alle ledd tjene penger, og derfor ender utsalgsprisen på disse solbrillene med en høy gange, typisk pris ville vært 299,- og 149 når sesongen nærmer seg slutt.

Når det er sagt, hvem bryr seg om innkjøpspris vs utsalg? Alle vet at man selger en vare for den prisen folk er villige til å betale. Folk kjøper pokemonkort for flere tusen kroner i utlandet.. en papp bit, med ett bilde på, koster ikke mange ørene og få trykket opp dette. Hvis 6 gangen funker, ja da funker det.. Hvis 12 ganger funker.. så bruker man den også.
 

AndreasBr

Member
Mulig dette stemmer for små lokale butikker. Men som @Tonny Kluften sier, 599 plagg koster ikke 200kr fra kina. Har sett mange butikker som bruker 6 gangen også, men dette betyr ikke at det er normalt for alle.
Husk at for mange med merkeklær er det leverandøren som setter utprisen...

jojo, man bruker selvfølgelig det folk vil betale.. Men man bruker ikke 12 gangen om alle andre butikker har priser tilsvarende 6-gangen.
 

xdex

Medlem
Husk at for mange med merkeklær er det leverandøren som setter utprisen...

jojo, man bruker selvfølgelig det folk vil betale.. Men man bruker ikke 12 gangen om alle andre butikker har priser tilsvarende 6-gangen.

Selvfølgelig, merkeklær/annet er en helt annen nisje. Merkevarebygging er enormt, og man ønsker at det skal være en balanse mellom sitt eget merke, og hva ting selges for. Da har man enkelt og greit en høy utsalgspris (f.eks. solbriller) hvor butikken har en lav gange. Grunnen til at butikkene går rundt, er fordi dem i tilegg til disse merkebrillene, har egne modeller/kopier med høy gange.

Uansett, føler det blir feil å blande inn merker etc, da jeg regner med at vi her snakker om plagg som ikke nødvendigvis har ett populært merke bak seg. Hvis noen selger helt like plagg, så må man selvfølgelig legge seg på samme prisnivå, HVIS, konkurransen er stor. Har opplevd og se noen sko til 1200,- men de samme skoene i en annen butikk til 700kr. Så jo, det er mulig, men hvis ingen vet om den butikken som hadde utsalg til 700, så kjøper folk det dyreste.
 

Stoppet

Banned
Slik jeg ser det så er det viktigste at kundene er fornøyde med kvaliteten i forhold til pris. Hvis ikke ser du nok ikke mer til dem. Men du har nok lært gangetabellen :) Tenk gjennom om du ville vært fornøyd med å få kjøpt denne varen til den prisen du setter på den.

Noen blir fornøyd på Dressmann andre hos Burberry, men ingen liker å sitte igjen med følelsen av å ha kjøpt katta i sekken.
 

Tonny Kluften

Administrator
Neivel, jeg jobber sikker heller ikke med kassesystem og har sett innpriser til flere kunder.. "ok" :)

Vanlig i klesbransjen er 3-gangen.. (mer ellermindre)

Det er bare helt usannsyling at H&M, Dressmann og alle andre kjeder med egne klær/merker bare har 3-gangeren.
Men 3-gangern etter at all overhead er regnet inn, ja, det er sannsynlig. Men ikke bare på innkjøpsprisen.

Merkevarer ja, det er nok en annen sak, men tror ikke merkevarer er temaet her.
 

Huawei

New Member
Føler ikke det blir så veldig mye penger ut av dette. Men er vel slik når kjolen jeg kjøper inn koster 19 kr ex mva. Altså 19 x 6 = 114 kr ex mva. Sitter jo bare igjen med 95 kr da. Så blir det jo rundt 4o% skatter/avgifter, og da blir det jo bare en gevinst på ca 57 kr. Er kanskje bedre å prise produkter utifra forventet interesse som f.eks "bør lett få 149 kr for den".
 

Tonny Kluften

Administrator
Å sitte igjen med 95 kr for noe du gir 19 for en veldig veldig bra.

Jeg skjønner at du syns det er lite penger, men å tjene mye penger på internettsalg betyr at man må ha stort volum. Jeg hadde samme innstilling som deg, jeg trodde jeg kunne tjene mye på bare å starte en butikk og selge litt ting. Jeg fant ut at sånn er det bare ikke, man må ha volum.

Men hvorfor ikke ta 249 for kjolene da? Det er billig for en kjole det også.
 

Stoppet

Banned
Men hvorfor ikke ta 249 for kjolene da? Det er billig for en kjole det også.

899.000,- kan være ekstremt billig for enkelte Mercedeser men tror neppe du selger mange Fiater til den prisen.

Det viktigste er nok at pris og kvalitet står i forhold til hverandre. Det er forskjell på en kjole fra H&M og en fra de store designerne.
 
Topp