Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sjekk

Sindre

Medlem
Dersom man mottar sjekk fra USA (f.eks. pga. affiliate-programmer), kan den i det hele tatt brukes i Norge? Aner ikke hvordan dette funker. Noen som vet? Kan man bare gå i banken og innløse den?

Og hva hvis en sjekk blir borte i posten.. Er det da noe problem å få en ny? Er sjekken i seg selv "verdifull"? Kan andre løse den inn hvis de får tak i den, eller krever eventuelt banken legitimasjon?

Og er det gebyr ved innløsning av sjekker? (Hvis det i det hele tatt er mulig:confused:).
 

picxx

Well-Known Member
En valutasjekk er gyldig i 3 mnd. og for hver veksel er det et gebyr.
Det beste er å samle sjekkene og veksle dem inn før gyldighetstiden på ' den første' går ut.

Nei, andre kan ikke veksle dine sjekker medmindre de har fullmakt til dette.
 

picxx

Well-Known Member
Takk for svar! Så, er dette gebyret høyt eller varierer det ut fra beløpet på sjekken?

Ha'kke peil... har så langt aldri innløst en sjekk selv :)

(Om det er adult eller gambling kan jo epassporte være en mulighet, med 2 prosent for hvert uttak, eget electronkort og dansk support)...
 

Santo

Active Member
Takk for svar! Så, er dette gebyret høyt eller varierer det ut fra beløpet på sjekken?

Gebyr på innløsing av utenlandske sjekker varierer veldig, og er ofte dyrt.

Sparebank 1, som jeg benytter til daglig, tar f.eks. 500,- som en grunnsats + en prosentsats av beløpet ved innløsing av utenlandske sjekker. Derfor har jeg opprettet en konto hos DnB Nor som jeg kun bruker til å løse inn sjekker, da de tar 75,- om jeg ikke husker feil. Altså en del mindre, men likevel dyrt.

Jeg har ikke hørt at man kan slå sammen sjekker for å spare gebyr, men det er mulig at dette stemmer... Men da er det kanskje et forbehold om at sjekkene kommer fra samme utsteder?
 

picxx

Well-Known Member
Jeg har ikke hørt at man kan slå sammen sjekker for å spare gebyr, men det er mulig at dette stemmer... Men da er det kanskje et forbehold om at sjekkene kommer fra samme utsteder?

Dette kan du gjøre hos alle valutabanker.
De tar gebyr for vekslingen, ikke for hver sjekk.
edit: nei, sjekkene kan komme fra forskjellige plasser.
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
De lokale små bankene har ofte ikke gebyrer på innløsning av utenlandske valuta sjekker.

Det er i såfall veldig rart, for de må jo selv betale gebyr når de selv skal veksle inn disse mot en valutabank, men om du sier det er slik stemmer det sikkert :)
 
Topp