Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sjekke flere ting i en if

halvors

New Member
Hei!

Jeg har laget et registreringsscript for brukere som krypterer passord og legger all brukeringo inn i databasen... men nok om det.

Det jeg lurer på er om det er mulig og skjekke om flere ting i en if? Slik:

Kode:
if($blabla1 && $blabla2 && $blabla3)

det jeg skal sjekke er om noen variabler er tomme:

Kode:
$name=$_REQUEST['name'];
$username=$_REQUEST['username'];
$password=$_REQUEST['password'];

Jeg skal bare skjekke om disse har en verdi (med andre ord om brukeren har skreviet inn noe.)

Kan jeg gøre det slik:

Kode:
if(!$name && !$username && !$password) {
echo "Du glemte å skrive inn noe, prøv igjen";
}

Og hvordan kan jeg skjekke om passordet er mer enn 6 tegn, hvis det er lengere kan scriptet fortsette eller hvis ikke scriptet stopper.

Halvor.
 
Kan jeg gøre det slik:

Kode:
if(!$name && !$username && !$password) {
echo "Du glemte å skrive inn noe, prøv igjen";
}
Jada, det fungerer helt fint.

Og hvordan kan jeg skjekke om passordet er mer enn 6 tegn, hvis det er lengere kan scriptet fortsette eller hvis ikke scriptet stopper.

Halvor.
Funksjonen strlen($string) måler lengden av en string.

Kode:
if (strlen($password) >= 6) {
echo "Passordet er i orden, putt koden for å gå videre her";
}

( > = større enn, >= = større enn eller lik, < = mindre enn, <= = mindre enn eller lik)
 

halvors

New Member
Kan jeg skrive de sånn:

Kode:
$name=$_REQUEST['name'];
$username=$_REQUEST['username'];
$password=$_REQUEST['password'];

Kode:
if(emtpy($name) && emtpy($username) && emtpy($password) {
      echo 'Det oppstod en feil prøv igjen';
{
else {
      //registrerings script
}
 

michaelo

Medlem
En liten korrektur: Funksjonen heter empty og ikke emtpy - så det er greit å korrigere.
Utover det så vil den første sjekken din kun slå til hvis samtlige felt er tomme - mens jeg tror du ønsker at den skal slå til om minst én av de er det. Isåfall så trenger du kun å bytte ut "&&"'ene (logisk OG) med "||" (logisk ELLER).

Det vil også være hensiktsmessig å utføre en "isset()" eller "empty()" på $_REQUEST[]'ene før du overfører de til de enklere variablene, da du vil generere PHP-notiser hvis disse ikke eksisterer.

Jeg vil dessuten anbefale deg å teste ting først, for å se om du synes de oppfører seg slik som forventet.
 
Topp