Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Si opp jobben, eller...?

Webby

Medlem
Dette er noe jeg har tenkt litt på :)
Kanskje noe flere her har tenkt på..? Dere som har "dagjobb" - hva skal egentlig til for at dere sier den opp? Vurderer/drømmer dere om det? Hvisomatte-dersomatte inntektene bare blir "sånn og sånn"?

Lurer altså litt på hvilke kriterier dere stiller for å eventuelt slutte i heldagsjobben, dere som har en.
Er det x antall kroner? Nok til å forsørge dere selv, og eventuell famile? Forutsigbar inntekt over tid? Mer tilfredsstillende arbeidsoppgaver? Mer frihet? Osv....

Interessante spørsmål, for en som selv veier for og imot. ;)
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Dette vil vell alltid være en vanskelig avgjørelse ;)

Om du ikke har oppstartskapital/investorer som sørger for at du har nok til å klare deg i x antall år uten inntjening er det etter min mening selvfølgelig et kriterium at inntjeningen er stor nok til at du kan ta ut en lønn du og evt. familie kan leve av.

Om du ikke har familie er vell ikke fallhøyden like stor. Om inntjeningen skal være nok til å forsørge en familie er det greit å være sikker på at også inntjeningen er stabil.

Om 100% av din inntjening kommer fra Adsense vil dette være et dårlig grunnlag. Hva om din Adsense konto skulle bannes ? Da stor du plutselig med kr 0,-
Sørg for at inntektskilden ikke er en enkel kilde, men at du har flere ben å stå på.

Her er grunnen til at jeg startet for meg selv
- Var drømmen å drive noe eget.
- Frihet er oppskryt, de fleste som jobber for selv selv jobber vell mesteparten av døgnet uansett, inkludert helger og ferier.
- Som hobby ble inntjeningen stor nok til å drive dette fulltid. Hadde full jobb ved siden.
- Solgte en del av mine prosjekter, dette ga meg startkapital. Dvs. at jeg hadde egenkapital nok til å klare meg et år uten inntjening. Denne egenkapitalen ligger fortsatt der som en sikkerhet.

Lykke til med valget!
 
Jeg slutter i jobben den dagen jeg har en halv mill på konto. Kanskje klarer jeg meg med mindre også, hvem vet - men jeg vil ha mulighet til å ikke tjene en krone i noen måneder uten at jeg plutselig er konkurs av den grunn. Så for meg er det egenkapitalen som avgjør.
 
olafmoriarty, hvorfor i all verden skulle du ikke tjene en eneste krone på mange måneder? Og du bruker vel ikke en halv mill. på noen få måneder heller.
Dessuten, hadde du hatt en halv mill. kunne du bare kjøpt alt du trengte for å tjene godt hver måned. Ikke salt pengene, penger avler penger.

Kall meg paranoid, men jeg vil helst ha et års utgifter stående på en konto som egenkapital før jeg satser på fulltid. Inkludert mulighet til å ta ut en god lønn, leie av kontor, utgifter til revisor og regnskap, utgifter til en halvgod markedsføringsplan, og ikke minst være klar for uforutsette utgifter (de dukker jo alltid opp). Da snakker vi kjapt fire-femhundre tusen.

Selvsagt er det å ikke tjene en krone på mange måneder å sette ting på spissen. Men jeg ser hvordan inntjeningen er i dag, og det er ikke et beløp jeg kan leve av uten en jobb ved siden av. Det er lite jeg heller vil enn å slutte med alt annet for å drive nettsider hele dagen, men femhundre kroner i måneden fra Google Adsense kan ikke drive den drømmen. Ja, jeg har andre inntektskilder også, men ingen av dem er så store at jeg tør å kaste meg ut i noe slikt uten en skikkelig egenkapital. Selvsagt kommer inntektene til å øke når jeg får flere timer tilgjengelig, men jeg aner jo ikke hvor lang tid det kommer til å ta. Så da velger jeg å være forsiktig.
 
Sist redigert:

Alf

Medlem
Jeg ville vært veldig nøye med pensjon, og andre rettigheter. Husk på at du gjerne skal leve 30 år som pensjonist. Sørg for at dette livet blir godt. Bruk helst a/s eller nuf så du får alle fordeler vanlige ansatte har. Sykdom er uflaks, og en vet aldri om det rammer en selv.
 
Topp